News:

No significant change

Main Menu

Nybörjarfrågor om F4

Started by F16_Filur, September 02, 2005, 17:20:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ft

Näää, ledtrådar är fusk! :D

Men OK, för att det skall stämma måste det vara flatrate. Flex eller derate fungerar inte.

Horizon,
javisst. Det förutsätter naturligtvis att man känner till elasticiteten. Den tror jag lämpligen att man tar reda på genom palpering. Vad gör man inte för vetenskapen? :p

Jisses... NoSiG-rekord i topic drift? Svårt rekord att ta, men den här tråden är en kandidat!

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

QuoteOriginally posted by ft


            Näää, ledtrådar är fusk! :D

Men OK, för att det skall stämma måste det vara flatrate. Flex eller derate fungerar inte.

Horizon,
javisst. Det förutsätter naturligtvis att man känner till elasticiteten. Den tror jag lämpligen att man tar reda på genom palpering. Vad gör man inte för vetenskapen? :p

Jisses... NoSiG-rekord i topic drift? Svårt rekord att ta, men den här tråden är en kandidat!

lol, ja nu drar vi iväg lite, men har inte den här tråden redan gjort det? :D

En tjej i klassen och jag skojade i höstas om att palpera varandras Golgi senorgan. Det låter rätt kul tills man läser på och inser att det är små "sensorer" som sitter i senorna i kroppen och mäter dragkraft... :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ft

Det där var ju lite intressant, och t o m on topic! Det är nämligen just så vi styr ett flygplan!

http://www.ac.wwu.edu/~chalmers/forcefeedback.html

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

Kolla, alltid kan man väcka någons intresse för fysiologi. Se nu även till att forska lite på muskelspolens roll vid fysiskt arbete. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Bax

Jag ger mig ft X-(
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter.....
mvh
bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


ft

Hehe, råkade ut för den frågan häromdagen och det satte myror i huvudet på mig. Om man kan få en lägre flat rate på motorerna får man lägre Vmc. Om V1 är begränsad av Vmc innebär det att man kan få en lägre V1 och kortare ASDA. Att sedan klara hinderfriheten med lägre dragkraft är en annan femma....

Snacka om kuggfråga! De har tydligen kört den på intervjuer hos vissa bolag... det är snudd på elakt! Nu har du något att förbrylla dina framtida elever med. :)

Mvh,
 /Fredrik



Ordbok:
V1 = stop/go-hastigheten. Problem före V1 - rejected takeoff. Efter V1 finns det inte nog med bana kvar för att stanna, så vad som än händer så flyger man och reder ut problemen i luften. En av de saker man måste ta hänsyn till när man fastställer V1 är Vmc, V1 skall minst vara en multipel av Vmc som beror lite på flygplanstyp o s v. Det är ingen idé att försöka flyga på en motor om man inte kan kontrollera flygplanet.

Vmc - Den lägsta hastighet vid vilken man har nog sidoroderauktoritet för att kunna kontrollera de girmoment ett motorbortfall ger upphov till. Lite knöligare definition än så om man går in på detaljer. 5 graders roll mot den gående motorn o s v.

ASDA - Accelerate-Stop Distance Available. Den sträcka man har till förfogande för att accelerera och sedan stanna vid en avbruten start, d v s startbanan från startpunkten plus eventuell runoff.

Flat rate - Att sänka maxthrust för motorerna rakt av till en fix maxthrust. Donkarna kommer med andra ord inte att gå på fullvarv på låg höjd utan ha en effektplatå tills man kommer upp till den höjd där de ger sin rated thrust på fullvarv. Vid vidare stigning avtar sedan dragkraften med höjd precis som vanligt. I dagens värld med FADEC handlar det bara om att ladda om datorerna med andra parametrar. Dessa parametrar och manualuppdateringar får man betala sin OEM miljoner för... för varje flygplan. Dyra papper. :D

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Andreas

Hmm känns som en viss överkurs det där Ft... ;)
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Bax

:D  jag tänkte faktiskt i dom banorna !
Men att förklara det pedagogiskt........
Tänk er två raketer under varje vinge, om den ene lägger av så vill ju flygplanet vridas. För att motverka detta får man använda sidroder (på marken inte möjlighet att använda skev). För att kunna fortsätta på en motor måste alltså farten vara så hög (V1) att dom aerodynamiska krafterna på sidrodret räcker för att hålla flygplanet på banan.
Om man nu byter raketerna till två konverterade symaskiner så räcker ju den aerodynamiska kraften vid lägre V1 att hålla flygplanet kvar på banan.

Lägre V1 kan i vissa fall motivera en kortare bana eftersom man då får längre sträcka att bromsa flygplanet på vid avbruten start.

nån som fatta ???
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW