News:

No significant change

Main Menu

Kommissionen

Started by Rivvern_, August 23, 2005, 22:34:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Horizon

#64
Jo, b-varning. Är det bara jag som tycker att nästan all svensk action/thriller är rena skräpet? Vet inte varför men det är bara en känsla jag har.

Och observera att det bara gäller action/thriller, inte drama eller dokumentärer osv. Tusenbröder var ju t.ex. helt lysande. :)

Edit: Tycker jag. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

griffin

B-varning tycker jag är att ta i. Nu har jag sett tre avsnitt och jag tycker både det är spännande och underhållande. Får se vad man säger efter ytterligare några avsnitt.

Ja Fredrik, jag skrattade gott :D
snappahead

Horizon

Jag menar alltså inte hela serien, utan actionscenerna. Antingen brukar soldater/livvakter/poliser använda helt fel vapen/utrustning/kläder/taktik, eller så är det fjuttiga (eller dåligt datoranimerade) explosioner... :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ft

Ptja, modellscenerna av Stockholm var taffliga. I övrigt såg jag inga saker som var sådär uppseendeväckande. Att insignia på en del uniformer tydligen inte var helt korrekta tror jag att

a) Det inte vore helt ovanligt att finna i verkligheten heller - man går nog inte via syskrinet till verksamheten från truppserviceförrådet om man behöver hämta ut en ny jacka under pågående insats.

b) Endast en sann MÖP noterar något sådant. :)

Framförallt var de tekniska, faktamässiga och skådespelarmässiga tillkortakommanden som förekom inget som på något sätt sabbade suspension of disbelief, d v s gjorde det svårt att följa med i handlingen. Helt OK, och det är inte mycket som produceras någonstans som gör ett bättre jobb! I många fall är vi kanske sämre insatta och ser färre fel... men när man är insatt så baxnar man oftast över hur uppåt väggarna allt är.


Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

SledgeHammer

Det ser B ut. Det har nog att göra med filmning, effekter, och redigering tror jag. Även om massor av svenskar jobbar i filmindustrin "over there" så har svensk filmindustri inte riktigt fått till rätta looken än. Action ska inte se ut som på riktigt, det ska se "verkligt" ut. (missförstå mig nu rätt om ni nu ska förstå något alls...) :)
Mvh  - Stefan -


griffin

#69
Ok, jag är med.

Ja, alltså, explosionen ser pålagt ut, det gör den. Sen kändes den inte trovärdig heller, utseendemässigt - men jag är ingen expert så det låter jag förbli en personlig åsikt.

Däremot undrar jag, utan att gå in på för många detaljer och givet handlingen so far... om man lastar en båt med (hur många det nu var) ett antal ton tnt och spränger den där den sades bli sprängd... skulle effekterna verkligen bli såna? Borde inte en explosion på så låg höjd på en "öppen" plats inte ha oerhört mycket mindre effekt än den påstådda? Eller har jag missat nåt?

Men men, effekterna är inte så dåliga att de förstör men jag håller med - de kunde varit bättre. Den enda som kändes bra (har inte granskat den) var sidovyn av tryckvågen som Lena bevittnar i avsnitt 1.
snappahead

Phlerp

QuoteOriginally posted by griffin
Däremot undrar jag, utan att gå in på för många detaljer och givet handlingen so far... om man lastar en båt med (hur många det nu var) ett antal ton tnt och spränger den där den sades bli sprängd... skulle effekterna verkligen bli såna? Borde inte en explosion på så låg höjd på en "öppen" plats inte ha oerhört mycket mindre effekt än den påstådda? Eller har jag missat nåt?

Tror inte att det ligger så långt från vverkligheten. Tänk bara på hur resulatet blev i Oklahoma city. Och det var bara en lätt lastbil som lastats med sprängämnen. Vet inte hur mycket en båt (skepp) som den i kommiskonen kan lasta, men det blir nog en hel del, plus att jag har för mig att man kan få en del effekter av att spränga på vattnet som till viss del liknar en luftexplosion.

jmfr Halifax
http://en.wikipedia.org/wiki/Halifax_explosion
http://museum.gov.ns.ca/mma/AtoZ/HalExpl.html

BEQ

De talade om 30 - 40 ton TNT och det är ju rätt mycket. En Mk 84 som väl många har hört talas om är på knappt ett ton verkansdel (inte TNT så jag har svårt att säga vad det motsvarar i TNT). Den B-52-version som kunde bära flest konventionella bomber bara 107 750 pounds bomber (ca 350 kg). Lovar att effekten av en sån last koncentrerad skulle vara avsevärd i det aktuella området.

Fritt spånat...