News:

No significant change

Main Menu

ctrl på nya äventyr

Started by Control87th, December 20, 2004, 21:09:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Control87th

Tänkte bara gratta mig själv över att mina två första ATPL prov är avklarade. Operational procedures och Communications klara. :D

På Onsdag blir det Human performance & Limitations och det ämne som är tuffast för mig, Meteorology.

Samtidigt är det skrämmande att läsa ovanstående och inse att jag ännu inte flygit mina EK-mörkerpass, först i fredags fick jag mitt förnyade certifikat.  :-/
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Horizon

We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Control87th

Tack!

Hur var det nu, satt det logiska tänkandet i vänster eller höger hjärnhalva :p ;) :D
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Horizon

Vänster... nej höger! Nej vänster! :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Bax

Logiskt tänkande hmmmm... låt se nu - e det inte höger så kanske vänster :D
grattis
bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Control87th

Helt slut i huvudet efter veckans drabbningar. Så slut att jag endast orkar känna lättnad, inte glädje över att jag nu klarat av omgångens test.

Mest lättad är jag att jag klarade METen, fick 81%. 75 är gränsen. :D
HPL provet var helflummigt men på nått sätt måste jag ha lyckats vrida in samma flumkanal för jag fick 94% på det testet  :-OO :p
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Control87th

Mörker, mörker, mörker..... bra mörker :D

Bax ringer strax efter sju, efter att jag sömndrucket hittat telefonen som för första gången inte legat i laddaren där den ska får jag reda på att han inte blivit inkallad på sim beredskap och vi kan ses som planerat.

Jag somnar om och vaknar igen vid nio... tar en dusch och rensar därefter bort pappersberget på bordet och försöker gömma undan min pantflaskeförmögenhet på balkongen (Bax hittar den nästan direkt :-/  ). Bax dyker upp på stationen vid 10 och jag hämtar honom... vi snackar lite strunt, tankar och bränner lite patchar samt väntar på att min IPAQ skall få uppdaterade flygkartor inlagda.

Vi ringer också Nauwa, vi hade en liten förhoppning om att kunna besöka honom i Gävle, tyvärr (för oss) är han mitt uppe i en flytt. Vår plan är fortfarande att flyga till Gävle och bara ha kul... sen ringer en av mina studiekamrater och han undrar varför vi inte flyger till Johannisberg... jag nämner något om oplogade gräsfält men blir snabbt korrigerad, de har en asfaltsbana. Jag och Bax ändrar planen, Västerås är nu målet... efter en sväng förbi MCD är vi på Barkaby vid 14, lite fundersamma blir vi när vi ser i boken att ingen av de två som bokat planet på dagen före oss har flugit... väl framme vid maskinen förstår vi varför, planet har punktering :-( (Det är fixat nu)

Vi väntar en timme medans den andra kärran är borta i förhoppningen om att den som bokat kärran därfter inte skall ha den, vi har inte tur idag X-(  Nåväl, jag fick tillfälle att spana på en nästan färdigbygd Cozy, förnuftet säger att jag skall bygga/köpa något annat men jag dregglar nästan när jag ser maskinen. :)

Bokar en kärra tills imorgon (Om det är någon som vill sitta ett par timmar i baksätet på en PA28 imorgon och kan ta sig till Rotebro eller Barkaby så hör av dig) 10-14. Släpper av Bax på stationen och åker hem. Väl hemma tittar jag på väderleksrapporten CAVOK i nästan hela sverige, FEW på 3500' över Arlanda, ringer skolchefen och får klartecken för en EK-mörker.

:D
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW



Control87th

Vid 18:20 är jag ute på Barkaby igen, filar en färdplan för 19:30... mot Västerås/Hässlö får besked om att Tornet är stängt men att det kommer att vara öppen igen vid 19. Snackar med folk, tankar planet och gör mig klar. 19:15 ringer jag skolchefen och meddelar att jag är redo med planerad start 19:30... klart åka, ring vid återkomst... :p

Vid 19:29 står jag vid motoruppkörningsplatsen och gör de sista kontrollerna. Det finns ingen på Barkabys frekvens så jag gör en radiocheck mot Stockholm ctrl och meddelar att jag hör av mig igen när jag är i luften. :)

Tänder banljusen med några tryck på radion, linar upp. Placerar mina papper, kartor mm. där jag vill ha dem och placerar även GPS:en på lagomt avstånd. Startar bana 24, allt går som det ska och strax är jag på 500'+ AGL över IKEA, fäller in klaffen stiger lite mer, av med pumpen på 700' via sjön flyger jag ut mot masten vid stäketleden. Skiftar frekvens till sthlm ctrl, aktiverar färdplanen och ber att få stiga till 2000'

Efter klartecken går jag mot radiofyren Lena på 2000' ungefär vid LNA får jag en annan frekvens till controllen 123,75... det är en lugn kväll några plan som dirigeras in mot Arlanda men inget märkvärdigt, får info om en annan kärra på 4000', ser den först långt senare den ska också till Västerås.

Strax innan Västerås yttre kontrollzon får jag besked om att Tornet är stängt, jag försäkrar mig om att banan ändå är uppen, jag får tillåtelse att skifta frekvens... Jag fortsätter en bit till innan jag skiftar frekvens. Väl där hör jag en annan kärra som ropar på så sätt som man gör vid en okontrollerad flygplats... blir minst sagt förvånad när Tornet svarar (Det hade tydligen tänkt låta tornet vara nere men när en kärra ville komma in IFR/precission så öppnades det igen. Jag som redan är innanför det av Västerås kontrollerade yttre området får ganska bryskt order om att vända österut... efter 720graders svängande är den andra kärran på final och jag får klart att komma in. Just det, strax efter LNA tittar jag till GPS:en, den har varnat för lite R-områden mm. i min närhet och har flera satans rutor uppe som tar lång tid för min IPAQ att bli av med, med mitt långsamma SD-kort. Det får bli en GPS-lös flygning (Vilket det borde va) men det gör inte så mycket...

Gör min studs och får klart höger ut mot Barkaby 2000'. Strax efter att ha åkt ur CTR undrar jag lite försynt om jag inte får byta till sthlm ctrl... får besked att det är hon som kontrollerar det yttre området (gillar bestämda kvinnor  :D ) Strax därefter skiftas jag över til Sthlm och det blir lite roligt förvirrat ett tag. Min färdväg går väldigt nära ett av skjutfälten(R-område) och jag blir först ombedd att gå norr om området (vilket jag ändå tänkt göra) Jag bekräftar och tar en ny kurs för lite större marginal. Strax därefter får jag besked om att jag inte behöver bry mig... ok, svänger tillbaka... sen kommer det nytt besked, de skjuter raketer upp till 5000' så jag måste undvika... hinner knappt påbörja min sväng norrut innan nya besked kommer, deras raketer når endast 500' så jag kan fortsätta över dem på mina 2000' :p :D
--------------------
Control
87th Stray Dogs VFW