News:

No significant change

Main Menu

Nybörjarfrågor om F4

Started by F16_Filur, September 02, 2005, 17:20:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Horizon

Tack för bilderna Phlerp, de säger mer än tusen ord som man brukar säga. :)

Och Bax, vafasen du kan ju inte börja med att kort förklara en sak och sedan säga "sen finns det massor av fler faktorer som påverkar men det tänker jag inte förklara". :D

Och (igen) pedagogiken får du nog finslipa lite, för jag förstod ändå inte det här: "Tunn luft på hög höjd har mindre massa per volym. Det ger allstå bättre dragkraft om jag då tar den lilla massan och kastar den hårdare bakåt."

Exakt vad ger det för fördel? Om jag tar en _stor_ massa (tjock luft) och kastar den hårt bakåt blir det ju ännu mer dragkraft? (Fast det kanske kostar mer bränsle?)

Ber om ursäkt för att jag är så trög just den här månaden. Hoppas verkligen att det är något övergående... :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Bax

Hehe Horisontens kognitiva processer driver honom till vansinne :D

Du svarar ju alldeles utmärkt på dina egna frågor !


mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


SledgeHammer

Horiz då... Den tjocka luften bor nere vid marken och du drattar omkring uppe vid den jääättetunna luften. Hur kan du då ta den tjocka luften (som bor där nere) och kasta den bakåt då den absolut inte får komma upp så högt upp för sin mamma?

:p
Mvh  - Stefan -


F16_Filur

Lol...

Som jag fattar det så får man ut mer kraft på hög höjd trots den lägre massan som slungas bakåt... pga att den ökade accelerationen förmår kompensera för detta, och mer därtill!

Men detta går ju inte att förstå utan NewtonÃ,´s andra lag, som Bax nämner mer i förbigående... som att den egentligen inte behövdes för resonemanget. :)

QuoteOch (igen) pedagogiken får du nog finslipa lite, för jag förstod ändå inte det här: "Tunn luft på hög höjd har mindre massa per volym. Det ger allstå bättre dragkraft om jag då tar den lilla massan och kastar den hårdare bakåt."

Exakt vad ger det för fördel? Om jag tar en _stor_ massa (tjock luft) och kastar den hårt bakåt blir det ju ännu mer dragkraft? (Fast det kanske kostar mer bränsle?)

Horizon

QuoteOriginally posted by F16_Filur
Lol...

Som jag fattar det så får man ut mer kraft på hög höjd trots den lägre massan som slungas bakåt... pga att den ökade accelerationen förmår kompensera för detta, och mer därtill!

Ha! Det där förstod jag! Ibland behövs det bara att man kastar om lite bland orden. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Control87th

#53
Du har inte lite tuffa krav på enkla förklaringar Horizon, det är inte så lätt att förklara något jag har ca 3cm böcker om :D

bra länkar

http://science.howstuffworks.com/turbine.htm
http://inventors.about.com/library/inventors/blhowajetengineworks.htm

--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Horizon

QuoteOriginally posted by Control87th
Du har inte lite tuffa krav på enkla förklaringar Horizon, det är inte så lätt att förklara något jag har ca 3cm böcker om :D

Det är kanske just därför som jag alltid har haft svårt att förstå de där sakerna... :)

Tack för länkarna, läser och bildar mig.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

Det är rätt bra förklaringar här, tar några gånger att läsa igenom det bara. Lite fler frågor.

* Hur lyckades de med att få Viggen till ett mach2 plan trots en motor med hög bypass ratio?

* Vilka exempel på stridsplan/civila finns det som använt turbojet?

* Vilket syfte har den här konformiga grejen bakom turbinbladen i Phlerps bilder?


FYI

1 kp = 1 kg
1 kp = 9,80665 N
1 lb = 0,453592 kp
1 lb = 4,448217 N

Man ser ofta dragkraften som både kN, kp och lb.