News:

No significant change

Main Menu

Kommissionen

Started by Rivvern_, August 23, 2005, 22:34:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

SledgeHammer

Så här nånting ligger det till: Fartyg är allt som är minst 12m långt och 4m brett och kan transportera saker/folk på vattnet. Fartyg som inte uppfyller dessa krav kallas för båtar. Undantag från regeln är undervattensfarkoster (ubåtar) och farkoster utan skrov (t.ex. svävare).

Det enda som händer på stridsbåten när kj kliver ombord är därmed a. nivån på humorn sjunker, b. det gafflas mer och med hög volym

(en stridsbåt ÄR en båt, den är bara 3,80m bred, men kräver likväl fartygsbefälsexamen (tidigare skepparexamen) då den passerat nån viktgräns (10 ton? kommer inte ihåg).
Mvh  - Stefan -


Magnus

Det var som fan..

Inte nog med det. Ett Skepp, är tydligen ett Fartyg med minst 3 master.

SledgeHammer

Det vet jag ingenting om, stridsbåtarna har bara en (om den nu får kallas mast) och gbåtarna har zip och ingen alls =)
Mvh  - Stefan -


Fluff

Bara för att fortsätta att vara lite motvals tänkte jag infoga vad lagstiftaren har att säga om fartyg och båtar:

Sjötrafikförordningen  1 kap.

1 Ã,§ Med fartyg avses i denna förordning varje farkost som används eller kan användas till transport på vattnet.

och om båtar och skepp:

Sjölagen  1 Avd.  1 kap.

2 Ã,§ Fartyg, vars skrov har en största längd av minst tolv meter och en största bredd av minst fyra meter, betecknas skepp. Annat fartyg kallas båt.



Alla båtar är alltså fartyg men inga båtar är skepp. Sen vet jag inte hur många som skulle kalla sin surfingbräda för fartyg :).


/nya fluff, nu ännu drygare
Odi profanum vulgus, et arceo

Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

SledgeHammer

Sedär. Men jag var ju ganska nära, måtten satt i minnet =)
Mvh  - Stefan -


Phlerp

#54
Hur risigt måste ett fartyg vara för att kallas skorv då?
Kan både ett skepp och en båt vara en pråm, och vilket djupgående får en pråm ha? :D

Hur många ben har en landkrabba?

ft

Se, där är en fråga som många pråminenta tänkare länge har stött och blött! Dock har deras insatser inte setts djuplodande nog för att kallas för seriös forskning och ingen har verkligen gått till botten i ämnet. Hanteringen har skötts lite på lösa boliner och det där verkliga flytet har inte infunnit sig.

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus