News:

No significant change

Main Menu

Satan, vilken usel produkt

Started by BEQ, February 17, 2004, 22:41:24

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

F16_Filur

#64
Tack för bilderna (de är helt ok)!

Ska kolla om det funkar för mig, för min hållare var helt splittrad och jag har inte ens hittat alla delarna. Tex är det först nu genom din bild som jag ser att själva cylindern av hållaren har de här "spåren" (från insidan av handtaget sett).
Fattar inte riktigt vad de har för betydelse dock? för det är bara på andra sidan som själva tappen behöver spelrum. Antar att kulpennelocket bara utgör en förstärkning.

Själva filningen för att kunna passa hållaren i rätt vinkel är enkel. Jag filade oxå till ett par nya raka kanter på plasthållarens bas. Tror jag läste ett annat förslag någonstans att fila ner metalltapparna i handtagets hål...

En annan sak jag inte fattar är hur själva switchen hålls fast av hållaren? Att själva knappen förs på hjälper ju inte, eftersom tappen bara kan glida rakt bakåt ur detta från neutralläget. Switchen består ju av det rektangulära paketet + en gängad cylinder där själva tappen sticker upp. Endast den gängade cylindern + tappen sticks in i hållaren, och den verkar inte klämma åt?


BEQ

"Fy fan vad kasst konstruerad Cougarn är egentligen", slog mig tanken nu när jag ser bilderna och läser Filus beskrivning.

Ska det var så jävla svårt att konstruera en vettig joystick med flygplanlikt utseende? Undrar vad USAF och andra som TM/Gm skryter med som kunder, tycker om Cougar.

F16_Filur

#66
Ja, hade jag vetat (orkat ta reda på) allt det här före köpet hade jag nog kört på CHÃ,´s produkter. Kollade här på http://www.simw.com/index.cfm?fuseaction=dsp_products_list&mid=2&smid=19 . Enda grejen med deras trottle är väl att den saknar detents?

Nu blir det väl istället att man försöker modda Cougarn så mycket det går. Alltid lär man sig nåt, men annars var det ju tänkt att flygandet skulle vara själva hobbyn ;)

Du använder väl CHÃ,´s pedaler BEQ ( http://www.simw.com/index.cfm?fuseaction=dsp_product_details&pid=357 )? De är ju USB, ska inte det innebära någon begränsning ihop med Cougarn?

BEQ

Är inte riktigt förtjust i CH Fighterstick heller eftersom den saknar egentligt motstånd i spaken. Däremot minns jag att de tog jäkligt god tid på sig att släppa USB-version pga problem som de vill lösa först. Hade nämligen en konventionell fighterstick innan. I praktiken spelar det inte så stor roll. Jag upplever nämligen inte Cougarn som mycket mer än något F-16-lik.

Jag har inget att anmärka på ang kompabiliteten med pedalerna, eller också har jag glömt. :) Har inte kört någon flygsimulator på ett halvår.

F16_Filur

Lol... jag har inte kört nån på ett år...

Men jag har för mig att tåbromsarna inte skulle funka med Cougarn, samt nån programmering. Cougarn skulle bara funka fullt ut med gameport pedaler, inte med usb.

Ja, hade varit kul att känna på en riktig F-16 spak och jämföra med Cougarn (vilket namn förresten).

F16_Filur

Hittade detta här :

Verkar som om motståndet är fixbart med CH sticken.

"I would advise stongly against it unless you don't care about service or
support. I finally sold mine on EBay and am STILL waiting for a
replacement potentiometer from Guilmot (TWO MONTHS so far!). If
you have an extra $400 - $600 dollars to toss away AFTER you spend
$250+ on the Guilmot crap you can make it into something really nice
but of course even after that if a button or switch breaks your screwed.
Get a CH Hotas and Pro pedals and let Guilmot choke on their inferior
garbage."

"Spend $300.00 on a Cougar, then pedals for another $50.00 or so.
Put Hall Optical sensors (pots replacement) in it for another $200 or so
Of course then you should get one of the Uber mods to get rid of the horrible X-
Y nothiness the Cougar has.. for another $300 + (depending on the mod). That
only leaves you at the mercy of Guillmot's support for about 20 ot the crappy
hats/switches/buttons that WILL break.

Sorry. I have spent $300 on my CH gear (including pedals), the software is
excellent, and the support is the best in this (or any other for that matter)
industry.. THe gear was perfect out of the box and "IF" I wanted it stiffer
(after my forearm workout with the Cougar) its a simple matter of changeing a
couple rubber o-rings. After a year with it it still is perfect and I am used to
(and LIKE) the CH's minimal resistance."

:D

BEQ

Jag har alltid klagat på att microsticken är helt värdelös på cougarn med svårfångade och ologiska axlar och betvivlat att den kunde vara så i verkligheten. Jag var på flyguppvisning i Bulgarien i förra veckan och fick då möjlighet att prova LM:s F-16 blk 50/52 simulator och fann att microsticken var precis lika värdelös i verkligheten.

Ergo: Cougarn är inte SÅ usel. (kopia i alla fall)

F16_Filur

Alltid en tröst... F-16 piloterna får lida såsom alla vi andra.

Hur var centrumspelet i F-16 spaken (och ja, hur är det i JAS39?) Mitt känns nästan som 5mm... :-OO