News:

No significant change

Main Menu

Nu är sommaren här!

Started by ft, April 18, 2004, 18:21:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ft

Ut på fältet igår, lite sent. Jag hade tänkt mig åka ut tidigt men det var mulet så jag tog sovmorgon. Sedan lyckade solen ändå bränna bort molnen lagom till att jag kom ut.

Hakade på min instruktör upp som passagerare i baksits. Vi hittade lite termik, kanske en halv till en meter stig, och jag kände på den ett tag. En grov felsatsning vad gäller spår ledde till 400 meters höjdförlust på en sträcka där normalt hade varit kanske 150 meter och sedan var det bara att landa efter 23 minuter.

"Ja vad sjutton", tyckte jag, "jag drar väl min utcheckning för säsongen så får vi se om där finns något som går att fånga". Och mycket riktigt, tog ett par hundra meter i svagt stig över Vikingstad men drev ur sektorn med den sydliga vinden så jag styrde kosan söderut mot några lovande cumulöss som höll på att byggas upp. Och tjena... något svårcentrerade trasiga stig, men uppåt fyra meter per sekund uppåt! Fick lugna kring 1500 QNH medan de fixade högre luftrum från marken, sedan vidare uppåt och slog skallen i 1900 STD också.

Övervägde att ropa Östgöta Control och gå vidare uppåt på enskilt färdtillstånd, kanske hade de tillåtit det... men istället körde vi hela repertoaren med stall och vikning i alla möjliga flyglägen. Nyttigt att se att det fortfarande sitter! Och ja, man kan få en Twin Astir att klippa över vingen... om man är riktigt brutal. Förutser man sedan rotationen och kontrar lite för snabbt med roder så upptäcker man att man har god roderauktoritet i låg fart... och kommer nerdimpande i sidled. :D

Kul när man vid femsnåret fortfarande har så mycket väder att det är svårt att komma ner!

Facit blev en och en halv timme i loggboken på årets första flygning - inte illa!

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Phlerp

#1
Nu får du en att bli sugen :D
Jag har planerat att ta segelcert varje sommar de senste 15 åren.:-OO  
Just nu ser det dystert ut med pengar, så det lär inte hända i år heller.X-(  Får se om man kanske kan få ett jobb innom ett år iaf... om man har tur.

BEQ

1h PA-28 både i fredags och lördags. Vilken knarr! Något annorlunda att landa. ;)

/BEQ

ft

He tar sig, BEQ! Fortsätt minska på antalet kusar i den här takten och snart ägnar du dig åt riktig flygning... glöm inte det jag sa om EBK vs. en femmetersblåsa! :D

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Horizon

QuoteOriginally posted by Phlerp


            Nu får du en att bli sugen :D
Jag har planerat att ta segelcert varje sommar de senste 15 åren.:-OO  
Just nu ser det dystert ut med pengar, så det lär inte hända i år heller.X-(  Får se om man kanske kan få ett jobb innom ett år iaf... om man har tur.


Jag är på any time, Phlerp. Senast idag frågade jag tjejen om lov (igen) och det lät inte helt omöjligt att hon kunde tänka sig att släppa upp mig. Antingen i motordrivet flygplan, eller utan.

Vad kostar certifikat för segelflyg? Enligt ctrl går PPL för motorflygplan på ca. 60k om man räknar med alla kostnader. Vet någon vad det finns för segelflygklubbar i Göteborgstrakten?
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

AndersO

ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

ft

Man får nog räkna med 12-20 kkr för ett segelcert. Iofs brukar de slantarna visst förränta sig rätt bra om man ger sig på PPL en dag!

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Phlerp

#7
@Horizon:
Det är GSFK (www.gsfk.se) som gäller antar jag. Har tom varit på informationsmöte med dem och vid ett tillfälle tagit en provlektion. Tyvärr har det alltid kommit något ivägen. Ibland har det varit brist på pengar, ibland prist på tid men oftats har det handlat om ett så patetiskt skäl som att jag saknar bil för att ta mig till flygklubben. :-OO

GSFK håller till i Alingsås av termikskäl antar jag. Det ska visst inte vara så smart att flyga ute vid kusten har jag förstått.