Försvarsmaktens nya symbol...

Started by Clark, November 15, 2005, 13:26:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dubble0zero

Under min värnplikt (04/05) så var det bara "FN övningar", vi hade förståss mindre stidsövningar, men så fort det blev någon större övning så var den upplaggd som ett fredsbevarande uppdrag...

Sen så var det ju alltid någon terroristgrupp som gick över gränsen och så blev det lite panga i slutet avv övningen, men det var alldrig ryssen som stod och knackade på...
Vi hade iofs en ganska ryssinfluerad kapten (han har rysk fru, och har jobbat mycket borta i forna öststater), men jag vet inte om det hade nått med saken att göra, det var ju inte han som lade upp övningarna för hela regementet...

Det hela gick så långt så att vi på GRK kände att vi lika gärna kunde ha varit vakter, nästan det enda som vi fick göra på de större övningarna var att stå post, ha checkpoints, och sätta upp någon O-platst lite då och då...
Det var ungefär en dag per övning som vi fick göra det vi skulle, nämmligen gruppera (och låtsas skjuta)...
Skjuta fick vi nästan bara göra på våra egna övningar och lite på slutövningen...

Så nog finns (fanns i alla fall) det regementen som har klarat av att byta inriktning...
...000... =)

simon

QuoteOriginally posted by SledgeHammer


            Jaha... men inte är det väl tanken att försvarsmakten ska öva fredsbevarande uppdrag med sina vpl? Insatsen är väl ändå tänkt att ske mot någon som inte gillar oss på vår planhalva? Eller är jag helt förd bakom ljuset? Är jag helt borta så bör de ju omedelbart byta namn då försvarsmakten isf är helt missvisande...

Du har nog, om inte blivit förd bakom ljuset, så iaf inte hängt med i utvecklingen. T.ex. så kretsade ASÖ 05 (Arméns slutövning) inte kring något ryskt strategiskt överfall eller liknande, utom om svenska insatsbataljoner som genomförda fredsframtvingande operationer i det fiktiva landet "Götaland" osv.

SledgeHammer

OK, så numera övas det inte för att i första hand genomföra insats på egen mark? Det har jag helt klart missat isf.
Men. Bara för att man inte övar "mot ryssen" och fullt krig så behöver det ju inte betyda att man inte övar för insats inom landet... eller har jag fel där med..?
Mvh  - Stefan -


Dubble0zero

#27
Alla större övningar jag var med om (bl.a ASÖ05) var upplaggda som en fredsbevarande insatts i ett fiktivt land...
De var mycket inrikitade på konflikthantering av olika sorter, först handlade det om att stoppa hungriga civila ifrån att stjäla mat, och på ett bestämmt men vänligt sätt hantera civilister, alltifrån att hitta vapen i bilar till att få information av de o.s.v.
Sen så vart läget värre och värre under övningen, och på slutet så var det öppet krig mot någon, oftast en terroristt grupp som var understödd av något grannland så att de hade bra med utrustning...

Så vi övade fullt krig, men inte i sverige...
...000... =)

SledgeHammer

Hmm... Nu uppstår ett litet vakum i skallen medan en del av hjärnan jobbar med "Försvarsmakten" samtidigt som en annan funderar på insats i annant land. Så numera går GU ut på att utbilda sig att utöva fredsbevarande insats i annat land. Är det det ni försöker säga?

Ganska långt ifrån vad jag hade för värderingar och syfte med att göra ett bra jobb när jag gjorde min GU för 10 år sedan. Då kändes det ganska OK att utbildas i att försvara Sverige om något skulle hända.
Mvh  - Stefan -


Dubble0zero

Eftersom att det inte blir någon jätte skillnad för vad man gör om läget blir allvarligt så kan man nog se det som att man nu utbildas till att kunna försvara sverige om nått skulle hända, men också för att ha en bra grund för att söka utlandstjänst om man vill det (vilket uppmuntras ganska friskt)...
...000... =)

Jotte

De enda markstyrkor som idag övas mot någon form av territoriellt försvar (om än med terroristhot, inte invasion) är Hemvärnet. Allt annat är inriktat mot internationella insatser. Endel folk har även i sin enfald mumlat om att HV borde kunna användas internationellt också.

Det systemet som är påväg att införas med värnplikt och en "yrkesbit" (även om de nu inte får heta så då det inte är PK) arme påminner enheldel om hur Sydafrikas styrkor var upplagda under apartheid tiden. Där råde det "allmän" värnpikt men man kunde sedan ingå i reguljära stående enheter eller vara del av reserv/värnpliktsenheter.

SledgeHammer

OK, ja hemvärnet har jag lite koll på. Sambon kör åt ett insatskompani så... och en av mina bröder ingår där med. Men att det blivit så illa med GUn. Å andra sidan, varför blir jag förvånad..?
Mvh  - Stefan -