News:

No significant change

Main Menu

ctrl på nya äventyr

Started by Control87th, December 20, 2004, 21:09:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Control87th

På begäran :)

Vädret över Stockholm var underbart ikväll, efter att mörkret lade sig stabiliserades temperaturen på ungefär -5. Dewpoint -9 rak västligt vind på 6knop. Det var stjärnklart i luften med en fin halvmåne som lyste upp landskapet väldigt bra.

Jag kunde lämna jobbet redan vid 15, en halvtimme senare satt jag i cafeterian på Barkaby flygplats. Strax därfter landade min flyglärare och vi briefade snart kvällens lektion. Jag skulle flyga mina två första mörkerpass. Vi gick igenom lektionerna, den första en vanlig rundflygning för att känna på mörker. Då vädret var lite väl bra betedde vi oss lite dåligt med ljus så att vi skulle se något sämre.

Tydligen blir många rätt skraja första gången de startar och upptäcker att de inte ser en tydlig horizont, lärarn hade peppat en att titta på horisontgyrot, här har man verkligen nytta av simulatorflygandet, jag hade inga som helst problem med att flyga på instrumenten efter att banljusen försvann under nosen.

Jag fick lära mig lite nya lokala regler som att man flyger ut från Barkaby på 1200fot i mörker och in på 1000fot. Första delen av övningen var att hitta ut österut mellan Bromma och Arlanda controlzon... inte speciellt svårt när man som jag bor precis där det är lämpligt att flyga mot. Det var inga svårigheter att hitta Obs Rotebro, jästfabriken, Johnsson & Johnssons fina skyltar... På vägen tillbaka syntes Infracity som ligger söder om Upplands-Väsby bra, Stalands möbler som ligger 500m från min lägenhet syntes också fint.

Vi gjorde lite svängar utan att jag virrade bort mig eller så... Hittade hem gjorde jag också, fick lite tips om att tänka mig för över vilka referenser jag memorerade, i kväll syntes stans slalombackar väldigt bra, men de syns inte när sässongen är slut.

Första landningen gick bra... eller rättare sagt lika bra som mina landningar på Barkaby brukar bli i dager, jag kommer alltid in för högt. (Ni som flyger PF ser ett mönster ;) ) Efter denna landning stack vi västerut mellan kontrollzonerna, här var det inte lika lätt att navigera, efter Mac Donalds vid stäket tvingades jag titta på kartan för att ha pejl på vart jag var. Här vart det lite navigera på kompassriktning utan att ha mer än ungefärlig koll på vart man var. (GPSen låg påslagen på instrumentbrädan men användes inte under flygningen). Vi steg lite högre och jag fick lite tips om vart isbildning brukar uppstå först varför det är bra att plocka fram ficklampan och titta till de områdena med jämna mellanrum.

Vi flög bort mot Strängnäs, det mörkaste område vi kunde hitta, jag fick göra lite branta omväxlande svängar... jag fick under min grundutbildning skäll för att jag tittade och förlitade mig för mycket på instrumenten, nu när det uppmuntrades så var jag helt i mitt esse. Jag rattade in lite fyrar men jag har så bra lokalkännedom i luften runt Stockholm att det mer var för sakens skull än för att dra nytta av dem.

Vi åkte tillbaka över Södertälje, jag ombads hitta in till Bromma via Vårby... något jag gjort i dager många gånger. Att hitta från Vårby (Söder om Stockholm) till ön Björnholmen dit tornet ville ha oss var också enkelt, bara att följa strandlinjen från Slagsta till Västerbron. Efter Björnholmen skulle vi mot Barkaby via Bromma... Det var inte helt lätt att se själva flygplatsen, hann komma ganska nära innan jag såg den trots att jag hela tiden visste ganska vart den var. På vägen mot Barkaby blev jag förvånad över att Kista Science Tower  inte syntes bättre (det drunknade i allt annat ljus)

Väl över barkaby startade andra lektionen, en massa landningar. Inledningsvis var vi tre kärror i varvet som tränade landningar. Mina varv blev snabbt enligt lärarens önskemål (flackare final). Bra sättningar varje gång, på grund av det ypperliga månljuset vart det obetydligt svårare att landa utan landningsstrålkastare. Barkaby har ett ganska tajt landningsvar pga. bullerkänsliga områden och att ATZat är litet, principen är att hålla 1000fot tills man svänger bas, sikta på tryckeriet och flyg dit på tomgång, sväng därefter final. Många tycker basen är lite jobbig, att behöva sjunka så brant, själv tycker jag att den delen har en bra vinkel ;)

