Försvarsmaktens nya symbol...

Started by Clark, November 15, 2005, 13:26:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Magnus

#8
Sant visserligen, men om vi ska börja räkna så vad tror du om arbetstiden för den horden av folk som har varit med och diskuterat fram detta, konsultfirman som hyrdes in för att ta fram det.. all förlorad arbetstid hos alla människor som sitter och muttrar och utvärderar detta istället för att jobba..

Värsta är att det är ju säkert inte ens medräknat i dessa 15-50 miljoner.

simon

#9
Eller som käre BJE sa på soldfforum, angående varför den gamla FM-loggan inte duger:



QuoteMeh? Det måste du ju förstå att den symbolen står för invasionsförsvaret. Nu är det ju ett nytt insatsförsvar, då måste det vara en helt ny symbol. Bäst vore att ta en symbol från 40-talet, då Krigsmakten inte alls sysslade med invasionsförsvar...

Oh, the irony!


Ge ett gäng designer från Fjollträsk en fet budget och till uppgift att skapa ny logga. Vad gör de? Jo, de tar en redan existerande logga, och piffar till den i valfritt 3D-program. Well spent money. eh.

granQ

nu är viserligen inte den nya loggan bestämd.. så kanske lite tidigt börja "whina på soldf".

Visst kostar det pengar, men säg alla kostnader (i form av konsulter osv) har som effekt att alla befäl kommer in i det nya rätta tänket.

visst, man skulle kunna ha samma logga och lägga dom pengarna på utbilda officerarna, lite teambuilding mellan armé officerare osv.. (samt att få alla nivåer tänka på ett system osv.. tex radio system)..

jag vet inte vad som är mest effektivt, troligen vet ni inte det heller. Men ett logo "byte" är inte enbart en kostnad, det kan vara en oerhört besparing.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

AndersO

ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

simon

Hur fan kan det kosta 1.5 miljoner för att ta fram det där?

SledgeHammer

#13
Va fan... jag ska nog starta designbyrå. Bra betalt för att leka lite.

Jag fattar fortfarande inte. Kan någon förklara vad man vinner med att byta till en ny symbol när man förnyar försvarsmakten? Behåller man en gammal inkörd symbol så har man ju en viss status från start. Det är väl isf namnet som det bör bränna pengar på för det är tusan inte ett försvar längre. De får säga insatsförsvar hur många gånger som helst men vaddå? Efter den där första insatsen då?

Idioter...

[edit] såja, nu har jag stavat lite mer rätt också... [/edit]
Mvh  - Stefan -


Jotte

Det hela påminner ganska mycket om när (dåvarande) Sparbanken skulle byta logotype. Det  kostade multum och resulterade i ett nytt byte till en som var väldigt lik den gamla inte så lång tid senare.

Om det är några som har problem med att komma in i "rätta tänket" så verkar det vara HK själva. Ett typexempel på förändring för förändringens egen skull.

Horizon

Notera om någon inblandad chef snart avgår. Det brukar vara ett sista grepp för en avgående chef att göra en stor omorganisation eller liknande för att försöka visa handlingskraft inför förhandlingar om nya tjänster... tyvärr. :-/
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names