News:

No significant change

Main Menu

Kommissionen

Started by Rivvern_, August 23, 2005, 22:34:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

griffin

Tja, jag tänkte på Oklahoma faktiskt. Där sprängdes väl bilen i garaget. Slutet utrymme...

Halifax ja, tänkte jag inte på. Men... båten som visades i serien känns inte i närheten så stor som den som var i Halifax (rätta mig om jag har fel). Och om jag minns rätt så sprängdes båten nedanför ett landparti som sluttade ned mot vattnet och på så vis rullade tryckvågen upp längs sluttningen. Känns som topografin kring ground zero i serien inte är av alls samma typ. Men visst, en poäng där...

Vad jag lite löst spånade på, var just effekterna av vattensprängning i kombination med aktuell topografi. Men ni har säkert rätt, att den inte är att förringa. Bara en tanke, Franke.
snappahead

Phlerp

#73
QuoteOriginally posted by griffin

            Tja, jag tänkte på Oklahoma faktiskt. Där sprängdes väl bilen i garaget. Slutet utrymme...

Så vitt jag minns det stod väl bilen i Oklahoma parkerad utanför huset varför ena sidan på huset mer eller mindre blev utraderad. Det var väl första sprängningen av WTC där de placerat en bil i garaget.

När det gäller Halifax så var det ju en rejält stor båt fullastad med sprängämnen, och det är möjligt att topografin i övrigt gav en del förstärkande effekter. Men som jag fått det förklarat för mig gav just det faktum att den detonerade på ytan av vattnet en förstärkande effekt genom att tryckvågen "studsade" mot botten och sedan anslöt sig med resten av tryckvågen. Ungefär som vid en luftdetonering.

Magnus

Lite besviken på serien. Men jag kommer nog ändå kolla på nästa avsnitt..

Första avsnittet var mer actionfyllt och därför, jag vet inte, lyckades de gömma begränsade skådespelarinsatser bakom bra manus men det känns som det saknas fart på nått sätt som man kan se i andra serier..

Sedan missade jag hela det här med att allt händer i realtid och man skulle följt serien på nätet under veckan typ. Var inställd på att ta vid där förra avsnittet slutade. Detta kanske påverkade intrycket.

ft

QuoteOriginally posted by SledgeHammerAction ska inte se ut som på riktigt, det ska se "verkligt" ut. (missförstå mig nu rätt om ni nu ska förstå något alls...) :)

Nu blandar du ihop "brukar" och "ska".

Action ska se ut som på riktigt. Det skall inte se ut som det brukar se ut i Hollywoodproduktioner. :)

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

QuoteOriginally posted by SledgeHammer


            Det ser B ut. Det har nog att göra med filmning, effekter, och redigering tror jag. Även om massor av svenskar jobbar i filmindustrin "over there" så har svensk filmindustri inte riktigt fått till rätta looken än. Action ska inte se ut som på riktigt, det ska se "verkligt" ut. (missförstå mig nu rätt om ni nu ska förstå något alls...) :)

Ah, äntligen någon som förstod vad jag försökte säga. Jag uttryckte mig inte klart nog. Sen såg jag idag att serien är i tolv delar. Vad i...!? Hade passat bättre med max fyra eller kanske fem delar. Nu tappade man ju nästan intresset... :-/

Nä, nu ska jag inte vara så negativ. Ska sova på saken och se andra avsnittet imorgon. Godnatt mitt herrskap!
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Mr Jim

#77
Action enligt min smak är i enlighet med Heat alt Collateral dvs realism går före effekter. Har precis köpt Heat Special Edition och där berättar regissören att han funderade på att lägga på eget artificiellt ljud men valde att använda ljud enbart från inspelningsplatserna för att få en M4 att låta som en M4.

Angående kommissionen tycker jag den känns sådär, visst kan man uppskatta försöken att få vanligt folk att inse att politik kan vara "spännande" men politiska thrillers gjordes bäst på 70-talet/tidigt 80-tal(mannen från mallorca alt tidiga Hamilton-filmer/serier, sjukt många bra från USA). Gillar dock vissa karaktärer mer än andra exempelvis statsministerns högra hand som är väldigt Machiavellisk. Vissa av skådespelarna är väldigt dåliga om man får vara lite amatörkritisk exempelvis han som ska "samordna" polisen, Karim, kaffegrejen och hans kollega som avled, inte direkt övertygande.
Sen känns vissa saker i serien väldigt populistiska men om man uppskattar sånt tror jag man uppskattar serien mera(den individualistiska generationen). Själv hoppas jag att man filmatiserar Leif GW Perssons nya böcker som jag tyckte var väldigt bra omän rätt dåligt skrivna i san Guillou-anda, dvs story går före vacker/krävande text för att tillfredställa massorna ;)

Sen tror jag ett storskaligt terroristangrepp på Sverige är minimalt, chanserna kommer dock öka avsevärt misstänker jag när/om det blir borgarna som tar över vid nästa val om vi ska lyda folkpartiets alla ideér om stöd till jänkarna dom lagt fram de senaste 4-5 åren. Men hysterin tycks sprida sig i hela västvärlden att rädsla är ett bra knep att få ens väljare att göra som man vill, tycker man ser hot/fiender överallt i media nuförtiden, undrar hur det påverkar de som växer upp idag och inte har det grundläggande kritiska tänkandet en vuxen individ förhoppningsvis besitter.

Intressant diskussion om sjöfartyg :)

Här finns en intressant diskussion om serien med några tankeväckande inlägg(J-star etc);

http://forum.svt.se/jive/svt/thread.jspa?threadID=2155&tstart=0
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Clark

QuoteOriginally posted by Mr Jim

Här finns en intressant diskussion om serien med några tankeväckande inlägg(J-star etc);

http://forum.svt.se/jive/svt/thread.jspa?threadID=2155&tstart=0

Jag var inne där i går och läste runt. Jag noterade J-Stars närvaro och förutsätter att det är samme J-Star som här på Nosig. Dock dök jag själv upp, eller åtminstone min namne (Clark), men jag vill bara säga att det inte är jag, om nu någon trodde nåt sådant...

Är inte heller direkt så imponerad av serien (hara bara sett andra avsnittet).
Håller med Mr Jim om Collateral/Heat-typen av realism. Jag tittar nästan inte alls på amerikanska actionfilmer längre, men dessa två står ut som de få som jag tycker är riktigt bra. Framförallt Collateral. Dessutom är båda filmerna mer om story än om att visa häftiga actionscener/effekter. I övrigt så gillar jag Bourne-filmerna som åtminstone har försökt i samma anda.

/C
Clark

\"There may be a slight ringing in your ears. Fortunately, you\'ll be nowhere near them.\" - Cecil - The Simpsons

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
MSI GeForce FX 5200 128 mb & Voodoo 3 2000 PCI
SB Live! 5.1

SledgeHammer

Heat ser ju inte ut som om man bara tagit kassetten ur kameran (ur filmscannern) och spelar upp den. Det är mer arbete än man kan tro med att få materialet att se ut som det gör.

Jag menar att action ska se "verkligt" ut, inte se ut som på riktigt. När man tycker att det ser realistiskt ut på film, ja då kan man ge sig fanken på att det ligger mycket jobb bakom.
Mvh  - Stefan -