News:

No significant change

Main Menu

AIM-120 användning

Started by simulacra, June 16, 2005, 15:56:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

F16_Filur

Ahhh.. gjorde du självmål!? Jag trodde ni duellerade.. Måste sett häftigt ut att se den vända och komma tillbaka :). Låter som att man inte är riktigt säker själv ens en gång!

Horizon

Jag flög wingman till BEQ och låg klockan fyra strax ovanför och kanske 200 meter bakom honom. En Mig försökte smyga sig på oss radartyst (vi höll på och sorterade bland Mig-29'or framför oss om jag inte minns fel) och jag svängde åt höger samtidigt som jag sköt en mad dog på 5-10 nm avstånd. Missilen flög först rakt fram mot Mig'en, sen vände den tvärt vänster (typ 90 grader) och låste på BEQ. Han hann höra "Slammer inbound!" från piloten sedan var det klart. Snacka om pinsamt när man väl får flyga wingman till en riktig stridspilot första gången. Nästan så man tänkte skicka ett vykort och be om ursäkt. :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

simulacra

#50
Nä, nu känner jag för att lägga ner falcon helt och hållet, nu är resultaten så varierande att det inte är kul längre, problemet är ju att man i "träningsuppdagen" sätts i en riktig stridssituation, jag får 4 slammers mot 8 fiender, grattis lixom.

Så här gör jag, jag dyker upp i planet i luften i "AIM-120" uppdraget, drar på motorn eftersom den är satt på idle som default, tiltar upp radarn till center eftersom den tittar ner by default, får upp 4 tagets på radarn varav de närmsta 2 är mig25or.

Jag buggar leaden för 25orna eftersom wingman:en ofta sticker när hans lead blir nedskjuten, OFTAST så får jag ner honom, men inte alltid.
Trycker på "M" för mrm-mode, väntar på att jag ska ligga in rmax och rmin, oftast brukar ett bra läge dyka upp runt 15-14 nm kvar till målet, vi säger att jag tar ut som som best case scenario, notera att det är BEST case scenario, så aim-120s kan alltså undvikas av ryska flygplan från 60talet, grattis till en god utveckling hughes.

Nåväl, en mig 25a nere och den andra sticker, bra då kan jag rikta uppmärksamheten mot de 2 mig29or som finns runt en 30 nm bort, jag ser den klart och tydligt, men det gör inte radarn, väntar lite till, fortf inga kontakter, ARGH! går över till acm bore eftersom man hört att det ska funka, icke, han har redan försvunnit under mig och med inget annat kvar än ett par slammers så är man död, speciellt eftersom planet tappar fart så fort man rör sig.

Nu kör jag bms2 och grejer men ÄNDÅ så är resultaten inkonsekventa, jag fattar inte hur det är tänkt att det ska funka!
STT vill jag inte använda eftersom himlen är alldeles för ovänlig för att man ska våga göra sånt.
Hur är det tänkt att man ska köra kampanjen om man blir nedskjuten av minsta lilla rote mig25or?

Just nu har jag inte cougarn igång eftersom jag väntar på min FCC, men jag ser inte riktigt hur stor skillnaden blir eftersom jag inte vet vad jag vill göra med alla grejer som en hotas ger mig tillgång till, visst en tms är väl bra, men exakt på vilket sätt ger det mig bättre resultat? problemet jag har är inte att jag har dålig tillgång till radarn, utan att radarn beter sig puckat och inkonsekvent...

Rivvern_

Välskrivet! Jag är dock inte så kunnig och därför har jag inga svar på dina problem.  ;)
Lycka till...

Nu går jag och lägger mig igen. OS har ju inte börjat...

Control87th

Äldre kärror är definitivt inte sämre än dagens i alla sammanhang. Skall du exempelvis skjuta ner en draken som flyger från dig i full fart så ska du va bra nära för att slammern skall hinna i kapp. Mig 25 är två grymma motorer på ett chassi som är gjort för att flyga fort...

Man kan diskutera vettigheten i träningsuppdragen... vad gör man i alla annat än extrema situationer om man är ensam mot fyra fiender?

Ser dem klart och tydligt? har du labels på? Nåväl radarn bör konsekvent få in även jammade fi på 25nm, lite osäker på exakt hur det är i olika BMS-versioner.

"...är resultaten inkonsekventa,..." Är inte Falcon underbart säg :D Ena uppdraget kör fi en horisontell bracket, nästa går en mot dig lågt medans den andra ligger kvar och lockar osv.

Taktiken jag skulle testa i ovanstående situation om jag bestämt mig för att inte fly, är att ta höjd, minst 25k, se till att jag är minst 30nm från närmsta fi, vända och köra full fart mot dem. ca 19-23 nm från fi skjuter jag ett skott och vänder omedelbart 180... tar avstånd, höjd och repeterar.
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Bax

QuoteOriginally posted by simulacra
Nä, nu känner jag för att lägga ner falcon helt och hållet, nu är resultaten så varierande att det inte är kul längre, problemet är ju att man i "träningsuppdagen" sätts i en riktig stridssituation, jag får 4 slammers mot 8 fiender, grattis lixom.

hmm.. om jag inte minns fel så är det väl 4 fiender. 2 Mig-25 och 2 Mig-29.
Brukade själv använda den TE'n som quick action. Kan inte säga att jag alltid lyckades men knepet är att prioritera mål. Om man inte slår ut båda Mig-25 i första vändan så är det svårt. Vad jag minns så kom Mig-25 lågt och Mig-29 högt. Ett knep är att vända kall efter första engagement för att få distans att bygga höjd och fart för Mig-29.
Dessutom fick man göra lite snabba inställningar när man kom in i cockpit. tex CAT 1 switchen och motmedel inställningar. Jag går in i TWS och får picture och går definitivt STT vid skott och endast MRM eller Dogfight om man är i turning fight. HOTAS ger dig antenn elevation som är praktisk och snabb samt möjlighet att snabbt välja radar läge.

mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


simulacra

Nej, det finns fler fiender längre bort, och problemet jag har är att skjuta så att missilerna träffar, jag vågar helt enkelt inte bugga den första, skjuta, sen bugga den andra och skjuta eftersom om ngn av missilerna missar så sitter jag och försöker skjuta ner 29orna längre bort medans 25orna har fritt skott...

Bax

Ok, tekniken är att skjuta med hög fart och höjd så man får bästa kinnetisk och statiskt energi övertag.
Vad man gör efter skott är lika viktigt!
Gör en "notch" eller "Beam" och lägg din target i "Gimbal" dvs precis så långt ut i sidan av radarscope som du vågar utan att tappa låsning, du vill inte komma närmare ditt mål. Vid det här laget bör du ha STT för att ha tät uppdatering på målet. Du tittat i HUDen och noterar när missilen går aktiv, counter går ifrån A till T. Då släpper du målet och går in i TWS eller RWS för SA och VIKTIGT om inte bra läge för nytt skott gå kall.
Sätt highest threat i RWR klockan 6 och unload, afterburner eller dyk för acceleration.

En lyckad engagement är en ganska feg historia med maximerad F-pole.
Man tittar in - skjuter - och flyr.
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW