News:

No significant change

Main Menu

Nybörjarfrågor om F4

Started by F16_Filur, September 02, 2005, 17:20:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

F16_Filur

Har börjat komma igång lite med F4:AF nu, främst främst provat på navigering, landningar och A-A, och efter hand dyker lite frågor upp.

1. Man "designerar" ett mål med numpad0, men hur gör man för att backa (undesignate)? Kan inte hitta det någonstans på keyboardlayouten. Det blir ju särskilt angeläget om man råkar gå in i STT av misstag.

2. Hur är proceduren för att skjuta AIM120 mot fler än ett mål samtidigt i TWS? Tipsa gärna om vilken sida i manualen det står om det gör det.

3. Det står att TWS endast har två lägen: 10 grader azimuth med 4-bar scan eller 25 grad resp. 3-bar , men på MFDÃ,´n kan man ändå växla mellan 1,3 och 6 för azimuth precis som i RWS?

Horizon

1. Du trycker "komma/Del" som sitter till höger om numpad 0 för undesignate. För att bugga ett mål räcker det med att du för radar cursors över målet och låter dem "fastna" av sig själva. Därifrån kan du fråga AWACS om det är fiende eller vän.

2. Jag skjuter AIM-120 mot flera olika mål genom att använda TWS (Track While Scan) och först låsa ett mål (inte STT) och skjuta, sedan byter jag mål och gör samma sak där. Så länge du inte svänger så att radarn tappar målen skall missilerna guidas från flygplanets radar tills deras egna inbygga radar tar över. Jag tror iaf att detta är rätt procedur, kanske kan ctrl eller någon annan svara mer utförligt/rätt. :)

3. På fråga 3 svarar jag vet ej, för jag vet ej. Har faktiskt inte kollat detta.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

#2
Ahh tack... där står "radar to search" på den tangenten ser jag nu.

2. Ok, man gör så... jag trodde att man (mot olika redan buggade mål) kanske kunde avfyra två eller flera AIM120 samtidigt med en avtryckning, eller att man kunde trycka av flera gånger i följd utan att fibbla med radarn emellan.

3. Vad gäller den TWS-frågan ser jag också att man kan välja 1, 2 och 3-bar scan på MFDÃ,´n. Med det står som sagt något helt annat i manualen. Se p. 421 och 437 i pdfÃ,´en.

edit: (Jobbigt det här förresten med att använda designate, bugg och lock för samma sak, men "lock" kanske enbart menas SST?)

Horizon

2. Nej, inga massavfyrningar här inte. :)

Lock = STT om man ska vara petig, men ordet används väl lite hur som helst ibland.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

Kollade in BeachAV8RÃ,´s tränings pdf - nr7 beskriver en EXP funktion för TWS, ska förstora MFD vyn med 4x. Kan man hitta detta i f4af?

Horizon

Ja, klicka på MFD-knappen ovanför där det står NRM eller något liknande så får du EXP-mode. Bra när man skall sortera bland många mål som är nära varandra. Klicka samma knapp för att komma tillbaka igen.

Bra att veta är att när man är i EXP-mode så flyttar man liksom "underlaget" om man försöker styra sin radar cursor, men det märker du själv hur det fungerar.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

Hittade det. Det här är rena julafton, ständigt små nya överraskningar att upptäcka... :D

Horizon

Ja Falcon är finfint när det gäller sånt. Man blir aldrig fullärd. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names