News:

No significant change

Main Menu

Planerade flygningar

Started by ctrl, March 30, 2005, 15:57:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

ft

QuoteOriginally posted by Brat


            Måste ju vara stor skillnad att landa en tom MD-80 mot en fullastad, men det kanske kan kompenseras med bränslemängden? Vad som alltid facinerat mig är den branta stigningen efter start med MD-80 och dess systrar, måste finnas massor av kraft att ta av i dessa!

Tomma twinkärror är raketer. De skall ju ha kraft nog att stiga även om en donk stannar när de är fullastade. Kort sagt, med två snurrande och lätt kärra... we have a liftoff!

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Control87th

Jag spenderade nationaldagen på bästa sätt, ca 7 timmar i ett flygplan. En klubbmedlem och fd kollega behövde timmar och ville ha sällskap. Vi tog en trip till Ängelholm för en lunch med Maverix.

Kärran var en billig men rätt trist PA28, tillverkningsår 1963, över 14000 timmar på kärran, en VOR som knappt fungerar, endast handbroms (satte lite press på oss när vi landade på Vängsö som är ett litet gräsfält)

Hur som helst, en riktigt trevlig dag, Maverix har ett höjdarställe till flygklubb, det är när jag ser sådana klubbstugor som jag inser vad vi blev av med när vi förlorade Tullinge.
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Brat

En sak som jag alltid undrat över är om piloter brukar prenumerera på haverikommisionens rapporter? Skulle jag vara pilot så skulle den vara ett stående inslag i min maillista (som om den inte är det i alla fall). Det handlar inte om att vara morbid eller något sånt, men där får man läsa om andras misstag som för mig som fiktiv pilot skulle inverka på hur jag betedde mig. Det mest sorgliga är när man läser om en olycka som upprepats. Gå in på: http://www.havkom.se och anslut er om ni inte redan får deras rapporter. (finns många rapporter på PA-28:or)
-Brat

Control87th

#131
Inget jag prenumererar på, men intressanta rapporter hänger ibland på klubbars anslagstavlor. Många får man läsa via olika tidningar och HP50 projektets utskick.
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Andreas

Prenumerant sedan många år. Iofs är jag inte pilot, men jag vill bli...
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Control87th

#133
QuoteOriginally posted by Horizon
... Enda negativa jag känt när jag kör nya 9-3 är den där fula och jobbiga skärmen som sitter uppe på instrumentpanelen i mitten (kan dock vara en vanesak ;)) ...

Lycka till med bilen, ctrl!

Tack!

Nu när jag haft den i 9 veckor kan jag våga mig på ett utlåtande:

Utseende: Super!!! Älskar formen, färgen på lacken och insidan mm.

Motor och växellåda: Det finns fler hästar än vad jag behöver, något jag irriterar mig lite på är att växellådan envisas med att växla ner vid ganska måttliga accelerationer trots att det i mitt tycke inte alls behövs, den är helt enkelt för sportig, den beter sig faktiskt precis som gamla BMW:n när jag hade den i sportläge... skulle vilja få den att behålla en högre växel lite längre.

Chassi: Också lite väl mycket åt det sportiga hållet för min smak, jävligt glad att jag stod emot säljarens förslag att välja sänkt ännu hårdare chassi. Väghållningen är förmodligen så bra som en framhjulsdriven bil kan bli, jag måste säga att jag saknar bakhjulsdrift.

Hmm, det vart som vanligt, jag låter lite gnällig trots att jag totalt sett är jävligt nöjd  :p :-OO :D

ps. Jag tycker skärmen är jättebra, att man kan välja vad som skall visas och så, vill man så finns ju nattläget där i princip allt utom hastighetsmätaren slocknar
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Control87th

#134
Idag har jag åkt fint värre :)

Med bara några dagars marginal har jag gjort min IR-PC eller vad det nu heter. Nu får jag flyga IFR ännu ett år.

Det intressanta var att skolchefen ringde igårkväll, vi kom överens om tid... men det var ett problem, klubbens kärror var upptagna trasiga men är det ok om vi flyger med Airways Diamon DA40 med glasckp... Hahaha, med tanke på att jag fick flyga den för obetydligt mer än vad den vanliga PA28an från 70-talet kostar så sa jag att det var naturligtvis inga problem.

