News:

No significant change

Main Menu

Ny dator

Started by griffin, April 14, 2003, 14:01:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

griffin

Tjo!

Ponera att man fick loss en del pengar. Ponera vidare att man vill köpa en dator för dem...

Jag har mina ideer, men jag tänkte att ni kanske har det med, eller ännu bättre: erfarenheter...

Har ni t.ex. köpt datorpaket och i så fall varifrån? Bra? Dåligt? Eller, har ni plockat ihop eget? Vad har ni då för erfareheter av olika komponenter etc?

Jag vet inte ännu hur mycket pengar jag eventuellt kommer lägg på en dator, är mest ute och sondrerar terrängen lite. Oavsett vad jag kommer spendera för summor (och om) så finns det ju lite olika vägar att gå och olika prioriteringar att göra.

Personligen är jag nog mer intresserad av stabilitet än prestanda, om jag nu måste välja. Jag är inte så intresserad av att sitta och överklocka t.ex.. Jag vill ha en stabil burk där man gjort en bra mix av komponenter. Jag kan nog tänka mig att betala för det (för jag vill ju gärna ha prestanda *också*....). Men inget står skrivet i sten.

Så... hur har ni gjort och kan ni se några för-/nackdelar med det?

Griffin
snappahead

SledgeHammer

Hehe...

Personligen sneglar jag på de minidatorer som dykt upp, verkar trevliga och inte allt för högljudda. OCH lätta att ta med. Annars är ju Dell trevliga om man ska köpa färdigbyggt.
Mvh  - Stefan -

griffin

Jo, Dell har jag fluktat på. De bygger stabila burkar till ett överkomligt pris. Fast det tickar iväg när jag lägger på alla extraprylar jag vill ha :D

snappahead

Obizzz

Obizzz sitter på en Dell Dimension 8250 jag gillar den den är tyst och bra snabb är den också fast det är väl alla P4 3GHz kanske :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Assassin

Köp ett chassi (chieftec kör jag med) och ett uppgraderings set (dvs moderkort och processor). Det blir ganska hyfsat billigt. Runt 4000-4500:- för både chassi, moderkort, minne och en 2+Ghz processor. Billigare än att köpa allt separat och inget paketpris. (av någon anledning hatar jag färdighopsatta datorer.. kan vara för att jag själv vill bygga dem.. :)

sen är det bara att slänga på extraprylar som DVD spelare, brännare och annat godis.
/Assassin

\"Förhelvete soldat, ficka öppen! Materielen trillar ut, skogen trillar in!\"
Brigadchef - Blå Brigaden - www.bluebrigade.org (när laptop\'en är igång)

Obizzz

japp det blir oftast billigare att bygga själv
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

griffin

QuoteOriginally posted by Assassin

Köp ett chassi (chieftec kör jag med) och ett uppgraderings set (dvs moderkort och processor). Det blir ganska hyfsat billigt. Runt 4000-4500:- för både chassi, moderkort, minne och en 2+Ghz processor. Billigare än att köpa allt separat och inget paketpris. (av någon anledning hatar jag färdighopsatta datorer.. kan vara för att jag själv vill bygga dem.. :)

sen är det bara att slänga på extraprylar som DVD spelare, brännare och annat godis.

Jupps. Chieftec har jag sneglat på. Har en sån på jobbet, de är trevliga.

Men, det är en djungel därute. Några mer konkreta tips? Tar några lösryckta exempel för att åskådliggöra vad jag tänker på för saker: Är det värt att köpa RAMBUS verkligen, borde man vänta på nya nvidiakortet, hur mycket pengar är det värt att ta den snabbare processorn (om X Mhz kostar Y kronor, kostar x+200 Mhz Y+500 kronor och nästa steg är ÄNNU dyrare... var drar man gränsen?), när man spanar moderkort, vilka chipset är bäst (vet att VIA suger t.ex.) och vill man undvika onboard saker (ljud, grafik etc) till varje pris? Finns det några extra bra/dåliga kombinationer av hårdvarumärken...

etc etc

snappahead

Assassin

Min setup är ett A-bit KD7 (stöder RAID) moderkort med en påsläng AMD XP2200+ processor. (har för mig att det var den iallafall) Det kortet har inbyggt ljudkort och nätverkskort men tycker inte att det har varit några problem. Onboard grafik däremot är INTE att rekommendera. Ett GF4 kort (EJ GF4 MX, det är bara ett GF2 med lite påslängt krafs) räcker ganska långt i dagensläge, men om man vill vara extra säker på att man vill ha det absolut bästa inom grafik ska man vänta tills det nya korten släpps. Dock lite onödigt IMHO.

Processor hastighetspriserna är helunderliga.. ;) Köp vad du tycker du behöver. Ska du spela så är ju alltid ju snabbare desto bättre, men själv har jag klarat mig på 2Ghz. Ingen DOOM III maskin men dock flytande Falcon 4 + de flesta FPS spel.

Datorbutiken.com är ganska billiga på datorprylar. :)
/Assassin

\"Förhelvete soldat, ficka öppen! Materielen trillar ut, skogen trillar in!\"
Brigadchef - Blå Brigaden - www.bluebrigade.org (när laptop\'en är igång)