News:

No significant change

Main Menu

Nybörjarfrågor om F4

Started by F16_Filur, September 02, 2005, 17:20:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

Ja, jag gjorde det tyckte jag. Men nozzle är väl det här utblåset man ser utifrån längst bak, som expanderar när man drar av gasen och krymper med ebk? Hittar fortfarande inget om "konen". Quota du vad jag har missat.

SledgeHammer

Klicka på "De Laval nozzles" på Wikipedia och läs och jämför med en snittbild av en jetmotor.
Mvh  - Stefan -


F16_Filur

Ursäkta att jag går lite offtopic ;) - men är det normalt med så här låga fps bara för att jag helt själv flyger nära en stad? Ok, alla grafikinställningar är på max, 4xfsaa 8xaf, 1280x1024. Min xp2500 är överklockad till 2.2Ghz och har ett 9800Pro cat5.8.

Har upplevt nästan detsamma med lägre upplösning och utan fsaa+af, så tror inte det främst är grafikkortet.

Sen, måste man få den här svarta nedre kanten i 1280x1024?


F16_Filur

Jag gjorde det, men det handlar ju om att själva röret eller utblåset är timglasformat, alltså  med en ihopsnörd hals i mitten. Den krympande delen accelererar de subsoniska gaserna till ljudhast. och den utvidgande accelerar de nu supersoniska gaserna. Men det har väl inte något att göra med en kon inuti ett rör?


QuoteOriginally posted by SledgeHammer


            Klicka på "De Laval nozzles" på Wikipedia och läs och jämför med en snittbild av en jetmotor.

Horizon

Angående ditt skärmskott från F4 så får jag ingen sån svart rand när jag kör 1280*1024, men jag får också ruskigt låga fps då och då. Oftast när det händer mycket på en gång inom player bubble.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

men om du plattar till en dysa och sedan böjer den till en cirkel. Då har du en yttervägg och en innervägg. Tar du innerväggen och bankar ihop den till en kon. Vips så börjar det likna något.

I en jetmotor är det inte en rörformad utan en ringformad dysa. Kika igen, använd ditt geometriska sinne =)
Mvh  - Stefan -


F16_Filur

#70
Problemet är att det inte händer någonting.. utom en stad.

QuoteOriginally posted by Horizon


            Angående ditt skärmskott från F4 så får jag ingen sån svart rand när jag kör 1280*1024, men jag får också ruskigt låga fps då och då. Oftast när det händer mycket på en gång inom player bubble.


Sledge, det där sista du skriver förstår jag ingenting av. Vad är en dysa? Varför inte bara förklara konens funktion?

SledgeHammer

#71
=)

Det är det jag försöker att göra. De Laval dysa.

Nytt försök. Kika på den här bilden. Tänk dig den svarta ramen i nederkanten är en axel runt vilken du kan rotera bilden. Då får du en ringformad historia. Jämför den tänkta bilden med den här. Det nedre grå fältet motsvarar konen i mitten och förträngningen hamnar i tjocka delen av konen precis efter lågtrycksturbinen.
Mvh  - Stefan -