News:

No significant change

Main Menu

F-18C/D klår Gripen?

Started by Mr Jim, October 18, 2005, 14:21:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BEQ

Flanker35M

S!

Först, jag är inte i bilden ;) Och ursäkta om mitt svenska är lite dåligt, lite tid sedan jag bodde där. Om jag talar bullcrap eller inte börjar jag inte gräla om. Jag var där, såg vad hände o tyvärr Gripen fick pisk. Säger inte att Gripen är sämre, men kan inte gå in i alla detaljer här. Men kan säga att det är bra att man inte har glömt sitt "andra språk" svenska, kunde tala med piloter/tech från Luleå också ;)

Bilden är inte så svart-vit, det finns många saker man måste se på. Utrustning, hur mycket brännsle, mission profil, rules of engagement etc. Och det viktigaste: piloten. Hur ett plan ser ut på papper är långt från real life. Och även med bättre plan kan du förlora mot ett "värre" plan.

Och sist, även jag jobbar "bara" på marken betyder det inte att jag inte vet om saker vad som händer i luften ;) Har tid i luften också. Bästa sak är att Gripen vs. Hornet kommer inte hända, bättre att adjuster mot hotet av Mig29 med thrust vector eller senaste modeller av Sukhoi-familjen ;) Har en trevlig veckoslut :D
~Let Chaos Entwine On Defenceless Soil~
Dimmu Borgir, that nice Norwegian folk music band

Fluff

Tror att man skall se denna tråd som en lite humoristisk reaktion på alla "Min stridsvagn/flygplan/pappa är bättre/snabbare/starkare än din"-trådar som förekommer på nätet och som så gott som alltid urartar å det grövsta. Tror inte heller att någon på allvar är ute efter att 'basha' vare sig f-18 eller det finska flygvapnet.

För övrigt tycker jag tvärtemot vad som antyddes tidigare i tråden att vi svenskar är ganska bra på att tala om vilka bra vapensystem vi har (t.ex ubåten Gotland, CV90 och Gripen) och att vi även har en viss tendens att racka ned på andra länders. (Även om vi kanske inte når upp till amerikansk arrogans).

Välkommen föresten och kul att du har hittat hit. Utmärkt svenska föresten.

Odi profanum vulgus, et arceo

Flanker35M

S!

Tackar för välkommet. Jag känner Jottemannen och Obizzah redan här, hoppas får mer vänner. Det är ju kul o diskutera om olika vapensytem etc. men för min del begränsar arbetet vad jag kan säga. Allt som finns i publiken kan talas om, men djupare än det kan man inte gå. O samma är det för andra som jobbar i lumpen också, tror jag. Men med lite humör kan man få ihop en bra diskussion :D

För min del är planet mest intressant från meaknikers synvinkel. Piloterna är ju buss chaufförer, det är oss tekniken som äger planet ;) Vi lånar ut den så de kan göra några fancy moves in the sky ;)

Vad jag hann o se på Gripen gillade jag hur lätt det var att göra service på den, allt var väl placerat osv. Cockpit var också enkel med stora skärmar. Vi besökte också maintenace, mycket intressant att se hur de gör service på planet. Motoren på Gripen är ju samma som på Hornet, med några förändringar till afterburner flame holder och kompressorn. Stiligt jobb :D Svenskarnas uppfinning med den nya flame holder används ju i våra plan också nu ;)

Så ni borde vara stålta över Gripen, bra gjort men inte helt färdig än. Det tar lite tid o få ett helt nytt plan till att fungera som speksad. Men vad jag förstodde är det inte långt borta innan den nya serien av Gripen ska byggas/uppgraderas från äldre serien. Gripen tar sina första steg i den långa service den har framför sig.

Om vi tar F18 så är den relativt gammal, över 30 år redan. Mest av "sjukdomar" har redan  försvunnit och erfarenheter med den nya SuperHornet används med C-serien också. I kort: Hornet gets the job done. Och nya uppgraderingar är på väg till denna gamla stridsplan: helmet sight, nya robotar, ny radar etc. Så den kommar att stanna i front linjen en hel del.

Så hoppas vi kan diskutera med lite humör och förstås lite stolthet om olika saker utan att börja kasta runt *censored*, you know what I mean :D

Flanker

F16_Filur

Hej och välkommen hit! Intressant läsning båda dina poster. När jag själv tittar i backspegeln ser jag hur mycket "bullcrap" jag själv skriver (ibland). Samtidigt är det reflektioner i stunden, som känns rätt just då, men inte alltid sedan. Har i alla fall intrycket att här är ganska högt i tak, och praktiskt taget befriat från folk som vill jävlas med varandra. :p

Ha en bra helg du med! S!

Mr Jim

Flanker35M>Välkommen hit, kul att du hittade oss, vi är ju öppna även för finländare så om du vill ha ett mindre forum än simhq så dra hit dina finska kamrater. Att skriva inläggen på engelska går utmärkt men din svenska verkar ju helt ok. Kan säkert bli mkt bra diskussioner och som sagt tidigare är vi lite mer kamratliga här än simhq etc då många känner varandra IRL :)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Jotte

Tjena Flankerman, du får titta in på icq nångång ibland, det var minstsagt inte igår man såg dig. :)

Flanker35M

S!

Jottemannen, har inte öppnat ICQ på evigheter. Använt Messenger under de senaste tiderna då o då. Men ska försöka köra ICQ igen ;) Testade lite IL2 4.02m..uhh..B-Sure FM igen ;) Håller på att köra in mitt nya 19" LCD skärm. Även den är snabb gillar jag inte bilden :( Den "gamla" 19" CRT var bättre tycker jag..konstigt. Men nu..ut o lira med bilen, vi har snö här uppe i norra Finland redan..