News:

No significant change

Main Menu

AIM-120 användning

Started by simulacra, June 16, 2005, 15:56:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

simulacra

#56
Ok, men det känns som om jag missat lite falconslur, vad är är notch, beam och gimbal i radarsammanhang?

Nu har iaf fccn kommit och blivit inslängd i jojjen så nu ska jag bara försöka få in jagstangs profil så  man off...

Slammer87th

Tjena Simulacra,

Radarn i våra modernare jaktkärror och aktiva radarjaktrobotar är oftast någon form av pulsdopplertyp. Pulsdopplern har svårare att urskilja mål som inte rör sig mot eller från radarn varför man ibland vill lägga radarkällan på sin 3-9-linje för att försvåra radarlåset för fienden. När buset gör det för att neka dig radarlås så beamar dom dig eller din missil, när du eller good guys gör det samma så kallar vi det notch.

När du skjuter ett fox3-skott så manövrerar du så att målet ligger på gränsen till att flyta av radarscopet (det är det Bax menar med gimbal - egentligen mekaniseringen av radarn så att den inom vissa givna maxvinklar kan titta åt olika håll). Manövern kallar vi crank och när buset gör samma sak betecknar vi det flank. Genom denna manöver kan vi maximera det som kallas F-pole vilket är avståndet mellan eget flygplan och målet vid impact.

Genom som Bax säger en crank och att placera målet på gimbalgräns maximerar du F-pole och minskar risk/tid i fiendens WEZ. Ta t.ex. träningsmissionet du refererar till, öka fart och påbörja stigning med en crank västerut så du behåller 25:orna på scopet, använd TWZ och skjut först den ena 25:an, så fort missilen går autonom (pitbull) så växlar du och skjuter nästa 25:a och så fort den andra missilen går autonom så fortsätter du den påbörjade cranken runt till en pump/out/cold (29:an klockan sex i RWR) gå gator och fortsätt stiga. Målet är nu att skapa distans och vinna höjd för en lyckad reengagement på 29:orna. Du skjuter sedan 29:orna med samma taktik som mot 25:orna!

Det är tur vi kör sim för RL hade jag valt att fega ur och gått gator out tills jag fått uppbackning. Det är genom pump och grinders med mutual support i multiplay som det går att hantera riktigt tufft motstånd - that's F4 :D

/slammer

Horizon

Notch = flytta nosen lite åt höger eller vänster. "Notching right..."
Beam'a = Lägg objektet som du är fokuserad på klockan tre eller nio i förhållande till dig själv.
Gimbal = kan inte förklara ordet helt enkelt, men med "gimbal limit" så menar man hur långt åt sidan din radar (eller radarn/IR-sökaren i en missil) kan se.

Praktik: Du låser upp ett mål rakt framför dig med STT (single target track) och skjuter en AIM-120. Du notchar vänster så mycket din gimbal limit tillåter (alltså precis så långt ut i kanten att din radar inte tappar låsningen (för att antennen inte kan vrida sig så långt åt höger)). Detta för att inte närma dig målet för snabbt och ge honom chansen att skjuta en missil på dig (som antagligen hinner träffa dig innan din missil träffar honom eftersom AMRAAMSKI är grymt snabb).

Håll hela tiden visuell koll på fienden så att han inte skjuter en HOJ (home on jam) på dig. Skulle han göra det börjar du med att beam'a hans missil (för att tvinga den att svänga så mycket som möjligt (och tappa fart) samtidigt som du droppar chaff och filurar lite fram och tillbaka med din ECM. Stänger du av ECM tvingas missilen gå över i aktiv radarsökning och då borde du få en indikering på detta i din RWR eller TWD eller vad den kallas nuförtiden. Vet dock inte säkert hur detta är implementerat i F4.Ctrl, Bax, någon?