Om vi tar den enda saken jag inte är nöjd med först: pedalerna/bromsarna. Jag var faktiskt lite orolig inför landningen, tycker att det är svårt att vara säker på att man inte ligger på bromsarna... ska testa med andra skor nästa gång. För storvuxna personer, kan utrymmet också vara ett problem, men har man om än stor kropp så åtminståne av europeiskt stuk så får man utan problem plats.

Kärran har en 135hp dieselmotor, jämfört med de vanliga kärrorna är denna ett under av miljövänlighet, dels drar den väldigt lite, dels är det JET-AI som används (när det är varmt ute får/kan man köra på vanlig bildiesel) En PA28s lycomingmotor drar mer än dubbelt så mycket och av flygbensin som innehåller ca 10ggr mer än vad bilbensinen någonsin gjorde)

Trots sina få hästkrafter är prestanda vid start/stig/cruise lika bra eller bättre än en PA28 ,ed 160-180hp. Anledningen är till liten del beroende på att kärran har mindre luftmotstånd men framför allt på att den har en constantspeedpropeller som medför att du kan få ut all effekt oavsett fart, på höjd gör turbon att du behåller all effekt tillgänglig till över 10000ft till skillnad från en turbolös motor som endast har 75% kvar vid ca 8000ft.

Glascockpiten Garmin1000 är helt underbar, instumenteringen i stort är också ett fantastiskt steg frammåt jmf, en PA28, alla inställningar/kontroller sker i den ordning reglagen är placerade, för den som inte testat kan placeringen av knappar etc. verka ologisk men efter att ha kört igenom checklistan en gång så förstår man finessen.

Planet styrs med spak, jag föredrar i princip spak framför yoke men det har nackdelen att man dels inte har någonstans att fästa papper samtidigt som man inte kan ha papper i knät. Till nästan gång ska jag ta med mig mitt lilla knäbord.

Planet beter sig väldigt fint i luften, stadigt för att vara så pass litet, väldigt snälla stallegenskaper, tämligen lika en PA28as. T-stjärten gör lite skillnad då man inte får samma roderverkanseffekt som om man drar på gas med en PA28, inget problem men något att ha i bakhuvudet vid landning, man ska inte vara för långsam nära backen i denna kärra. Jag gjorde några försök att få den att vika sig ordentligt/inleda spinn... fick hantera sidrodret maximalt fel för att få riktiga vikningstendenser. Om man exempelvis ligger i en 30graders lutning i sidled, med 25-30 graders vinkel uppåt och spaken i magen så droppar den nosen samtidigt som den rollar sig rätt på vingarna utan hjälp... väldigt säkert!

Kombinationen G1000, ergonomiska reglage och en autopilot med höjdhållning/pre select, varning vid höjdavvikelse även när man flyger manuellt, autopiloten hanterar apch inkl höjd... ger resultatet att planet är väldigt snällt mot piloten. Tillsammans med det faktum att stolarna är bekväma och att planet är tyst, gör att det blir en ideal resekärra, man kan räkna med att komma fram betydligt piggare än efter motsvarande tid bakom exempelvis en bilratt.

Vad finns det mer att säga, väldigt trevlig kärra... jo det finns en nackdel till: Det blir svårt att träna IR-piloter på vindupphållning mm. efterssom du får information om groundtrack på så många olika sätt, å andra sidan, en framtida pilot som aldrig kommer att sitta bakom ett 6-pack och en adf-nål behöver kanske inte detta.

Jag kommer att tvingas gå en glasckp/Garmin1000 kurs innan jag får flyga denna och DA42an själv, kan inte låta bli att vara sur över detta. Efter 5 minuter bakom dessa G1000 skärmar kände jag mig mer bekväm än vad jag någonsin kännt mig bakom 6-packet.. reglerna måste vara skrivna av gamla gubbar som såg sin första dator efter att ha fyllt 55...

En liten analogi, att gå från PA28 ala 70-tal till detta är som att gå från en 70-tals fiat till en BMW 3-serie från -06
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Andreas

En liten fråga på G1000. Vad jag förstått så kan den ersätta alla analoga instrument.
Men vad händer om t.ex. strömmen går och man måste göra en nödlandning? I ett vanligt plan så fungerar väl instrumenten ändå?
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO