eftersnack Air Show 2004

Started by Obizzz, August 29, 2004, 18:49:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Swede

Quoteoch sedan skulle den vara på en privat fest andra helgen. Detta förstår ju alla att det var viktigare än 120 000 besökare på Nolia-mässan.

Jag ska planera mina fester bättre i fortsättningen.... X-( :-OO

Swede

F16_Filur... hur många sidor är Krister Karlings bok...?  jag tror det är den jag har jagat ett tag nu... fast jag hade bara den engelska titeln...

F16_Filur

#42
Nu ska du inte vara så hård mot dig själv Lupson... jag presenterade ju den först som något av Kurt Plummer och Bigvette (två förnämliga gentlemän jag brukar golfa med på the countryclub). Vi brukar även träna oss på affirmationer - jag är en jättefin kille, jag duger etc. :D

Jag fick betala 300 kr för boken (prislappen på 400kr och 19.95Ã,£ sitter där bak). "Boken om Gripen" är något annat eller... ? Får mig att dels tänka på det tjocka "faktahäfte" som finns i edition fem eller nåt, och dels den allra första svenska boken om Gripen. Men du syftade nog på Nordic Myth, den verkar bättre än jag trodde.

Det var Saab som höll i det, men verkade vara en pilot från flygvapnet som var simulator-admin :). Stod med en "diabildsfjärrkontroll" och växlade scenarios så de fick taxa, starta och sen flyga runt lite i ett landskap med kyrkor etc. De från Saab såg ut som Säpo-folk i sina kostymer och piloten liknade en Brad Pitt/surfkille kopia. Jag var klart impad av instrumenten och stolen, inget av det liknade någon "mockup". Även fungerande roderpedaler. Allting såg så fint, nätt, hi-tech och otroligt användarvänligt ut. Accet skulle visst vara en aning strypt. Jag frågade om man kunde avfyra robotar och då svarade han att det fick de inte göra eftersom symboliken var hemlig. Ohemlig symbolik på FVM då...

Taurus måste det ha varit. Säpo-killen påstod i alla fall att Gripen kunde ta en under varje vinge och ändå ha en vingbalk till annat! Tvivlar inte på det, men när man ser den häpnar man ändå litet. Har lite dålig koll, men den är inte operativ/inköpt än eller?

Bild på simulatorn från en av Obizzz länkar! Det är rätt koncept... bort med alla instrument från skärmen bara!


-------------------------------------------------
Gripen är ett heraldiskt fabeldjur, en kombination av örn (övre delen) och lejon (nedre delen). Att Skåne fått ett krönt griphuvud i vapnet har sin förklaring i att Erik av Pommern 1437 gav Malmö ett vapen med denna bild, konungens eget sköldemärke. Sedan Skåne blivit svenskt efter Roskildefreden 1658 fick landskapet ett vapen vars motiv hämtades från Malmö stadsvapen.


F16_Filur

Swede, den har 88 sidor. Utdrag ur Mekanisten mellan 1997-2001.

Maverix

Jasså Bax.. även du var i Visby:p  Jag var "Co-Pilot" åt en kollega i klubben, vi skulle flyga HIFÃ,´s målvakt till visby, start 15.03 arrival 16.19  :D FL110 dit o FL100 hem.

Maverix

Bax

Haha maverix redan ute å svartjobbar ;)
Du skall se att Canon får leta efter ny tekniker snart !
mvh
bax
Bax
87th Stray Dogs VFW


Maverix


Magnus

QuoteOriginally posted by F16_Filur
Det var Saab som höll i det, men verkade vara en pilot från flygvapnet som var simulator-admin :). Stod med en "diabildsfjärrkontroll" och växlade scenarios så de fick taxa, starta och sen flyga runt lite i ett landskap med kyrkor etc. De från Saab såg ut som Säpo-folk i sina kostymer och piloten liknade en Brad Pitt/surfkille kopia. Jag var klart impad av instrumenten och stolen, inget av det liknade någon "mockup". Även fungerande roderpedaler. Allting såg så fint, nätt, hi-tech och otroligt användarvänligt ut. Accet skulle visst vara en aning strypt. Jag frågade om man kunde avfyra robotar och då svarade han att det fick de inte göra eftersom symboliken var hemlig. Ohemlig symbolik på FVM då...

Det ser ut som en MMT fast kanske anpassad för mer flashiga förevisningar.