News:

No significant change

Main Menu

F-18C/D klår Gripen?

Started by Mr Jim, October 18, 2005, 14:21:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Magnus

Faktiskt.. Jag skrev 20 först sedan kollade jag upp att första testflygningen var i September 1988...

Edit:

Jag var dock frestad att skriva lite om PS-05 vs. APG-73 men.. jag struntade i det..

Horizon

Nä, kom igen nu. Vi behöver tvåla till Finnarna ordentligt nu när vi inte kan basta ihjäl dem... :D

I mina drömmar flyger Gripen omkring och gör piruetter kring Hornets (minst en fyrgrupp) och gör såna där tail slides också... Sen använder Gripen-piloten sitt hjälmsikte (som redan finns ute på förband, men det är hemligt) och skjuter fyra stycken AIM-9Z (också hemliga) samtidigt och alla Hornets går upp i rök. Sen blir allt svart.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Magnus

Jag kan säga så här. Finnarna har en del att lära utav Schweizarna när det gäller att använda sitt flygplan.

Obizzz

"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Magnus

Nä faktiskt inte. Med risk för att låta oödmjuk så kan han inte svara på det då det inte handlar om flygplanets prestanda utan hur flygplanet används.

Flanker35M

S!

Magnus, ser din point men jämnför inte oss med klockmakarna. Och det är inte mitt jobb att jämnföra hur olika länder använder sina F/A-18 heller. Som sagt jag kan och vill inte skriva här vad jag vet, det är ju inte publik information. Samma gäller Svenska försvaret tror jag också ;)  Men man kan säga att mycket är tagen från Svenska modellen kombinerad med vad har lärts from de sista kriget mot ryssarna.

Och från början var min post om Gripen vs. Hornet skriven med humör, inte på allvar. Så jag tänker att sluta o kommentera hela saken innan någon blir upphetsad..rästen vet ni och ingen vill det. Båda plan är bra på vad de är gjorda till, med sina egna goda o dåliga sidor.
~Let Chaos Entwine On Defenceless Soil~
Dimmu Borgir, that nice Norwegian folk music band

Obizzz

Flanker: jag tror inte det är någon här som blir särskilt upprörd :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Magnus

Hehe.. jag kan dock inte låta bli och le lite då humor blivit humör i alla poster  ;)

Jämföra mot klockmakarna.. nä det ska jag inte göra, då ni olika bra på olika saker. Dock är ni inte bäst på allt. Men det tror jag inte du tror heller.