News:

No significant change

Main Menu

AIM-120 användning

Started by simulacra, June 16, 2005, 15:56:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

zebra

Håller med dig Slammer,,,
Det är som roligast när man flyger ett antal humans och
kan kordinera flighterna. Ganska häftigt är det när man antingen har en AWACS som sköter det taktiska eller helt enkelt en lead (divisionschef på plats i luften) som dirigerar de olika flighterna utifrån hur hotbilden förändras.  Snacka på situations-anpassat ledarskap.  :)
Tyvärr var det länge sedan som jag var med i något sådant men Halmstad ska väl väcka gamla instinkter igen.

Ser man dig där???

z.

Slammer87th

#65
Zebra wrote
QuoteHalmstad ska väl väcka gamla instinkter igen

Önskar själv att det hade varit som med cykeln - har man en gång lärt sig så behöver man bara sätta sig på sadeln för att det skall va tillbaks! Efter att periodvis ha varit ifrån onlineflygning så har jag smärtsamt insett hur mycket färskvara vasshet i SA och comms m.m. faktiskt är! Kan ju också va så enkelt att undertecknad börjar bli gammal och gaggig :-X

Apropå Halmstad så är svaret ja! Trots gammal och trött så skall det nog till eget dödsfall för att få mig att avstå flygLAN på egen bakgård :D

Grtz
/slammer

Obizzz

Har du flyttat in i huset?

Fint hus för övrigt :)
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

zebra

För att fortsätta på tråden om användandet av Aim120'an.

Maverix och jag (när vi var som mest aktiva) körde en del renodlade TE-missions mot en rote Su27or.  Syftet var att träna så mycket som möjligt för att kanske på sikt fightas mot andra humans.  (Tyvärr blev det inget av det) Helt klart så är adrenalinet på topp när man går i strid mot andra humans.

Hur som helst..  Vi körde 2v2 mot SU27,na

Till en början så tog vi ganska mycket stryk och i regel blev resultatet 2-1 eller 2-0 till Su27. Vill minnas att problemet var att vi beamade/notchade alltför sent och kom man inom 20 miles-radien var man körd...

Nu var det ett tag sedan men i stora drag så "utvecklade" vi vår teknik i olika faser som man grovt kan dela upp i avstånd.

80-60 miles (TE börjar) Vill minnas att vi i regel upptäckte vi Fi på runt 60 miles avstånd men en låsning redan här var inte möjlig.
Vad vi kunde göra var att gruppera och oftast gick vi tätt med ECM påslagen för att neka Fi buggning. Det samma gjorde de.

40-30 miles.  Fortfarande ECM på så kunde lead ändå sortera (välja mål) och delegera. Vi det här läget valde vi att separera vilket vi gjorde genom att växla sida. Dvs rote-tvåan som ev. var formerad "close-formation" kl 8, bröt höger och gick offset. Lead offset'ade  vänster och båda lade vi Fi i "gimbal".

Att notera var att vi också vid ca 50 miles hade gått "burner" (EBK) för att få fart och stigit till strax under 30.000 ft för att få fart och höjd men utan att få contrails.  Dvs vi använde både höjd och fart för att få optimalt läge för våra 120or.

30-25 miles.. Nu går det undan. "Weapons free" är redan givet. Det avståndet som man tyckte sig ha har snabbt försvunnit och du vet inte om Fi redan låst och skjutit.
Vi går nu "buster", ECM av och vi ser nu vem av oss som är målet. I regel är Falcon hyfsat dynamiskt men i det här skedet (tyvärr) något förutsägbart... Vill minnas att Su27-roten väljer att båda gå på ett mål även om de ibland skjuter mot den ena av oss innan de fortsätter mot sitt mål.

Vid 25 miles har vi fått en separation och därmed ser vi tydligt vem av oss som är målet. Den som är under attack borde bryta och sticka fort av bara den,,, men istället vänder han (nästan) nosen mot 27orna och slänger två 120or, båda med buggning, och bryter av omedelbart. Viktigt är att man inte har nosen för länge mot Fi för har du inte beamat dem innan 20nm från dem,, är du som sagt körd.  27na vet direkt att de har 120or inbounds och går "evasive"

Som jag sa, den av oss som är under attack (i detta fall rote-2an) bryter åt det håll som hans lead INTE finns för att öka separationen och nu är det läge att ge järnet i "evasive" manövrering. I regel la vi Fi i 9-3 (eller snarare 8-2) linjen och gick berg och dal-bana för att slösa på AA12ornas energi.

