News:

No significant change

Main Menu

Nu är sommaren här!

Started by ft, April 18, 2004, 18:21:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

griffin

Ja, sugen har jag alltid varit med. Inte blir man mindre sugen av att höra er mässa :) Hur mycket kostar det att "hålla igång" ett cert per år ca?
snappahead

Horizon

ctrl:\>> Uj uj... det var ingen dålig kasse med pengar... Hmm, ska jag behöva slava extra på Volvo för att ha råd med det där... njaee... urk... :-X

Phlerp:\>> Ska kolla lite på GSFK. Tack för tipset. Kanske att vi någon dag slår våra påsar ihop och gör slag i saken? :)

En kompis till mig är också intresserad, iofs mest av skärmflygning, men han kanske går att övertala... :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Phlerp

Jag är helt på. Säg till när, så ska jag se om jag kan fixa de nödvändiga ekonomiska förutsättningarna :p

Obizzz

Har man nytta av segelcert om man senare vill ta PPL?

Obizzz vill ju också upp och flyga... nån gång :D
"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

ft

Man räknar med att man kan få sitt lystmäte stillat som segelflygare för c a 3500 per år. Då får man flyga en hel del och håller sig väl igång, det är alltså inte bara att klara kraven för att hålla certet. För 5000 brukar de flesta kunna flyga så de är less till nästa säsong... eller i alla fall till slutet av September. ;)

Obizz,
det sägs att ett segelcert brukar förränta sig rätt väl när man sedan skall ta motorcert. Jag vet inte hur de nya flygtidskraven för PPL-A påverkar det däremot.

Men det är en stor säkerhetsfaktor också. När man segelflyger så manövrerar man konstant och tränar verkligen upp sin förmåga att hantera flygplanet. Dessutom tränar man upp sig i att hantera ett flygplan utan framdrivning, vilket en enmotorkärra alltid är högst noll komma två sekunder från att vara.

Mvh,
 /Fredrik

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

BEQ

Ctrl: Vad är det för kärra ni skolar på då?

När jag "tog" ppl i somras och skolade 5 timmar i VFK var skolpriset 1100 kr/h, vilket jag fann rätt hutlöst. Annars är det 690kr/h innan rabatt på PA-28 - 540 med full rabatt. Tar man Katanan, som mer påminner om ett flygplan, är man nere på 340 kr/h efter rabatt. I Luleå vill jag minnas att timpriset "vanlig flygning" för Cessna 172/182 är över 1100 kr/h vilket definitivt är rätt saftigt.

/BEQ

Andreas

Har ca 2 inofficiella timmar på en PA-28. Den senaste förrförra fredagen.
En underbar känsla!! :D
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

Horizon

Å nej, jag som ville veva upp hjulen på den andra kärran... Hade ju till och med mappat en arm till det... :-X

:)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names