News:

No significant change

Main Menu

Planerade flygningar

Started by ctrl, March 30, 2005, 15:57:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Horizon

1. ctrl fäller upp den lilla nödpropellern som snurrar och driver en dynamo som ger ström till instrumenten.
2. ctrl fäller upp handveven och vevar för glatta livet.

:)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

ctrl

Först och främst så sitter det två skärmar i da40, med redundanta gps och annat. men om allt detta slås ut så har du ett elektriskt vanligt horisontguro plus alt och speed som backup.

Jmf en vanlig kärra där du normalt har ett vakumdrivet horisontgyro och dg, med ett batteridrivet kula/spade som backup.
Control
87th Stray Dogs VFW


Control87th

Väldigt lite flygande under våren men nu är trenden bruten :D

I söndags avrostade jag mig själv med en 30minuters flygning i en vanlig PA28, gjorde 3 landningar, den första var usel med studs, den anda var ok, och den tredje riktigt bra.

Valborgsmässoafton spenderades med att åka till Krisitanstad fram och tillbaka, det var ganska kraftig vind så resan dit tog 2 timmar och resan hem 3. Inte mycket att säga om den turen förutom att det är ont om radiofyrar för att navigera direkt mellan Kristianstad och Stockholm... skulle GPS:en dött och vädret varit sämre så hade jag tvingats ta en annan rutt.

Första maj tillbringades i en trevlig simulator, säger inte så mycket mer... Kul och lärorikt!

Nu på torsdagskvällen körde jag mitta andra CPL pass i en DA40, det var en inflygning med mycket testande av flygegenskaperna på DA40, jag fick bland annat köra en riktig ingång till spinn, den fick vika sig nästan 90graden innan jag tog ur den, det gällde att ha koll på farten för nosen stod tämligen rakt ner vid urgång. Nått som jag gillar med DA40 stallvarnare är att den är analog, den låter mer allt efterssom AOA ökar... Tillsammans med det faktum att den går igång väl tidigt, innebär det att man kan med ljudets hjälp hålla fart för bästa stigvinkel om det är aktuellt :)

Igår var det dags för mitt första tvåmotorpass. Vi körde med en DA42. En ännu mer underbar kärra än DA40. Förutom vissa dumheter som att en del reglag sitter tvärtom jmf. DA40 och att klaffreglaget sitter väl långt från piloten så är den ergonomist sund.

Lite kul var att jag hade full tank och pax i baksätet, vi var med andra ord nära maxvikt vid TO. Passet var till stor del en inflygning där jag fick känna på kärran, vi pressade den nästan lika hårt som DA40...

Jag fick flyga på en motor rätt mycket, jag har lite träningsvärk i benen man får trycka rätt bra på sidrodren. Det känns trygt att den är kontrollerbar på en motor långt under bluelinespeed... Det var rätt häftigt att jag fick göra en go-around från 200 fot med en motor redan på första passet, den steg men det var inte mycket marginal över DN-tryckeriet på väg ut från Barkarby. Jag gjorde totalt 4 landningar, alla vart mycket bra. (fast den sista på Bromma var inte riktigt på mittlinjen :-/ )

Om DA40 är en liten BMW 3-serie så är DA42 en 5-Serie :D Fortfarande rätt liten och sportig men lite tyngre och än tystare än 3 serien :)

Så på backen igen med betydligt lättare plånbok men ändå lycklig...
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Bax

Du är nog en av Sveriges mest aktiva privat flygare Control ;)
Hade vi haft 1000 fler som du så hade flyg Sverige sett annorlunda ut.
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Magnus

#140
Vi är fler :)

Det började förra fredagen med avrostningspass, 5 gräsfältslandningar på Sundbro med vår PA28-181. Lördagen följde jag upp med att åka till Hässlö och käka flygvåffla. Mellan 11-15 tror jag varje lördag kan man åka till Västerås och käka våfflor. Det är min Motorflygchef från Uppsala som gräddar till och med tror jag. Eftersom det var ett tag sen lämnade jag in färdplan trots att det är G-luft i hela Uppsala på helgerna. Mest för att komma ihåg hur man gjorde :) Jag aktiverade den aldrig, varken dit eller hem. Damen i Hässlö-tornet lät lite förvånad när jag sa hon inte behövde aktivera den utan det var mest för att de skulle veta att jag var på väg. God våffla förresten.

I söndags åka jag med Farsan och kollade in Enköping (de bor där). Körde några extra studs o gå.

Idag var jag ute igen med släktingar och tog den traditionella sommar-uppsala-rutten. Ner Uppsala-Näs, Skokloster (se till att du är under 1200"), Wiks Slott, Örsundsbro, 55:an tillbaka.. kolla på nya Motorvägen öster Uppsala, några varv kring Domkyrkan-Slottet, tillbaks till Sunbro.

Får se vad det blir nästa helg!

Bax

Bax
87th Stray Dogs VFW


Justin Case

Jag flyger upp för CPL om några timmar, någon som vet något man ska vara nervös inför...jag börjar bli nervös just därför att jag inte oroar mig inför det här

ctrl

Kommer ju själv att vara i samma situation snart.... börjar redan bli lite konfunderad, det verkar inte riktigt vara något nytt jmf PPL... bara lite mer noggrant med allt.

Vem flyger du upp för?
Control
87th Stray Dogs VFW