News:

No significant change

Main Menu

Poäng i 3DMark2001SE

Started by Horizon, September 14, 2002, 01:49:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

Okej, jag kör build 300. Det kanske är där lite av problemet finns? Är det för mycket begärt av dig att vi båda tankar ner senaste builden (build 330) och kör ett nytt test?

Jag tankar nu...
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Nu har jag kört ett första test med build 330. Jag körde bara de tre första testen (vad som krävs för att få en poängsumma). Systemet var följande:

Abit KT7A-RAID
AMD TBird 1000@1150
512 MB RAM (ej klockat mer än med FSB'n) (original, ej Mosel eller likn.)
Asus V7700 GF2 GTS 32MB DDR @ 220/380 (200/333 original)

Poängen blev 3490 (samma som med build 300).
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

Okej...jag avinstallerade build 200 och tankade ner 330. Körde exakt samma inställningar som härmodagen och fick 3240. 1 i skillnad...

Har du prövat att ställa mip-mapping på fastest i D3D inställningar under kontrollpanelen? Annars vet jag banne mig inte vad som är lurt med din burk, för det borde väl ändå ge större utslag när det skiljer oss 400 Mhz i processorfart åt. Du har ju dessutom en något modernare moderkort än moi. Jag har iofs uppgraderat min BIOS någon gång eller två och kanske därigenom kommit åt ännu mer tweakmöjligheter. Jag har f.ö. också "Originalminnen" från datorbutiken.com, inget speciellt alls där. Minnena kör jag i FSB+PCI klock vilket skall motsvara 133 Mhz. Fråga gärna om det skulle vara något i din BIOS du inte riktigt vågar pilla med, vi har ju nästan likadana moderkort och jag har pillat så mycket att jag vid flertalet tillfällen fått utnyttja CMOS-resetjumpern...
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

Hehe... jo där har man ju varit några gånger... :p

Nu har jag tweakat mina minnen som attans och kommit upp i den aktningsvärda summan av 3638 poäng.

Jag ändrade följande:

1. Fast CPU command decode till "Fast".
2. Enhanced chip performance till "Enable".
3. Force 4-way interleave till "Enable".
4. Enable DRAM 4k-page mode till "Enable".
5. Bank DRAM timing från SDRAM 8/10ns till "Turbo".
6. DRAM Bank interleave till "4-way".
7. MD driving strength till "Lo".
8. DRAM cycle length (CAS latency) till "2".

Skall titta på det du föreslog också (mip-mapping).

Btw: Du kör väl standardinställningarna i 3DMark? Alltså 1024*768 och 32 bitars färgdjup?

Jag återkommer! :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Lupson

#28
Japp, jag kör standardinställningarna. Jag ska kolla genom min BIOS lite men vi verkar ha detsamma på de flesta punkter. Dock så har jag min SDRAM timing på medium, högre än så vägrar datorn ens boota. Nu ligger du 400 poäng före..vet inte hur mycket processorn egentligen gör men det verkar som om du börjar närma dig din potential...

EDIT: För skojs skull gick jag in i BIOS och satte på "4-way interleave" samt satte en FSB på 105 Mhz (högsta stabila jag brukar kunna ha) vilket ger en klockfrekvens på 788 Mhz. Sedan drog jag upp grafikkortet i 218/350 och körde standardbenchmark med resultatet 3421 poäng. Alltså nästan 200 poäng extra tack vare ovanstående ändringar.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

griffin

10683 :)

Helt otweakad burk, bara officiella icke beta drivisar och inget pill i BIOS eller nån annanstans med för den delen. Detta pga att det är min jobbdator och jag har inte tid att fixa ev. strul som tweakning i slutändan ger. Med en sådan burk kan man låta bli tweakandet ett tag (tills spelen börjar bli lite för tröga för burken då...)

Lite annat än förra burken som hade en poäng på 408, GF2 till trots... VIA chipset utan 4-in-1. Med den + lite tweak kom jag upp i blygsamma 1875, P3-750 med 512M minne.

Det är skoj att följa de som faktiskt jobbar för bra resultat...
snappahead

Horizon

QuoteOriginally posted by Lupson


            Japp, jag kör standardinställningarna. Jag ska kolla genom min BIOS lite men vi verkar ha detsamma på de flesta punkter. Dock så har jag min SDRAM timing på medium, högre än så vägrar datorn ens boota. Nu ligger du 400 poäng före..vet inte hur mycket processorn egentligen gör men det verkar som om du börjar närma dig din potential...

EDIT: För skojs skull gick jag in i BIOS och satte på "4-way interleave" samt satte en FSB på 105 Mhz (högsta stabila jag brukar kunna ha) vilket ger en klockfrekvens på 788 Mhz. Sedan drog jag upp grafikkortet i 218/350 och körde standardbenchmark med resultatet 3421 poäng. Alltså nästan 200 poäng extra tack vare ovanstående ändringar.

Rackarns! :-(

Nu måste jag bända lite till i grejerna för att dra ifrån igen... :)

Vill dock påpeka att min burk har blivit något instabil sedan jag klockade upp och tweakade fullt, så jag drar nog ner den till 1050MHz på prollen och några MHz på grafikkortet. Får se om det kanske är BIOS-tweaken som gör systemet instabilt annars...

Griffin:>> Den är fusk när det är någon annans dator... ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

Fusk? Vaddå? ;)

Njae, det är ju trots allt den burk jag använder både på jobb och fritid (utom på helgerna då jag är hemma). Så det är den burk jag spelar på, min eller inte. :D

Men det är kul att tweaka - när det inte går åt h-e förstås :)

J
snappahead