News:

No significant change

Main Menu

Ny dator

Started by griffin, April 14, 2003, 14:01:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mr Jim

Mer minne! Sen om jag vore du och hade stålars skulle jag rikta in mig på 2 hårddiskar, en 27 gigare Seriell ATA Raptor(10.000 varv)

En liten review

...för systempartition..swappartition samt program partition sen en 7200 varvare FET IDE för allt annat :)

Men det är bara jag, sen skulle nog 1024 mb internminne vara bättre för en hård programmerare som du själv :)

Grafikkort är svårt eftersom det hela tiden kommer nya men ett 9700 är trevligt och lär hålla en stund iallafall. Ett ATI 9800 eller Nvidia 9900 är på tok för dyra nu anser jag men om det handlar om värsta grejer, sure babe!

Ljudkort skulle jag satsa på Audigy 2, rätt hyfsat kvalité(För det priset) med 24 bitars ljud säger min audiofila kamrat som gör musik. Sen stöder det ju det mesta 3d ljud tjafset också. Jag kör iofs mest med hörlurar men endå, sådana där spatiala ljud och sånt skoj. Finns "light" versioner av kortet.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

griffin

Jag har siktat på en Gb minne ja. Antalet minnesmoduler måste trillat bort när jag klippte och klistrade. Funtade på 2 men om jag skall ha ett killerminne kanske det blir lite väl dyrt då.

En S-ATA med 10.000 varv? Låter mkt intressant! Skall kika på den där reviewen! Tack för tipset!!!

Grafikkort. Det lutar åt 9700 men kanske med TV tuner. Vi får se.

Ljudkort... det finns ett onboard 5.1 kort som nog duger utmärkt för mina behov. Men ett audigy ligger inte långt ifrån, så sant!

Skall för övrigt plugga på lite om minnen. DET verkar vara en djungel om något!
snappahead

SledgeHammer

Men vad lurad din audiofila vän måste vara MrJim =)

Läs här. I resten av artikeln finns lite nyttig info om andra ljudkort.

Griffin: Det här med minne är inte så svårt. Man ser efter vad moderkortet klarar av och köper. Vill man överklocka tar man ett minne som är snabbare än vad moderkortet är. Sen så har vi ju prisskillnader inom samma minneshastighet. Beror för det mesta på hur lång (eller kort om man så vill) "fördröjning" minnet arbetar med vid den givna hastigheten. CAS latency pratas det mycket om. Förenklat kan man beskriva det som  tiden det tar (i klockcykler) för minnet att presentera fram den begärda informationen.
Lite info.

De moderkort du listade nedan vill ha PC3200 minnen.

Vrooooooooooooooooooooom!
Vrooom!

Sen finns det ju antagligen dyrare och med säkerhet billigare.
Mvh  - Stefan -


griffin

Ahhh, gött! Tack för de fina tipsen!

Läste nåt på Toms om minnen till det där kortet med men har lyckats glömma vad det var. *nu börjar det brännas* :D :D
snappahead

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

Efter mycket grävande har jag nått några insikter.

De kort med intels Canterwood chipset som finns lider de flesta av barnskjudomar som gör att de titt som tätt funkar dåligt inte bara "out of the box" men i synnerhet om man vill klocka dem.

Nu har jakten på datorn snarare blivit jakten på rätt moderkort med rätt minne till. Dessa har jag tittat på lite närmre:

Mest problem verkar MSI's MS-875P-Neo kort ha, men till dess fördel att att de skickar med mycket godis med kortet om man får ett kort som är bra och kommer tillrätta med klockningen. En annan nackdel verkar vara den aktiva kylningen på nordbryggan som inte bara väsnas utan kan ge upp efter ett tag enligt utsago

Snabbast, men med en del allvarliga buggar är det kort jag tidigare tittat på: ASUS P4C800-Dlx kortet. Förutom snabbhet, passiv kylning på nordbryggan och lite annat gött verkar alldeles för många ha problem med kortet samt att några komponenter på det tydligen är lite snålt valda. En P4C800-Dlx-E kommer snart med mer features.

Gigabytes GA-KNXP I875 P har fett med features men är också dyrt. Många verkar nöjda med det men enligt vissa testar (om jag minns rätt) är det petigt med minnen.

Även Abits IC7-G i875P verkar många nöjda med, och det anses väl att det är mest överklockningsbart, om än långsammare än ASUS kort så ändå på det hela taget bättre i och med att det funkar hyfsat stabilt. Även Abit har en aktiv kylning av nordbryggan som kan vara till problem.


Hur som helst, jag är ganska inne på intel och canterwood. Verkar vara ett bra val för en dator som håller länge och som är snabb. Dual DDR kanske är en fluga men en gigabyte Dual DDR borgar för bra svängrum och med rätt märke och inställningar kan det gå undan. Om det kommer lite nya saker från intel under sommaren kommer kanske priserna sjunka och då kan man nog få en riktig killerburk till ett bra pris.

Nån som vet mer? Jag har bara börjat skrapa på ytan känns det som och ju mer jag gräver desto mer förvirrad blir jag. Det är ju en djungel ffs! Att man måste plugga memory timings och datorarkitektur för att få en kul burk hade jag inte riktigt insett...

Att jag tittat på "petitesser" som aktiv/passiv kylning på nordbryggan är att jag avser bygga en burk som är hyfsat tyst och vad hjälper en tyst låda om grafikkortet och/eller en liten skitfläkt på moderkortet surrar som ett argt bi? Apråpå det, nån som vet vilket Radeon kort som inte bara är snabbt utan också tyst?

Om det nu blir en burk för mig så lutar det åt att den i turodnining skall vara


1. Stabil i grundutförande
2. Snabb i grundutförande
3. Tyst
4. Överklockningsbar
5. Billig
6. Snygg

Hittade för övrigt en trevlig och till synes omtyckt låda: Antec Sonata. Om det inte blir en Chieftec Dragon blir det nog en Sonata.

suck...
snappahead

Horizon

Aktiv kylning av north bridge löser du (läs: avlägsnar du) genom att montera en lämplig kylfläns från Zalman (till exempel den här).

Inget oljud och inget som kan gå sönder ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

jo, har sett det. men det är ingen nackdel om man slipper slita i moderkortet. i alla fall inte initialt.
snappahead