News:

No significant change

Main Menu

Ny dator

Started by griffin, April 14, 2003, 14:01:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

SledgeHammer

Swebeast: Du ser effekten av att bilden är interlacead menar du? =)

Angående det där om strålning... du sitter väl ändå inte bakom monitorn? På moderna monitorer är det väl dit man får ta sig för att komma upp i strålningsnivå.
Mvh  - Stefan -

griffin

Förvisso, men de platta skärmarna är mycket mer avlastande för ögonen. Har man några som helst ambitioner att sitta mycket *framför* en datorskärm är allt annat än platta skärmar förkastligt om vi skall se till ögonen.

Förutom att de platta skärmarna är oerhört skarpa så flimrar de inte på det sätt som gör att man blir så trött i ögon/huvud. Det är främst därför jag är ute efter en plattis, även om design och storlek inte är helt oväsentligt...
snappahead

Swebeast

QuoteOriginally posted by SledgeHammer

Swebeast: Du ser effekten av att bilden är interlacead menar du? =)

Angående det där om strålning... du sitter väl ändå inte bakom monitorn? På moderna monitorer är det väl dit man får ta sig för att komma upp i strålningsnivå.

Tack för att du informerar en deillusionerade man :p (..men strålningen kanske studsar ;)  )

/A

Gud och soldater vördar vi när tider av fara de stå oss bi
när faran är borta och fyllda är faten då glömma vi Gud och förakta soldaten
--------------------------------------------------------------------------------------
ASUS P8P67 <> Intel i7 2600K <> Noctua NH-D14 <> Corsair SSD Force Series 3 240 Gb <> Corsair Vengeance DDR3 16GB <> Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB SOC

SledgeHammer

=) Jag vet mycket väl hur en platt monitor fungerar. Själv har jag dock inte hittat någon vettig platt sak till samma pris som en vettig CRT. Bara allt för mycket dyrare.

Vad gäller arbeta med monitor så ska det till mååånga timmar för att jag ska lida av 85Hz, därför siktar jag alltid på 100Hz när jag vet att jag ska arbeta länge. Mao många timmar per dag flera dagar i följd. 75Hz däremot upptäcker jag omedelbart, det flimrar ju. 8-)
Mvh  - Stefan -

Obizzz

japp 75Hz är helt otänkbart för mig också men alla är visst inte så känsliga och det är ju bra för dem :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Assassin

Yuck, allt under 85Hz är fasligt irriterande... som den skärmen jag har nu, den klarar bara av 60hz i 1280 upplösningen. Man kan knappt se på den utan att få ont. ;) Så jag är tvungen att köra 1024*768 ständigt...
/Assassin

\"Förhelvete soldat, ficka öppen! Materielen trillar ut, skogen trillar in!\"
Brigadchef - Blå Brigaden - www.bluebrigade.org (när laptop\'en är igång)

SledgeHammer

Desktopupplösning för mig: 1600x1200 85Hz, sen sjunker upplösningen i de flesta spel samt att refreshrate då går upp =)
Mvh  - Stefan -

Obizzz

Falcon är det enda jag kör 1600x1200 i mest pga att FSAA inte funkar på Radeon 9700 annars kör jag oftare lite lägre upplösning med FSAA
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst