News:

No significant change

Main Menu

ctrl på nya äventyr

Started by Control87th, December 20, 2004, 21:09:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

BEQ

Det slog mig när jag skrivit mitt förra inlägg att varför i helvete tog jag inte med klubbens gps295 i katanan igår, när den ändå bara är avsedd för detta flygplan? :-OO

Det hade ju varit så mycket roligare.

För övrigt var det ju en ganska intressant artikel i Flygrevyn om senaste cirrusarna och deras EFIS. Enligt Cirrus hade det skett en del haverier för att piloterna hade varit för upptagna med att studera sina fina datorskärmar och inte tittat ut. Verkar synnerligen dumt.

Magnus

#33
Det är nästan så man väntar på första JAS-haveriet baserat på samma problem. För mycket skärmar och info, för lite titta ut.

BEQ

Känt problem. Flyger man en lågnav är det ju inte direkt så att man grottar ner sig i radarn och inte heller om man gör en instrumentinflygning.

Civila EFIS-flygplan saknar nog markkollisionsvarning och attitydpresentation på alla skärmar, vilket är ett sista stöd innan den allsmäktige fienden marken nedlägger ännu ett byte.

Bax

Hehe, så har man stallat skiten ur Ängelholms PA28:or med :D
Maverix (Trix) tog med mig upp i klubbens maskiner, måste vara nått med min flygning för han blev oxå åksjuk !
När han kommit i form igen så hade vi riktigt trevlig flygning kring kullen och ljungbyhed. Jag måste säga vilken befrielse det var att flyga i Skåne med lite högre i tak en Sthlms futtiga 1200 fot.

BEQ: syftar du på civila trafikkärror så har så gott som alla GPWS eller TAWS.
GPWS - markvarning via radarhöjdmätare och pitot/static system
TAWS - via GPS höjdkarta varningar och "predictions" med visuell topografisk display.

mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Control87th

Så många kronor fattigare har jag en lapp som ser ut som den förra fast den har två nya bokstäver på sig: NQ :-/
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



BEQ

#37
Nja, jag tänkte nog mest på de mer PPL-aktiga flygplanen med EFIS som blir fler och fler.

Ctrl: hur många surt förvärvade pengar kostade det?

Control87th

#38
590 eller 690... Blir väl en till sådan för avance snart... och senare värre smällar för IR... COM och FI :-OO edit: Samt inte att förglömma en 6500:- läkarundersökning :(
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Horizon

QuoteOriginally posted by Control87th


            590 eller 690... Blir väl en till sådan för avance snart... och senare värre smällar för IR... COM och FI :-OO edit: Samt inte att förglömma en 6500:- läkarundersökning :(

Femhundranittio-vadå?? Tusen? Nääää... Bara för att skicka efter den lilla lappen?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names