News:

No significant change

Main Menu

Poäng i 3DMark2001SE

Started by Horizon, September 14, 2002, 01:49:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

RAY

SledgeHammer

Horizon: Här är de som startade processorfrysandet... http://www.kryotech.com/

Man gör inte kyla. Om vi börjar med förångaren (den som sitter på processorn) så kommer kylmediet in i flytande form under tryck. Förångaren består av en utvidgning där kylmediet får expandera och övergå i gasform, något som kräver energi. Energin tas alltså från det varma som ska kylas. Efter förångaren leds kylmediet (gasen numera) vidare till kompressorn som fungerar som en pump mellan ett lågtrycks och ett högtryckssystem. Den suger i sig gas från förångaren som komprimeras och trycks ut i kondensatorn (högtrycksdelen av systemet) där den energi som togs upp för att förånga kylmediet nu kyls bort varvid kylmediet återgår till flytande form. Efter kondensatorn leds det numera flytande kylmediet tillbaka till förångaren genom ett kapillärrör och whammo så är vi tillbaka där vi började.

Hoppas att jag inte är allt för otydlig, men du frågar väl om du inte förstår? =)
Jag har funderat på att bygga min egen datorfrys sedan... tja 94-95 nångång. Först till min Amiga 3000 och sedan till min PC burk när jag bytte över till såna för hemmabruk med. Man kan få bättre prestanda till bättre pris genom att bygga själv men det gäller ju att få tummen ur.

En annan idé jag snubblat över på nätet var att bygga in datorn i en sån där lite frys och montera ett kopparblock mellan förångaren och processorn. Då får man ju HELA systemet nedkylt. Förutom vissa väl valda delar som lämpligen placeras utanför... 8-)
Mvh  - Stefan -

Horizon

Tack för förklaringen, nu fattar jag! :)

Det var faktiskt en ganska smart grej det där med att "ta värme" istället för att "tillverka kyla"... Men en sak jag fortfarande funderar på är vad för kylmedium man använder?

Ray:>> Jag använder Windows XP Professional Edition med alla tillgängliga uppdateringar (vet dock inte om jag lyckats få ner "XP Service Pack 1", Windows Update har iaf inte hittat den än... :-/ ).
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

R134a eller isobutan används nuförtiden. Före -95 användes CFC freon. R134a är en klorfri gas som jag inte vet så mycket mer om än att det är en hydrofluorcarbon (HFC).
Mvh  - Stefan -

Horizon

Ah, tackar. Antar att jag kommer att få tillfälle att lära känna dessa medium lite bättre under kemikurserna som stundar på Chalmers... :)

SledgeHammer

Det finns antagligen mer effektiva men dyrare/jobbigare kylmedium också, hittar du nåt får du gärna komma ihåg mig och upplysa mig lite. Jag SKA bygga en egen fryshistoria till datorn nån dag...
Mvh  - Stefan -

Horizon

Jag är gärna med och bygger själv. Tycker att det låter som ett roligt projekt. Men jag antar att det inte är att tänka på att först köpa ett färdigt system för att testa lite?

Chip-cons system verkar ju som sagt bra, men frågan är om det passar till mitt moderkort. Har några kondensatorer som sitter lite illa till bredvid sockeln... :-/

SledgeHammer

Jodå, köpa och testa kan visst få förekomma. Min flickvän vill nog också vara med på ett hörn med en tyst och snabb dator så hon kan mycket väl få ärva en Chip-Con låda. =-)
Mvh  - Stefan -