News:

No significant change

Main Menu

jas 39

Started by Bjoernen, February 13, 2005, 21:23:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

griffin

Varpå följdfrågan innfinner sig, vad är ljudets hastighet i korvspad? :p
snappahead

Horizon

Varpå Horizonten genast konstaterar att det då inte är särskilt intressant med hastigheter för till exempel stridsflygplan (angivet i mach) på hög höjd eftersom det inte säger så mycket om hur fort flygplanet färdas "över marken".

Är det därför man oftast ser hastigheten angiven vid "sea level" först i specar för stridsflyg?

Eller nu kanske jag generaliserade lite väl mycket... :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Control87th

Vad som är viktigt beror mest på uppdraget, en Mig 25 som skall genskjuta amerikanska bombare, en F-15E som skall kunna flyga långt in i fientligt territorium med en tung last eller en F-16 som bevakar ett luftrum.

För 25an är det TAS/groundspeed för hela slanten (vilken förmodligen blir högst på ganska hög höjd)
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Horizon

Men hur är det egentligen... hmm...

Ju högre man flyger desto tunnare blir luften (och "mach-talet" sjunker), men samtidigt finns det ju mindre luft för jetmotorns kompressorsteg att komprimera. Resultatet blir ju att flygplanet inte kan flyga hur högt som helst eftersom motorn till slut bara "vispar luft"... eller? Är det inte samma som för en helikopter?

Finns det någon ideal höjd för att flyga fort beroende på vilken typ av motor man har samt vingens konstruktion eller nåt sånt?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Control87th

Problemet är att är man för högt så finns det ingen luft att vispa runt, sorry kunde inte låta bli :D

Men du resonerar helt rätt, på högre höjd får du mindre motstånd men mindre luft till motorn.

Om man tittar på två typiska höghöjdsplan så ser man tydligt vilka komprommisser man kan göra.

Ta en U2, den flyger väldigt högt med stora effektiva vingar som ger den bra lyftkraft även i tunn luft. Den flyger rätt långsamt så den stora vingytan ger inte så stort motstånd. Vad den kan göra är att flyga högt och långt samt länge, idealiskt för ett spaningsplan. Inget att vare sig flyga ifrån eller dogfighta en fiende med dock.

Ta sen M25an igen, den kan också flyga högt tack vare att den i princip består av två motorer som ger tillräcklig kraft även på hög höjd. Planet har små vingar och i övrigt liten frontarea. Ett väldigt inneffektivt plan på sätt och vis, men perfekt för att genskjuta en U2a. Men det kan inte ligga kvar och vänta på fienden då soppan snabbt tar slut, det är heller inget plan man vill möta en F-16 med på vägen hem, det kan flyga fort men har värdelös svängprestanda.
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Horizon

Sen finns det ju SR-71'an med två ännu större motorer... :)

Hade en fundering till, men glömde av den i samma ögonblick som Kharitonov knockade Murilo Ninja Roa. Kommer nog snart på den igen. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Bax

hehe... alltid roligt med lite fysik.

Skall man vara lite petig så säjer man att Mach talet är True Air Speed (TAS) i förhållande till Local Speed of Sound.

TAS får man ifrån:
IAS(Indicated Air Speed) korrigerat först för position och mätarfel till CAS(Callibrated Air Speed)
sedan korrigerat för luftens förmåga till kompressibilitet och får EAS (Equivalent Air Speed)
Och slutligen korrigerar man för tryck och temp avikande från standard atmosfär och får TAS

Om man sen vet Local Speed of Sound som bara beror på temperatur så får man Mach talet.
Hur fort flyger man da ?
Jaaa det är relativt, men om syftet är att åka fort mellan en geografisk punkt till en annan så måste man ju titta på GS (Ground Speed) - alltså den fart man uppfattar om man står stilla på marken och ser ett plan flyga förbi.
GS är alltså TAS korrigerat för vindar.
Varför vill man veta mach nummer ?
Jo när man flyger in i trans, eller supersonisk fart så ändrar sig totalt fysiken hur luft beter sig aerodynamiskt. Den vanliga sanningen att statiska trycket sjunker vid fart stämmer inte längre utan luften pressas samman (kompressibilitet) och det statiska trycket höjs. Detta gör att nästan alla vingar har en mach Crit då vingen högfartsstallar.
Denna fart kan man nå vid en MYCKET låg indikerad fart på hög höjd vilket ligger väldigt nära lågfartsstallen. Man hamnar i Coffin Corner - öka farten, död - sänk farten, död. Eller oj... det går för fort kärran stålar, nosen droppar, farten ökar ytterligare - går inte att göra en recovery bye bye......

Många lustiga saker har man varit med om då man flyger i närheten av jet strömmar tex Man befinner sig över Tropopausen, luften är relativt varm - åker igenom en jetström och kommer ut på sidan med varmluftsmassa och plötsligt under tropopausen.
Eftersom man ligger på samma höjd men nu i standard atmossfär så sjunker tempen kraftigt.
Man har kört på RedLine absolut max fart och så plötsligt så sjunker tempen och likaså Local Speed of Sound - man går över sin Vmo och alla varningssystem skriker, om det är fuktigt så kan man se på vingen att små avlösningspunkter bildas då Mach Crit uppnås.

Sånt händer aldrig i Ubåten
mvh
bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Horizon

Hehe, vilken tur att du flyger ubåt då, Bax... :D

Det där var en massa intressant info. Förstod inte allt, men det löser vi nog senare. Mest intressant var det där med Coffin Corner, som jag aldrig hört talas om. Men det måste väl bara röra flygplan som inte är gjorda för den sortens farter och manövrerande, eller?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names