News:

No significant change

Main Menu

Nybörjarfrågor om F4

Started by F16_Filur, September 02, 2005, 17:20:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

F16_Filur

Mitt geometriska sinne hänger inte med... men om vi utgår från detta citat så så borde utblåskonen accelera de supersoniska gaserna (fast jag inte förstår hur).

Men i så fall, samtidigt med detta expanderande utlopp, så så krymper ju den variabla "nozzeln" vid full ebk. Det blir ju tvärtemot raketens dysa?

Sen det här med ringformad dysa... den enda dysa jag kan se framför mig är en klockformad. :)

QuoteOriginally posted by SledgeHammer


            Den "konformiga grejen" skapar ett expanderande utlopp ur motorn. Jämför med utloppsdysan på en raketmotor.

Bax

Filur: Jag antar att du har platt skärm med Native 1280X1024. Problemet är att aspekten inte är samma som 1600x1200. För att få korrekt aspekt så är höjden 75% av bredden medan den skulle varit 80% (1280X1024) för att fylla din skärm.
Du kan säker på skärmen ställa in "fit to screen" eller "fill screen" eller nått men då blir det lite kvalité förlust och fel aspekt.

Det där med låga frames har jag hört flera klaga på och att det inte är bara pga bubble utan sämre grafik lösning.

Angående utblåset från motorn så är det så att supersoniskt luftflöde uppför sig tvärtom mot subsoniskt luftflöde:
Om pressas in i avsmalnat rör så komprimeras den - statiska trycket ökar / Dynamiska minskar.
Om röret expanderas så miskar statiska trycket och det dynamiska ökar dvs ökad fart.

Jämför du med subsonisk luft så ökar ju luftens hastighet genom ett avsmalnat rör - ingen kompressibilitet.

mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


F16_Filur

Tack, det klarnar nog sen när jag läst det några gånger.

Vad gäller skärmen har jag nog ingen fit to screen/fill screen som On Screen Display alternativ. Korrekt aspekt borde jag då få med 1280x960 istället, och 1024x768 förstås. Det är väl bara att köra på nåt av dem istället.

Horizon

QuoteOriginally posted by Bax

            Filur: Jag antar att du har platt skärm med Native 1280X1024. Problemet är att aspekten inte är samma som 1600x1200. För att få korrekt aspekt så är höjden 75% av bredden medan den skulle varit 80% (1280X1024) för att fylla din skärm.
Du kan säker på skärmen ställa in "fit to screen" eller "fill screen" eller nått men då blir det lite kvalité förlust och fel aspekt.

mvh
Bax

lol, jag satt och funderade hur i h-e du skulle få det där till en förklaring kring utblås på jetmotorer och raketmotordysor. :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Control87th

Nu hittade jg äntligen den länken jag egentligen ville posta förut:

http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/short.html

Där finns många BRA svar :D
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



ft

Haha, här överger man tråden för att ge sig in i heminredningens oändliga förråd av nöjen (bärande betongväggar fulla med sten suger!) och oroar sig sanslöst... men det gick ju bra ändå.

Vad gäller att low-bypass tappar mindre på höjd än high-bypass så kan jag bara säga att ja, det stämmer men tyvärr har jag glömt/var sjuk den dagen/något annat som gör att jag inte kan förklara det nöjaktigt. Skall hitta tid att läsa på! Bax förklaring är klockren annars.

Får se när jag får tid, håller på och återupplivar tio år gamla kunskaper i linjär algebra just nu för att reda ut en massa tröghetsmoment med mera. Fy fasen vad man glömt/förträngt!

Horizon har helt rätt angående konan i utloppet. Den är helt enkelt en strömlinjeformad inklädnad som gör att det inte är en platt yta bakom vilken det blir turbulens som ger luftmotstånd. Precis som en cyklists strömlinjeformade hjälm, alltså... men utan huvud i.

En chock-kon är ett helt annat djur som ser till att man får en sned tryckvåg som ââ,¬Âligger anââ,¬Â mot inloppets kant. För ett väldigt bra exempel (eller kanske snarare två bra exempel), titta på en SR71. De är förövrigt vassa nog att sticka sig på ââ,¬â€œ jag har provat. :)

Konvergent-divergenta utblås är ytterligare ett annat djur som gör just vad som sägs ââ,¬â€œ ser till att man kan få supersoniskt utblås.

Ha det! Nu skall jag låta bli att trampa på små hundar!
  /Fredrik

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

BEQ

Det jag ville komma fram till är att enkelströmsmotorer är mycket effektivare på hög höjd.

Horizon

QuoteOriginally posted by ft

Horizon har helt rätt angående konan i utloppet. Den är helt enkelt en strömlinjeformad inklädnad som gör att det inte är en platt yta bakom vilken det blir turbulens som ger luftmotstånd. Precis som en cyklists strömlinjeformade hjälm, alltså... men utan huvud i.

Ha det! Nu skall jag låta bli att trampa på små hundar!
  /Fredrik

Jaaaa! Måååål! Äntligen! Det kanske kan bli något intressant av mig också? Tänk er en lärare i idrott och hälsa som under lektionerna även lär ut lite blandad aerodynamik. Borde se bra ut i mitt CV. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names