News:

No significant change

Main Menu

F-18C/D klår Gripen?

Started by Mr Jim, October 18, 2005, 14:21:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Andreas

MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

F16_Filur

Alltså, är den här Flanker35M en flygande tekniker eller? Något i stil med "flygingenjör i teknisk tjänst" eller jobbar han bara på marken?

Det finns väl en svensk dragning åt att uttrycka sig lite tekniskt korrekt och försikigt, på jakt efter en så objektiv sanning som möjligt. Inte dra för snabba slutstaser innan man vet säkert. En kultur av vetenskaplighet och argument befriade från ego. Det är ju egentligen det enda seriösa och antagligen livsviktigt att resonera så i militära sammanhang. Jag tror man finner samma sak i andra länder när det gäller personer som verkligen jobbar "med de riktiga grejerna" och inte bara tycker saker på forum. Den typen av personer är ju egentligen de som räknas i tekniska sammanhang, och de lär ändå aldrig imponeras av enstaka händelser som citeras på forum. Så de som är uppfostrade i "vår mentalitet/kultur" anser sig nog inte ha något att vinna på att gå i clinch med Flanker35M, eller själva börja skrävla på SimHQ :D.

Dessutom, om man själv är en person med det här "seriösa idealet", så är man i direkt underläge om man då sänker sig till diskussioner där folk gillar att bullshitta lite till och från. I alla fall om man inte kan presentera överväldigande fakta som motsäger deras argument (oftast kan man inte göra det snabbt), eller är en person som kan spela i båda divisionerna. Det här påminner också om starkt vinklade antimilitära mediareportage som dominerar i Sverige. De är fulla av bullshit, men representater för exempelvis JAS39 har svårt att (plötsligt) sänka sig till den nivån och bemöta argmumenten effektivt. Jobbigt är också att ständigt behöva vederlägga sakfel i en diskussion för att kunna föra den framåt. Jämför "om en lögn upprepas tillräckligt många gånger blir den sanning". Sen kan man se att sådan här "låg propaganda" har väldigt kort livslängd om ingen ständigt underblåser den. Tittar man på det i backspegeln vittrar ofta argumenten bort av sig själva, och kalla fakta vinner alltid i längden.

Han skriver att JAS39 fick spö, men nämner inga direkta detaljer hur det gick till, annat än pga extratank och avsaknad av två motorer. När man dessutom läser mil-länkarna bekräftas intrycket att han förmodligen talar om dogfight, inte att de fick spö i BVR. 39-piloterna önskar säkert att de hade lite starkare motor, men deltavingade/canard plan ska ju ha överlägsen momentan svängförmåga. Jag hoppas det kommer ut mer detaljer om vad som hände :)

Man kan också fråga sig om vi hade levt i en intressantare värld om han gjort "rätt" och inte skrivit sitt inlägg ;)

QuoteOriginally posted by Magnus
En finsk tekniker som förmodligen inte har 1000 loggade luftstridstimmar i en F18 ger sig själv rätten att avgöra vilka flygplan som är bättre än vilka. Gör han fel eller är det vi som genom vårat arv utav framgångslikgiltighet ger honom chansen...
-Dagens fundering från Magnus-

Obizzz

Flanker jobbar bara på marken vad jag vet
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Horizon

Flanker snackar bara horse manure, det vet jag för jag råkar veta att hans F-18 fick så j-a mycket pisk av Gripen i WVR-strid att finnarna behövde bada sauna i två dagar för att återhämta sig och sedan fick de ännu mer pisk i BVR-strid pga de där fula luftintagen på Hornet och sedan släppte vi en bomb på dem och vann. Tyvärr kan jag inte säga var jag fått infon från för det är hemligt.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Jotte

F16_Filur

LOL!

Det är väl bara att översätta rakt av och posta på SimHQ. Med hjälp  av http://www.e-freetranslation.com/ gjorde jag ett första utkast.

"Flank am speaking only horse manual , the vet self for self encounter know that his RAGGED -18 was getting so j a very whip of Catching in WVR - battle that discovers needed go bathing sauna in two days for that återhämta themselves and sedan was getting they still more whip in BVR - battle pga they there fula luftintagen on Horn and sedan admitted wes a bomb on them and won. Alas able self nots say was I gotten insert from for the is secretly."

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names