News:

No significant change

Main Menu

Uppgraderingstankar

Started by Horizon, February 17, 2008, 15:04:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Horizon

Jag läste manualen till lådan och de säger att man ska vända på nätagget så fläkten sitter uppåt. Så får det bli.

Känner igen ditt problem med systemdisken. Min Windowspartition är på 50 GB och den blev smockfull när jag installerade Falcon, IL-2, ArmA, LockOn och FSX. :D Disken är i två partitioner så jag ska föra över det som är på den andra partitionen till min nya 1TB-disk, så får jag 200GB för systemet sen. Något förslag på bra program som sköter ompartitionering? Förr har jag använt Partition Magic, men vet inte om det är det som gäller längre.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

#97
Jag har IL-2 1946, version 4.07m.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Satte ihop nya datorn igår. Tog några timmar eftersom jag är mer än noggrann, men slutresultatet blev finfint. Mest slående är hur tyst datorn blev. Just nu sitter det 4 x 120mm och 1 x 140mm fläktar (plus den lilla på grafikkortet som knappt hörs ens om man sätter örat mot den) i burken och ändå susar den bara lite tyst. Har plats för ytterligare 3 x 120mm (en i sidan och två i fronten) om jag skulle vilja ha bättre kylning. Chassifläktarna går på "low" och cpu-fläktarna på "high". Nätaggsfläkten styr väl sig själv antar jag...

Kablarna i lådan är en härva än så länge men jag tänkte ta det som nästa projekt. Mest irriterande är jätteflatkabeln till dvd-brännaren. Känns ju som rena 1900-talet... Får snika till mig en brännare med s-ata kabel på Inet. De kostar ju inte ens 300 spänn nu. Annars har lådan ett finfint utrymme bakom moderkortsplåten/hårddiskplatserna där man kan stuva undan överbliven kabel från nätagget. Finns t.o.m. buntband där som man kan fästa upp med. Ska ta lite bilder när jag drar igång detta projekt.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Swebeast

Min nya dator har gnytt lite de senaste gångerna jag kallstartat den. Jag har misstänkt att det var ett lager till någon av fläktarna som var på gång att ge sig och lite sur och besviken på NYA prylar som inte håller måttet startade jag igång den ikväll..med ett ÄNNU högre skriande som höll i sig.

Det positiva med att det höll i sig var att jag kunde felsöka bättre (tidigare har det bara varit vid uppstarten, typ 3 sekunder)

Öppnade upp låda och lyssnade...och lyssnade...och lyssnade. Ändrade fläkthastigheterna i ANTEC-lådan, vickade lite på CPU-fläkten...men inget resultat.

Då! Ser jag något transparent som fladdra UNDER grafikkortet! Det visar sig vara ett tunnt plastskydd runt grafikkortsfläkten (för att skydda den blanka fina ytan) som lossnat...och var mer och mer på väg IN i fläkten!

En varningens ord till de som har Geforce 260..kontrollera så plasten är borta! :-\

Gud och soldater vördar vi när tider av fara de stå oss bi
när faran är borta och fyllda är faten då glömma vi Gud och förakta soldaten
--------------------------------------------------------------------------------------
ASUS P8P67 <> Intel i7 2600K <> Noctua NH-D14 <> Corsair SSD Force Series 3 240 Gb <> Corsair Vengeance DDR3 16GB <> Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB SOC

Horizon

Monterade ny grafikkortskylning idag. Har haft en Arctic Cooling Accelero Twin Turbo liggandes på hyllan ett bra tag och fick äntligen tummen ur det berömda hålet. Innan "uppgraderingen" var idle/load temp 49/79 grader. Med nya kylaren hamnar jag på 36/50 grader vilket får anses som en... hmm... klar förbättring. Eller vad säger ni? :)

Kör fläktarna på lägsta fart mha kabel som kopplades mellan grafikkort och nätagg. Vet att baloo kan justera farten på sin kylare (samma sort) genom CCC, men jag kunde inte hitta någon kontakt på grafikkortet som passade med den som kom från kylaren. Skumt, hur göra?

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Subroc

haha, skönt att höra att det är fler som missat plasten på 260 gtx  ;D
skulle vilja peta i mer minne i min burk, men har bara två slots och det bär emot att köpa 4GB utan att utnyttja det fullt ut.

ctrl

XP32 bit utnyttjar ca 3,4GB och sedan finns det progg som gör att du kan använda resten som ramdisk... tycker inte att det är nått att bry sig om, att det blir lite spill med tanke på dagens låga DDR2 priser
Control
87th Stray Dogs VFW


KeyCat

Börjar bli dags för en MLU för min del! Primärt blir det på grund av ArmA II, misstänker att mitt nuvarande GF7950GT får ganska stora problem med det...

Har haft nVidia sedan urminnes tider (TNT2 tror jag det första var) men i dagsläget verkar man få mest för pengarna om man väljer ATI. Något man bör känna till om ATI? Hur är det med lite äldre spel (typ F4:AF, IL-2, LO:FC) och ATI's senaste 48xx serie?

/KC

>> It's all about teamwork! <<