News:

No significant change

Main Menu

Ny dator

Started by griffin, April 14, 2003, 14:01:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

griffin

Hehe! Detta är vad jag plockat ihop hittills. Skulle bli förvånad om det faktiskt blir det eftersom det kostar.... kanske lite onödigt mycket. Men jag har plockat ihop det ultimata (ja, det är frågan) paketet så får jag väl gå ned lite i ambitionsnivå så det passar plånboken... drömma kan man ju =)

Låda: CHIEFTEC MIDITOWER BLACK ATX 360W
Moderkort: ASUS P4C800 DLX I875P S-478 800MHZ SATA FW LAN ATX
Processor: INTEL P4 3.0GHZ 800MHZ 512KB SOCKET 478
Minne: DIMM DDR 512MB PC2100 266MHZ ECC
Grafik: SAPPHIRE ALL-IN-WONDER RADEON 9700 PRO 128MB AGP
Hårddisk: SEAGATE BARRACUDA ATA V 120GB 7200RPM S-ATA 8MB
Diskett: SAMSUNG DISKETTSTATION 3.5# 1.44MB SVART
CD/DVD: SAMSUNG CD-RW/DVD COMBO 52/24/52/16 INT
Tgb/mus: LOGITECH CORDLESS DESKTOP MX
Skärm: SAMSUNG SYNCMASTER 172T 17# TFT MM SILVER TCO-99
Skrivare: HP LASERJET 1000W

Snälla tomten? :)
snappahead

Horizon

Nja, ultimat är det kanske inte...

Bättre grafikkort finns (eller kommer åtminstone att finnas inom väldigt kort), och snabbare minnen kan du också köpa för en inte alltför stor penning. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

En sak till. Kika i senaste Mikrodatorn på deras TFT-test. Den Samsung-monitor du har valt fick ett väldigt bra betyg, men vann gjorde Eizo med sin Flexscan L557. Den var även så prisvärd att den fick pris som bästa budgetval. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

Jepp!!

Minne: är det jag är sämst på, så alla tips emottages tacksamt. Vet att jag valt en modest modell där.

Kort: Finns både bättre och mer prisvärda. 9700 räcker och det var TV-tunern som gjorde att jag valde just det kortet. GeForce FX har jag blivit avrådd ifrån och vill man gå på Nvidia spåret har jag hört att man bör vänta. Så detta är en kompromiss med lite extra krydda. Tips emottages här med, lika tacksamt!

Skärm: Jepp. Men de flesta Eizo jag sett har varit dyrare så jag skall kolla upp testet. Annars är Samsung en personlig favorit. Skärm kommer jag annars antagligen vänta till i höst med eftersom jag hört att det kommer en hel del trevligheter framöver - främst på pixeluppdateringsfrekvensfronten (wow vilket ord!).

Alla val är gjorda utifrån rekommendationer från olika håll viktat med min egen smak. Men som sagt, det finns val som går att överväga/omvärdera.

Tack för kommentarerna!
snappahead

griffin

Sant. Sant. Tips? Kan noll om minnen. :-OO
snappahead

griffin

Och en fråga till.... nån som är bevandrad i moderkortsdjungeln?

Först var jag inne på intels E7205 chipset efter rekommendation, men i och med 800Mhz bus processorerna blev det två andra chipset som hamnade i fokus.

Nu undrar jag så smått, det finns två versioner:  I875P (lite dyrare) I865PE (lite billigare), vad skiljer dem åt förutom priset? Vilka features får man med det första och är de nåt att ha?

Griffin
snappahead

griffin

Hmmm. Är du säker? De ASUS kort jag kikade på har S-ATA. Frågan är vad som skiljer de olika chipseten åt. Det går säkert att läsa innantill, men jag tänkte om nån visste. De kort jag kikat på är:

ASUS, med I865PE

ASUS, med I975P

Nu när jag tittar i Dustins lista hittar jag kort som antyder att det inte alls är så att 75-chipsetetet är mycket dyrare. Men de är båda kort för 800 Mhz bus processorer och jag är fortfarande nyfiken på vilket man bör välja och varför.
snappahead

griffin

Läst på lite på Toms. Vad jag kan se är det knappast "värt" att ta det billigare 865 chipsetet:

QuoteThe variety of chipsets for Pentium 4 knows no bounds. Manufacturers and customers can choose from a total of 11 chipsets: there is the Intel i845 at entry level, in seven variants, while the mid-level chip i865 will shortly be available in three variants (P, PE, G). The i875P (Canterwood) replaces the former high-end chipset i850E, even if there are still some good arguments for advocating the Rambus platform. We have our doubts about the role of the spin-off product i865 (Springdale) - it's hardly any cheaper than the i875P and doesn't have PAT technology.

Nåja. Skall läsa vidare på Toms. Om det nu är intel man kör på så lär ett i875 chipset vara en bra grund.
snappahead