Under tiden ..

Den som inte blev attackerad (i detta fall lead) har legat i offset och evasive-manöver och har försökt hålla sig utanför 25nm-radien, spanandes efter något som skulle tyda om incoming. När Su27orna går evasive kommer de sluta att bugga honom och därmed vet han defenitivt om han är beskjuten eller inte eftersom RWR skulle varna för en incoming ögonblicket som buggningen släpper. (tror jag) Om inget var incoming kunde därmed denna svänga in mot de båda evasive 27orna och lägga sig i ett fördelaktig läge för att avsluta vad den andre hade påbörjat.  I det läget är läget under kontroll för denne,,,

Men samtidigt så svettas forfarande "måltavlan" under sina evasive-försök och jobbar fortfarande på att lägga så mycket luft som möjligt mellan Su27'na och sig själv.  Det skedet var det mest kritiska men fick man bara möljighet att beama i tid så gick det oftast väl.  

Under den första attacken av 2an brukade oftast den ena 27an träffas och om inte den andra tog stryk så kunde vår andra attack, (av lead),  ta honom.

Efter lite träning brukade resultatet sluta med 2-0 fördel oss.  En ganska givande utveckling och träning på en situation som från början kändes omöljig att klara av.

Detta var i stora drag vad vi gjorde.. Historien har def. sina brister och det var ett tag sedan som vi körde detta,, så tänk på att man är glad amatör när du drar era slutsatser..  Hur som helst,, jäkligt kul var det....

:)

z.

Horizon

#68
Väl skrivet Zebra. Nu måste jag in och testa. Själv. :)

Edit: *30 minuter senare*

lol, Mig-25'orna plockade jag flera gånger, men Mig-29'orna hamnade jag i kurvstrid med över land (efter att ha sprungit som en skållad gasell en stund). Kan dock meddela att de serbiska piloterna var bättre än mig på att kurva vilket resulterade i två förnedrande nederlag. Grymt svårt att hinna plocka alla fi i det där TE't måste jag säga.
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

simulacra

Sorry för semi-necroposting. ;)

Så då är jag inte SÅ dålig alltså :)
Har nyss dargit in red viper och njuter i fulla drag av vissa av förbättringarna, 6DOF är underbart, men en av de småsaker som jag gillar bäst är hur planet "skakar till" när man släpper ordnance.

Ska nog börja träna lite på BVR-fight ikväll eller i veckan nu när jag blev ledig...

Tack Slammer et al. för de goda råden, får se om jag kan omvända dem i praktik bara, ska nog däremot satsa på att göra egna små TE's där jag kan kontrollera premisserna lite och sakta arbeta mig uppåt mot mer kompetenta fiender...

zebra

Härligt att följa snacket killar... :)  

z.

Slammer87th

Zebra när du fått igång nya nedtankningen så kan du börja använda two target sam mode med AIM120 :D

Det är kanon att kunna "låsa upp" två prioriterade mål samtidigt innnan man kommer inom skotthåll och sedan bara med TMS-right kunna växla mellan dem och faktiskt kunna skjuta två 120 utan att behöva vänta på pitbull, vilket i många fall lätt gör att man inte går out i tid med tråkigheter till följd!

Dessutom underlättas i vissa fall sorting och targeting med fungerande länk 16. Det är rätt sjysst när lead kan bugga ett mål i den grupp han vill ha second element att hantera och som komplement till verbalt över radio också lägga till "DATA" och skicka över målet till 3. Om lead sedan också "skickar" sitt eget mål så kan alla i gruppen se varandras upplåsta mål och därmed minska den potentiella risken att något mål inte hanteras!
 
För att inte tala om hur mycket trevligare det är med IVC och tillgång till "riktiga" VHF/UHF-kanaler in-game! Helt perfekt när man kan lägga varje flight på egen VHF-frekvens och en gemensam UHF för packagekoordinering!

/slammer