Försvarsmaktens nya symbol...

Started by Clark, November 15, 2005, 13:26:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Andreas

MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

simon

QuoteOriginally posted by SledgeHammer


            OK, ja hemvärnet har jag lite koll på. Sambon kör åt ett insatskompani så... och en av mina bröder ingår där med. Men att det blivit så illa med GUn. Å andra sidan, varför blir jag förvånad..?

Illa och illa, det är ju det som Försvarsmakten skall syssla med idag.

F16_Filur

#34
Sprang på den här artikeln.

Tanzanias försvar bättre än Sveriges

Ibland ser jag vår överbefälhavare dyka upp på tv. Han verkar enormt entusiastisk över det konkursbo han är satt att leda. Det visar väl än en gång att personer som arbetar bakom skrivbord, till och med skrivbordsgeneraler, kan suggerera sig själva till att tro på precis vad som helst.
 När jag talar med politiker om försvaret, brukar ögonen oroligt börja leva sitt eget liv.
 
 De känner naturligtvis att någonting inte riktigt är som det ska, men har ingen klar uppfattning om någonting annat än att ââ,¬ÂMuren har fallitââ,¬Â. Det har den förstås.
 Istället hänvisar de till ââ,¬Âvåra säkerhetspolitiska experterââ,¬Â. Våra säkerhetspolitiska experter har lovat att inget kommer att hända på åtminstone tio år.
 Utmärkt. Fred i vår tid.
 Under åttiotalet diskuterades ju till vansinne det strategiska överfallet, det vill säga risken för att en stormakt med koncentrerad insats av specialförband snabbt kunde ta kontroll över regeringskansli, tv och radio, flygplatser och annat. Och därefter utöva utpressning mot liten naiv fredsälskande nation.
 Vad hände med den diskussionen, nu när Sverige har ett sämre försvar än Tanzania?
 Svenska Dagbladet avslöjade häromdagen att försvaret i hemlighet ska halveras ytterligare en gång. Gravt missvisande uppgifter, enligt min mening.
 Hur halverar man en nolla? Medborgarna kan bibringas uppfattningen att dessa sista bataljoner och brigader faktiskt existerar i sinnevärlden.
 Men allt är naturligtvis på skrivbordsnivån. Spökbataljoner som marscherar ut och in ur rullorna.
 Äntligen i takt med tiden, som ÖB brukar säga.
 Fast Svenskan hade en intressant uppgift. Vi ska tydligen gå ned från fyrtioåtta kanoner till tre. (Finnarna har 700. Helt i otakt.)
 
 Fortfarande gäller dock att vi har ââ,¬â€œ en stilla tröst ââ,¬â€œ fler generaler än någonsin.
 För trettio år sedan hade vi 33 generaler och kunde ställa drygt en halv miljon man under vapen.
 I dag 43 generaler.
 43 generaler på tre kanonrör.
 En vänlig läsare skickar mig listor över materiel som försvaret håller på att avveckla. En pacifists våta dröm. Hundratusentals gasmasker, femti tusen automatkarbiner, stridsvagnar, bandvagnar, haubitsar, samtliga granatkastare, ubåtar, korvetter. Allt ska bort. Rubbet.
 Inga skrivbord dock.

Carl Hamilton
Publicerad: 2005-10-29

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,721538,00.html


Phlerp


F16_Filur

Finns det verkligen nån länkskola med förklaringar här?

När jag kollade på dina och tog quote på Obizzz post för att se hur han gjort, fick jag "error - du är redan inloggad".

Jotte

Har ett ännu bättre tips angående Aftonbladet/Expressen... inte länka till skitblaskorna alls :p

F16_Filur

Som moderator kan ju du enkelt deleta alla sådana poster, och stänga av användaren. :D

Phlerp

#39
QuoteOriginally posted by F16_Filur


            Finns det verkligen nån länkskola med förklaringar här?

När jag kollade på dina och tog quote på Obizzz post för att se hur han gjort, fick jag "error - du är redan inloggad".

Märkligt fel. Du råkade inte trycka på edit istället?

Någon faktisk länkskola vet jag inte om det finns här på Nosig. Däremot kan man säkert läsa fem högskolepoäng i länkkunskap på IT-universitetet eller vitamininstitutet... eller nåt..

Vad du gör enklast för att få till dina länkar är att du använder den lilla knappen märkt "URL" ovanför inmatningsfönstret (dock ej i edit-läge). Länkar till Aftonbladet innehåller komman (,) som forumet anser inte hör hemma i länkar.... Och det har den helt rätt i egentligen.

Sedan kan man ju också göra som jotte med sin coop citrus, eller vad det nu var, och helt sonika låta bli att länka till dylika blaskor.