News:

No significant change

Main Menu

LAN i Halmstad

Started by Swebeast, January 10, 2006, 22:38:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

Mr Jim

#48
Padlock nära och friendly tags nära är jag för också! :)
SE verkar mycket lovande minst sagt! Ska bli skoj att se folk med TrackIR.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Doc

Vi har labbat lite med SE och fördelarna är uppenbara :)
Titta bara på denna suveräna debriefing http://stefanr.homeip.net/ScorchedEarth/MP4/Statistics/MP-MissionDetails.php?Sector=Ardennes&Mission_Name=SE-Ardenne-194209010700.mis

Kort beskrivet så fungerar det som Full mission editord i IL2 med den skillnad att två lag (röd o blå) bara ser sina objekt på kartan och de fiende objekt som man flugit över, upptäckt.
Varje lag ställer in vad fabrikerna ska producera och slås en fabrik ut, förblir den utslagen under minst 24 tim och prod upphör. Alla bränsle depåer innehåller en viss mängd soppa som går åt efterhand som man flyger o marktrupperna avancerar. Slås depåerna ut eller supply lines till dom, så tar soppan slut efter ett tag...
Broar som slås ut förblir utslagna i minst 7 tim. Om det inte finns supply lines till utslagna enheter så blir dom aldrig uppbygda igen...
Tillängliga plan o fordon bestäms i början av kampanjen och efterhand som tiden förflyter så kommer ny moderna o bli tillgängliga.
För att få kontroll över ett område, stad eller flygplats, måste man ha ett visst antal marktrupper där och ha full kontroll av området inom 3km. Tar man en fientlig flygbas så får man tillgång till eventuella plan o fordon på basen.
All Mission planning och debriefing sker via web browser, som ni ser på min server.
Nackdelen med SE är att det tar lite tid mellan missions. Man måste va en Commander på var sida som sätter ut flighter och marktrupp rörelser före varje mission. Så om detta ska fungera på LANet måste vart 'lag' gemensamt ha en debriefing och bestämma vad som ska göras i nästa mission.
Det går att blanda Humans och AI.
Det lag som först har kontroll på det andra lagets 'Huvud supply point' vinner. Alternativt så kan man gå på den poäng som räknas ut efter vart mission, se på debriefen på servern. OBS att en förlorad Human pilot ger 50 minus poäng!
Jag tror att för att få det att fungera så smidigt som möjligt, bör man välja en ganska liten karta eller begränsa sig till ett visst område på en större karta. Annars blir det för mycket o göra mellan missions.

Vad tror ni? Jag tror det kan bli förbannat kul, OM alla i laget hjälps åt mellan missions! så det inte blir att en stackare får sitta o mecka o alla andra flyter runt eller spelar annat....
Detta sätter o flyga kräver ju att alla är lite seriösare än vad det blir om man bara kastar sig in på en DF server....

Bax

Doc: Hur funkar återkopplingen till SE? Jag menar vad är det som matar SE med informationen om vad man upptäckt och gjort?
Jag tycker det verkar ashäftigt men man borde prova ut lite mer så man vet hur omfattande man skall köra annars är ju risken att man planerar mer än man flyger.
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


ctrl

QuoteOriginally posted by Doc
Vad tror ni? Jag tror det kan bli förbannat kul, OM alla i laget hjälps åt mellan missions! så det inte blir att en stackare får sitta o mecka o alla andra flyter runt eller spelar annat....
Detta sätter o flyga kräver ju att alla är lite seriösare än vad det blir om man bara kastar sig in på en DF server....

Efter att ha sett det lite snabbt "in action" igår så tycker jag iofs. att det verkar super. MEN det jag citerat ovan är lite av det vi hade problem med under de första LAN:en. Några få fick det tråkiga uppdraget att sitta och planera uppdrag (i Falconkampaignen) medans övriga deltagare otåligt väntade.

Jag är rädd för att det här kan bli lite av samma sak, antingen precis som på den gamla sämre tiden alternativt att två stackare får sitta med planeringen medans övriga deltagare flyger Falcon.

Av detta skäl så tror jag mer på i förväg färdiggjorda uppdrag med färdiga briefings.

Schorched Earth passar enligt mig bättre för återkommande Internetlirande, att man kör ett mission varje söndagkväll och sedan planerar tillsammans i veckorna inför nästa söndag.

