News:

No significant change

Main Menu

Nybörjarfrågor om F4

Started by F16_Filur, September 02, 2005, 17:20:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

#24
Horizon... jaja 10 st, men det är ju nästan åtta :p

edit: Annars känner man igen en Super Hornet på rektangulära luftintag och större strakes... mer vet jag inte underifrån... och misstänker att antalet AIM120 kan höjas.

BEQ

Ang Fuel Flow: Har aldrig sett någon sådan funktion i Gripen. Mest användbar är väl den funktionen för att hitta en ekonomisk höjd att flyga på och för att bedöma kvarvarande tid i området.

Ang Superhornet: Kan ta 2xAIM-9 + 1 fälltank + 12xAIM-120.

Generellt kan man väl säga att flaskhalsen för antalet mål som samtidigt kan bekämpas med AIM-120 ligger i radarns möjlighet att målfölja. Ju fler mål som låses, desto mer minskar radarn sitt sökområde för att underlätta följning och desto lättare blir avhakning. Samtidigt kan man ju fråga sig om det någonsin kommer att vara aktuellt att hålla > 2 AIM-120 i luften samtidigt.

Horizon

QuoteOriginally posted by BEQ


            Ang Fuel Flow: Har aldrig sett någon sådan funktion i Gripen. Mest användbar är väl den funktionen för att hitta en ekonomisk höjd att flyga på och för att bedöma kvarvarande tid i området.

Ang Superhornet: Kan ta 2xAIM-9 + 1 fälltank + 12xAIM-120.

Generellt kan man väl säga att flaskhalsen för antalet mål som samtidigt kan bekämpas med AIM-120 ligger i radarns möjlighet att målfölja. Ju fler mål som låses, desto mer minskar radarn sitt sökområde för att underlätta följning och desto lättare blir avhakning. Samtidigt kan man ju fråga sig om det någonsin kommer att vara aktuellt att hålla > 2 AIM-120 i luften samtidigt.

1. Antar att ni har andra (bättre?) funktioner för att ha koll på bränsleekonom och kvarvarande tid i område?

2. Tufft. Me like. :)

3. Det var ungefär så jag också resonerade. Glömde skriva det i posten med bilden. Angående att hålla mer än 2 AIM-120 i luften samtidigt så går väl den taktiken tillbaka till kalla kriget då jänkarnas/ryssarnas interceptors/jakt förväntades möta horder av attackflygplan (Backfires/Lancers/Buffs/Den där ryska propellerkärran) på en gång. F-14 med sin Phoenix kan/kunde ju skjuta sex eller åtta missiler på olika mål på riktigt långt avstånd för att mota Olle i grind så att säga.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

F16_Filur

Jämför IAS hastigheten med machtalet här Horizon :)

Märkte också tydligt det ft skriver om fuelflow. På riktigt hög höjd med full EBK sjönk det från 47000 till ungefär 2000!






QuoteOriginally posted by ft


            Bränsleförbrukningen på höjd är lägre eftersom luften är tunnare och det är konstant massblandning bränsle/luft i motorn. Tyvärr ger detta även mindre kraft ut, då en jetmotor ger thrust ungefär proportionerligt mot bränsleflödet. Det är bl a därför FF-mätaren har en så prominent plats på panelen i en F-16, man kan flyga på FF som en indikation av hur mycket spark man har ur motorn.

Horizon

lol, 186 knop och Mach 1.02, det var inte dåligt... :)

Måste kolla det där med FF jag också. Dissekera F4 är kul (inom rimliga gränser). :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

QuoteOriginally posted by BEQ


            Horizon: Det är nog det enda användningsområdet jag kan komma på - stora attackkolonner som är ytterst begränsade i manövrering.

Förresten Tu-95 = Bear
BUFF = Big Ugly Fat Fucker = B-52

När du ändå är igång Ft så kanske du kan förklara skillnaderna och respektive fördelar med enkel- och dubbelströmsmotorer. Det dröjer väl inte länge förrän det dyker upp också.

Imponerande att få upp en F-16 på 75000 fot. Verkar ju inte helt realistiskt :)

Bear! Så var det ja. Vem minns inte sovjeternas jätteanfall på en amerikansk carrier group i Red Storm Rising? Jäkla bra taktik där... :)

Och ja, gärna en förklaring på motoralternativen som BEQ nämnde. På lekmannanivå. ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

BEQ

Var inte det med Badgers följt av Backfires? ;)

Horizon

Din lille terrorist. Jag får visst läsa på märker jag. :p
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names