News:

No significant change

Main Menu

Nybörjarfrågor om F4

Started by F16_Filur, September 02, 2005, 17:20:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mupp

På c) är det väl för att förhindra ett turbulent flöde? Nä, fy, nån bildad får rätta mig.

Horizon

QuoteOriginally posted by F16_Filur
* Vilket syfte har den här konformiga grejen bakom turbinbladen i Phlerps bilder?

Konformig bakom _turbinbladen_? Hmm, du menar inte flamhållaren bakom kompressorbladen?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Ah, nu skrev jag först och tänkte sedan... igen. :)

Jag tror det är en sån där sak som finns för att de heta gaserna skall åka bakåt på ett mer ordnat sätt så att det inte bildas turbulens i utloppet på motorn eller nåt sånt. Typ nån sån där aerodynamisk sak du vet. :)

Vad säger experterna/ft?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

Den "konformiga grejen" skapar ett expanderande utlopp ur motorn. Jämför med utloppsdysan på en raketmotor.
Mvh  - Stefan -


Horizon

QuoteOriginally posted by SledgeHammer


            Den "konformiga grejen" skapar ett expanderande utlopp ur motorn. Jämför med utloppsdysan på en raketmotor.

Okej, man vill alltså inte ha en rak liten smal stråle med heta gaser som sprutar ut där bak, utan en som blir tjockare och tjockare? Hehe, nu är det verkligen lekmannaspråk på gång. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

#61
Vet inte hur mycket mer informativt det är men... Principles of Jet Engine Operation

Här finns en lite bättre beskrivning.
Mvh  - Stefan -


F16_Filur

#62
Orkade inte läsa allt nu... men motsvarande kon fanns på luftintaget på Mig-21 mfl. och kallades "inlet cone" eller "shock cone". Rimligtvisvis borde där då finnas något uttryck som kallas "exhaust cone", men kunde inte hitta det på de länkarna.

Air intakes

"For aircraft travelling at supersonic speeds, a design complexity arises, since the air ingested by the engine must be below supersonic speed, otherwise the engine will "choke" and cease working. This subsonic air speed is achieved by passing the approaching air through a deliberately generated shock wave (since one characteristic of a shock wave is that the air flowing through it is slowed). Therefore, some means is needed to create a shockwave ahead of the intake."

SledgeHammer

Mvh  - Stefan -