Jag kanske har fel... eller kanske jag är omedvetet påverkad av att jag kommer att prioritera Falcon :-/
Control
87th Stray Dogs VFW


Doc

QuoteDoc: Hur funkar återkopplingen till SE? Jag menar vad är det som matar SE med informationen om vad man upptäckt och gjort?

Efter varje mission skapar IL2 en logg fil, eventlog.lst. Kolla i era IL2 mappar, det är en vanlig textfil, öppna den i notepad.
Sen sparar SE all info i en databas.

Doc

#53
QuoteJag är rädd för att det här kan bli lite av samma sak, antingen precis som på den gamla sämre tiden alternativt att två stackare får sitta med planeringen medans övriga deltagare flyger Falcon.

Ja, jag är rädd för det också... MEN; Lite tid efter vart mission till debrief är bara kul o uppskattas nog av de flesta... ha ha - såg du träffen jag fick in.... osv... :)
Det behöver inte ta så lång tid att sätta upp nästa mission om man inte har så stor karta. Jag tror att man kan bestämma en tid som båda lagen måste hålla, och att den tiden kan va 30min. Så om alla står ut med en 30 min debrief/mission planing/briefing inför var flygning så tror jag att det kan bli mycket roligare än färdiga missions. Vi använder ju minst lika mycket tid mellan missions i F4.
Jag tycker att man förlorar lite av känslan i liret när det kan gå åt helv... ett mission o ändå har vi avancerat till nästa.... och bron vi bomba skiten ur står där igen nästa gång man flyger över den.....

Jag skulle vilja föreslå att vi testar lite online någon kväll, och tar reda på hur mycket tid vi behöver och hur det flyter....
Jag tar gärna ena sidan, vi behöver således en frivillig commander för andra sidan... KeyCat? Du har ju varit med o testat o vet hur man gör...?

Phlerp

#54
Som jag minns det från förra LANet när vi körde med två lag mot varandra så gick det rätt så bra med att alla var involverade i planeringen av nästa omgång. Ser vi bara till att göra klart för alla INNAN man åker till Halmstad att detta är ett LAN där det förväntas att man aktivt tar del i spelandet och att sitta för sig själv och lägga patiens, spela Far Cry eller liknande är något man kan göra hemma. Så tror jag nog det kan fungera.

När man är såpass många som ska köra tillsammans krävs det en hel del disciplin och gärna hyfsad planering. Även om det är skulle vara önskvärt att ingen hamnar utanför ett uppdrag så går det tyvärr inte att vänta på att alla ska få allt iordning innan man startar ett uppdrag. Jag tror snarare att man måste klargöra tex att briefing startar 0900, servern drar igång 0925 och uppdraget startar 0930 - be there or be square. Ser man bara till att det klart framgår när var hur flygningen går till så har man bara sig själv att skylla om man skulle råka missa.

Kan låta lite väl hårt eftersom det inte handlar om att rycka in i det militära (även om det är militärt område), utan om att ha roligt på ett LAN med andra människor. Men det är inget roligt om det bara blir en massa väntetid och missar man ett uppdrag på grund av att man är dåligt förberedd, försovit sig, är allmänt långsam eller någon annan orsak så kommer man se till att inte missa nästa och alla de som faktiskt är färdiga i tid slipper vänta och i slutändan blir det mer flygtid.

Mr Jim

Finns det inget sätt man kan lösa det praktiskt på? Att man kör Falcon ett uppdrag, sen kör man IL2 medans Falcon adminsarna fipplar med uppdragen, sen kör man Falcon igen och IL2 adminsarna fipplar med sitt, då får man lira hela tiden. Men flipsiden på det förslaget är ju att de som är satta med ansvar över briefing och missions(gulp) inte får spela lika mycket som alla andra.

Funderar på att anmäla mig om det behövs att fippla men har ingen tidigare erfarenhet av den grymma LAN-verkligheten och tror nog att ni som är erfarna vet vad som krävs bäst. Men jag är helt för att det blir lite disciplin iallafall ;)

Men har vi nån struktur än på vem som gör vad? Vill verkligen inte att nån ska bränna ut sig, jag är expert på det själv så om man kan hjälpa till nånstans så anmäler jag mig gärna.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com