News:

No significant change

Main Menu

Uppgraderingstankar

Started by Horizon, February 17, 2008, 15:04:09

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Horizon

Noctuan gör bra ifrån sig. Känns bra att man spenderade lite extra på kvalitet!

http://www.sweclockers.com/artikel/6152-fem_kylare_till_core_i7
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Swebeast

Quote from: Horizon on February 03, 2009, 19:53:54

Se först till att du inte saknar något...
Frun har till och med fått dig till att göra om dina gamla 80-tals kaststjärnor till ljusstakar..... ;D ;D

Gud och soldater vördar vi när tider av fara de stå oss bi
när faran är borta och fyllda är faten då glömma vi Gud och förakta soldaten
--------------------------------------------------------------------------------------
ASUS P8P67 <> Intel i7 2600K <> Noctua NH-D14 <> Corsair SSD Force Series 3 240 Gb <> Corsair Vengeance DDR3 16GB <> Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB SOC

Horizon

Jag undrade just när det skulle börja komma kommentarer om inredning, möbler osv. ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

h.kan

Uräkta lite negativa synpunkter.
Vart ska all den varma luften som produceras av de två cpufläktarna ta vägen? Ska luften gå upp och värma upp nätaggregatet?
Troligen måste du ta upp ett stort hål rakt bakom fläktarna i bakstycket för att få fritt utblås. Men det blir ändå svårt att få "kall" luft till nätagg.
Skaffar du ett Antec300 så löses alla dina problem med luftsrömmar. Nätagg sitter nertill vänster och ur vägen samt det finns redan utstansat hål där luften kan komma ut.
Om själva kylaren får plats vet jag dock inte.
Kolla denna modd av antec300  så ser du bättre.http://www.sweclockers.com/album/?id=2815

Horizon

Quote from: h.kan on February 05, 2009, 18:41:03Vart ska all den varma luften som produceras av de två cpufläktarna ta vägen?

Uhmm... ut genom 80mm-fläkten som sitter rakt bakom CPU-kylaren? Den luft som blir över går genom nätagget ja. Jag har inga problem med luftströmmar, men tack för omtanken. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

h.kan

Tanken var(och är) att vara omtänksam.
En 80mm fläkt kan aldrig transportera bort den mängd varm luft som dina två 120mm fläktar producerar. ALDRIG!
Dom två producerar ca 100-120cfm, din 80mm fläkt suger ut mellan 15-25cfm. Om man tar hänsyn till att 80mm fläkten får ett ganska högt lufttryck på sig så kanske den släpper igenom 30-40cfm. Sen fungerar den som ett motstånd.
Den här varma överskottet av luft (50-70cfm) måste ta vägen nånstans.
Den kommer att dras dit det finns fläktar som suger. (Där man vill ha kall luft)
Nämligen till grafikkortets, cpukylaren och nätaggregatets fläktar.

Dessutom när jag nu tittar lite noggrannare på grafikkortet så ser man att dess kylning ser ut att bli en rundgång av varm luft också. Så där behöver du verkligen inte ngt tillskott av varmluft från cpun.

Den lätta lösningen Ta bort 80mm fläkten, det kan räcka.
Men då det är så lätt Bygg en gång mellan sista cpufläkten och 80mm hålet, viktigt ty det medför att all varmluft från cpu säkert transporteras ut.

Du bör framifrån tillföra mer luft än vad cpu 120cfm, nättagg 50cfm(gissning) och grafikfläkten 60cfm(gissning) drar. Dvs du bör ha två eller tre fläktar fram som pumpar in mer än 230cfm. En av dessa (80mm fläkten) skulle kunna sitta på sidan lite framför grafikfläkten samt att du plockar bort alla pci-skyddsplåtarna baktill för att få ut luften där.

Horizon

Jag tackar för omtanken igen, men jag har fortfarande inga problem med kylningen. Får jag problem lovar jag att konsultera dig som min personlige cfm-guru. :)

Jag har två 80mm i fronten på datorn som suger in kall golvluft och skickar den över grafikkortet och upp mot cpu-kylaren. PCI-skyddsplåtarna är redan borttagna. En Accelero twin turbo ligger här på bordet bredvid mig och ska monteras istället för stockkylaren på grafikkortet.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

Skulle bara ut en sväng till Torp och handla lite på ICA Maxi, men sen drogs jag som av en osynlig kraft in på Inet och kom hem med en sån här! :D



Får sälja gamla lådan på interwebben. Är det någon som är intresserad av en finfin CoolerMaster WaveMaster? Helt i borstad aluminium och av hög kvalitet. Ska vi säga 500 spänn? :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names