News:

No significant change

Main Menu

Nybörjarfrågor om F4

Started by F16_Filur, September 02, 2005, 17:20:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

BEQ

Ft: Du glömde en viktig sak - effekten på höjd.


Vitsen och nyttan med ett stort fläktsteg innan kompressorn är rätt tydlig när man kollar på de senaste passagerarflygplanen som har ENORMA fläktar.

Phlerp har helt rätt i sin beskrivning av jetmotor. Allt sitter runt samma axel, men den kan vara delad för hög- och lågtrycksdelar.

Om jag minns rätt har RM12 tio steg innan brännkammaren och tre efter. Har för mig att RM6 i Draken har lika många steg men är dubbelt så lång.

Horizon

Tack för mer ingående beskrivningar av de olika motorerna. Jag hängde med ungefär hit...

"Vidare är relativt långsam luft ut ur motorn mindre effektivt vid högre farter. Detta samverkar till att göra turbofläktmotorer till ett dåligt alternativ för fartdårar som BEQ som gärna blåser omkring uppåt ljudhastigheten och däröver. De får vackert dras med motorer med låg BPR som i gengäld slukar en del soppa vid mer moderata hastigheter."

...när det började pratas om relativitet och sedan blandade jag ihop turbofläkt och turbojet tror jag. Det är alltså inte samma sak... hmm... Okej, kan vi säga att en Boeing 777 kör med turbofläkt och en Gripen kör med turbojet? (du skrev ju: "De får vackert dras med motorer med låg BPR som i gengäld slukar en del soppa vid mer moderata hastigheter". Detta gör mig en aning förvirrad. Är det någon by-pass på en RM12 över huvud taget?

Boeingmaskinen har dubbelströmsmotorer och Gripen en enkelströmsmotor? Ursäkta mig Fredrik för att jag använder de gamla uttrycken, men de känns lättare att relatera till för mig som überlekman (eller ska jag kalla mig unterlekman?) :)

Till sist, kan jag inte få lite fina bilder också? Jag är uppväxt med Joe Kaufman's "Så funkar det" och förstår mycket mer när jag får färgglada bilder till texten. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

Horizon, jag blev som sagt lika förvirrad som du... men Gripen kör med turbofläkt. Han sammanfattar det alltså med: att en turbofläkt med låg bypass ratio lämpar sig bättre för höga farter än dito med hög BPR, till priset av sämre bränsleekonomi.

Så bypass måste finnas på en RM12, fast den är låg så motorn ska fungera i höga farter (och kanske också för att den ska bli slankare).

Och om inte jag minns fel så var RM6 samma motor som satt i Electric Lightning (fast den hade två).

Bax

QuoteOriginally posted by Phlerp
Kanske ska avsluta med att tillägga att propfan INTE är ett svordomsuttryck man skriker när man råkar tömma diskbaljan innan man är klar med disken, utan en turboprop med en öppen fläkt istället för propeller :D

hehe :D

Med risk för upprepning (orkade inte läsa all text här) men Axlarna som Mupp frågar efter är linkaget mellan Kompressor - turbin. I en axial motor kan man säga att flera axlar går inuti varandra. Varje kompressor eller turbin sektion kan bestå av flera steg.
Antalet varierar från motor till motor.
När man jobbar med axialla jetmotorer associerar man alltid numrering framifrån i färdriktningen. N1 är således det första fläkt steget i en turbofan. T1 - temperatur framför första fläkt steg osv så numrerar man bakåt.
mvh
bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Mupp

QuoteOriginally posted by Bax


           
QuoteOriginally posted by Phlerp
Kanske ska avsluta med att tillägga att propfan INTE är ett svordomsuttryck man skriker när man råkar tömma diskbaljan innan man är klar med disken, utan en turboprop med en öppen fläkt istället för propeller :D

hehe :D

Med risk för upprepning (orkade inte läsa all text här) men Axlarna som Mupp frågar efter är linkaget mellan Kompressor - turbin. I en axial motor kan man säga att flera axlar går inuti varandra. Varje kompressor eller turbin sektion kan bestå av flera steg.
Antalet varierar från motor till motor.
När man jobbar med axialla jetmotorer associerar man alltid numrering framifrån i färdriktningen. N1 är således det första fläkt steget i en turbofan. T1 - temperatur framför första fläkt steg osv så numrerar man bakåt.
mvh
bax

Tack! Precis! Jag kunde (bevisligen) inte sagt det bättre själv. Då har jag svar på den frågan.

Phlerp

#45
QuoteOriginally posted by Horizon

Till sist, kan jag inte få lite fina bilder också? Jag är uppväxt med Joe Kaufman's "Så funkar det" och förstår mycket mer när jag får färgglada bilder till texten. :)

Enkelströmsmotor med centrifugalkompressor


Enkelströmsmotor med axialkompressor. Lägg märke till att den har lågtryckskompressor och högtryckskompressor trots att den inte har någon bypass.


Dubbelströmsmotor med litet respektive stort bypassförhållande.

BEQ

Väntar fortfarande på skillnaden på olika höjder.


En annan fördel med en dubbelströmsmotor är att den kyler den heta luften som passerat genom brännkammaren och därigenom minskar IR-signaturen.

Bax

Eftersom jag sitter och läser pedagogi förnärvarande så skall jag försöka att vara riktigt enkel.

Tunn luft på hög höjd har mindre massa per volym. Det ger allstå bättre dragkraft om jag då tar den lilla massan och kastar den hårdare bakåt.

eller svårare:
Newtons andra lag
Kraft = massa x acceleration

sen finns det ju andra aspekter på hög höjd och låga temperaturer som kompressibilitet och supersonisk strömning.

mvh
bax
Bax
87th Stray Dogs VFW