News:

No significant change

Main Menu

jas 39

Started by Bjoernen, February 13, 2005, 21:23:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

griffin

QuoteOriginally posted by simon

Trevliga man kan vara då.... X-(

Äsch då, vi är alla trevliga om än lite skämtsamma ibland. På det sätt frågan var ställt lämnades det liksom en öppning i att skämta. men men...

snappahead

Oden

QuoteOriginally posted by Phlerp

jättesnabbt :D

BWAHAHAHAHAHAHA
Phlerp vinner veckans kanelbulle.

Bjoernen

Jaja men hur fort e mach 2 i KM/H :D  e det 2000 Knyck ?:p
Kort lätt attack spade !

griffin

Det är 2 ggr ljudets hastighet, och den varierar med höjden.

Mach 1 vid 0 m är 330 m/s tror jag. Mach 2 blir i runda slängar 2200 km/h eller nåt, vid 0 m. då. Äh, bättre Nosigs experter på områden får rycka in.

Hittade denna länk men har inte läst den, NASA brukar ju ha lite koll på ämnet så du kan ju alltid roa dig innan nosigs egen expertpanel slår till :D

snappahead

Bjoernen

förstog inget mera än färgerna på bilderna :D
Kort lätt attack spade !

griffin

Jamen det är fina bilder :D
snappahead

TrakDah

Enkelt egentligen...

I vakum finns inget för ljud att fortplanta sig i, så ljudet har ingen hastighet i vakum, detta vet alla som sett på 2001 eller gått i skolan några år e.dyl.

Vid 1013 millibar lufttryck finns det några atomer som ljudvågor kan använda sig av för att ta sig från A till B. Ungefär som de där kulramarna med 5 kulor där man kan släppa den yttersta på ena sidan så studsar den yttersta på andra sidan ut.
Här blir ljudets hastighet mellan atomerna ungefär 330 m/s

Av detta följer att ju tätare material, desto högre hastighet fär ljudvågorna genom det valda materialet (har t.ex för mig att vattens ljudhastighet är runt 5 gånger högre än luft vid 1013 millibar)

Ett flygplan har således enklare att bryta ljudvallen ju närmre yttre rymden den färdas, helt enkelt för att ljudet färdas långsammare i tunna material.

Jag tror att det är ganska linjärt, så vid 500 mb är ljudhastigheten 160 m/s...

Glasklart? (typ 20x tätare än vatten)

/TD

Bjoernen

Kort lätt attack spade !