Hmm, inser att detta kan ha blivit lite snurrigt förklarat med alla "(" och ")". Håll till godo och fortsätt fråga om du undrar. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Horizon

#59
Vafasen, här sitter man och skriver en lång post bara för att bli omkörd rakan innan mål. Terror. :)

Edit: Hmm, tror nästan jag får ta bort min post. Den låter ju löjligt lekmannamässig när Slammer kommer igång med sitt fikonspråk. Dessutom verkar det ju som att jag helt och hållet hittar på saker i vissa sammanhang. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ctrl

:D

Slammer passar på att introducera mer roliga ord ;)
Control
87th Stray Dogs VFW


Slammer87th

No way Horizon - ju fler som intresserar sig för och delar med sig av egna kunskaper/erfarenheter och lär av andra, desto roligare blir det att köra Falcon tillsammans!

Det är lätt hänt att det blir lite fikonspråk och där tror jag det många ggr kan bli enklare förklaring från någon som inte är lika (v) "yrkesskadad" som bl.a. undertecknad ;)

Ett litet klarläggande vill jag ändå kasta in i förhållande till din post Horizon! Fi väljer inte, så som det kan uppfattas när du beskriver det, att skjuta ett HOJ-skott. HOJ står för Home On Jam vilket innebär att det förutsätter att du har din jammer igång. På längre avstånd kan vi använda jammer för att minska möjligheten för fi att låsa upp oss men när vi kommer på midre avstånd där fi:s radar ändå bränner igenom jammern så blir jammern istället en "ledstjärna" för missilen att styra mot.

Vi ser detta ibland själva när vi har ett fox3 skott i luften och fi slår på jammern HOJ tänds i HUD:en vilket innebär att missilen guidar på fi:s jammer istället för med hjälp av egen onboard radar.

Jag skall skall ta ett exempel när det inte är lika roligt att se HOJ i huden genom att beskriva en engaement från ett onlinemission förra veckan. Under en CAP hade mitt element blivit sorterat på en grupp västerut och fullföljt det jobbet när lead och hans wingman blir ambushade av ett par 29:or. Vi vänder tillbaks mot den punkt där leadelement nu är på väg att merga med fi och jag låser upp trailern samtidigt som min element lead låser leading fi. På grund av den tighta situationen (rädsla för blue-on-blue) så ber jag awacs om en declare trots att jag har blivit targeted på målet av min elementlead. På AWACS-konfirmation att det är en fi tar jag ett fox3-medium skott. Precis innan missilen går autonom så träffas fi av missil från lead element och försvinner från scopet - min missil går autonom och jag skriker maddog på radion ungefär samtidigt som missilen går HOJ på flightlead som flyger jammer på. Amraam är ganska effektiv så efter 5 min i en knappt kontrollerbar viper så väljer lead eject. Jag kan säga att det är inte roligt att debriefa när man har en färsk blue-on-blue på samvetet. Det är i såna lägen man äe dj...t glad att det bara är en simulator! Lärdomen är att aldrig skjuta utan CAF (Clear Avenue of Fire) vilket dessutom hade poängterats både written och verbal under briefing :-/

Ser fram emot LAN:et, det kan ju bli nya chanser till skott på ovetande kamrater :D

/slammer

zebra

Härligt inlägg Slammer.  
Hade inte flightlead informerat om att han hade "engagat" ditt mål innan
du engagade?  
Lite nyfiken över kommunikationen då ni var två som sköt mot samma mål.

z.

Slammer87th

Ganska het situation, Vi flög med varje flight på egen Victor kanal och mission koordinering över gemensam Uniform. Med mycket comms igång blir det ibland rätt svårt att hänga med i  allt sambandet, jag var ganska tasksaturated och fokuserade nog mest på att låsa upp och få deklarerat det mål jag invisats mot av min lead (d..v.s. elementlead, jag flög som fyra!  Det är mycket möjligt att flightlead hade deklarerat sitt skott men det passerade nog i så fall från höger till vänster högtalarer utan att avkodas ;)

Det är bara att konstatera att vi som helhet inte hanterade missionet rätt genom att låta det komma till en nära merge med 29:or när vi hade en humanbesatt HAVCAP-flight drygt 30 miles out och dessutom en human fourship CAP-relief inbound, vi borde ha separerat och låtit andra göra jobbet.

Trots att shit happens ibland så ojoj vad kul det är med i bra coopmissions och mycket humans i kärrorna :)