Läraren var mycket nöjd efter passet, så nöjd att vi kommer att korta ner kursen något,är vädret fint imorn så flyger jag ett dk pass med bedömningslandningar och därefter två ek-pass (som blir ett) med vanliga och bedömningslandningar. Tyvärr kan man inte göra bedömningslandningar enligt läroboken på Barkaby, för mycket bostäder och annat som man skall undvika så det blir lite mer av en träning att göra ett landningsvarv anpassat för motorn på tomgång, någon som tror att jag kommer att få problem med det :D :D :p :D :D

Stockholm är vackert på sommaren med allt vatten! Stockholm med ett lätt snötäcke i mörker är inte illa det heller :)
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



BEQ

Addera endast Indiana Jones-temat.... :D

Om instruktören ville ha flackare landningar i mörker vågar jag knappt tänka på hur din glidbana såg ut... ;)

Control87th

Är inte vingglidning obligatoriskt på final???
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Rivvern_


Magnus

Kul!

Själv övade jag start och landningar igår på min gamla krigsbas Tierp. Det är en del nya procedurer. Bränslepumpar, förvärming.. 80kt.. 75kt.. 70kt... 65kt... men roligt! Särskilt när det är så fint väder som igår.

Control87th

Måste vara lite annorlunda än en 37:a
1:55 ytterligare mörker i loggboken idag, 20 landningar, ungefär hälften var konstiga varianter av bedömningar  :-OO :) :D Hälften ek kanske skall sägas.

Ett tunt overcast på ca 3000 fot gjorde varken till eller från ljusmässigt, det av månljuset som filtrerades bort ersattes av speglat stadsljus. Inte mycket att säga om flygningen, önskar att jag haft med mig kameran...

Om vädret tillåter så blir det Barkaby-Skavsta och tillbaka på måndag, Barkaby-Västerås ek på tisdag och sedan Barkaby-Borlänge ek på onsdag... sen är det klart. :D  Nå vädret lär väl ställa till med något spratt :-/
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Shar

Låter spännande Ctrl!

Du har inte missat att det är kuling/stormvarning i Sthlms området imorgon onsdag antar jag.

Ingen höjdare o flyga i. :D

(OBS! Gyttjeslusk som jag är, är jag kanske inte lämpligast att bedömma detta.)
K-k-k-kötta bandlåda! || Amfibieregemente 1 Vaxholm RIP.


Bax

Trevligt, får själv nostalgiska tankar om mina första nattflygningar. Det var i Dallas och himlen var full av nav lights från andra flygplan och downtown med skyskrapor gav ett surrealistiskt intryck. Med stämningsfullt rött ljus i cockpit fick jag en känsla av "Bladerunner" miljö, vi var några svenskar som tyckte det var så kul (och det var lättare att få lediga flygplan) att jänkarna kallade våra flygpass för "the graveyard shift".

QuoteOriginally posted by Control87th
och bedömningslandningar. Tyvärr kan man inte göra bedömningslandningar enligt läroboken på Barkaby, för mycket bostäder och annat som man skall undvika så det blir lite mer av en träning att göra ett landningsvarv anpassat för motorn på tomgång, någon som tror att jag kommer att få problem med det :D :D :p :D :D

hehe där tror jag inte du får problem. En anekdot från 87th LIR i danmark:
Efter en lång tur norrut (med noga bränsle beräkningar enligt riktig MLU manual) så blev det ont om soppa på hemvägen. Flight lead gjorde fuel checks och Control låg riktigt lågt ! Lead satte kurs mot tanker för airrefuel men tankern uppförde sig konstigt då det var Controls tur och han fick ingen soppa - resultatet blev en bedömningslandning som tyvärr avslutades med ett okänt föremål på banan. Control sköt ut sig men inflygningen blev kanon.
Maverix, numera Trix, hade oxå en spännande avslutning med soppa torsk och bedömningslandning på väg ?! Detta gjorde han utmärkt utan någon som helst skada på flygplanet.
Det var således mycket spännande att vara åskådare då jag själv hade borrat ner mig strax söder om målområdet.
mvh
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW