News:

No significant change

Main Menu

Dags att prova TS 2 igen?

Started by JStar, September 16, 2003, 12:33:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

JStar

Hej hopp!

Efter att ha gått från att vara deltids-lurker till att ha spelat den första omgången OFP med NoSig-gänget har jag en fråga. Det jag undrar är om de personer som hade problem med Teamspeak 2 Release Candidate 1 har provat de senaste versionerna av TS 2?

Sedan RC 1 har det kommit tre stycken RC 2 med buggfixar för både klient och server. Kan det inte vara dags att testa TS 2 igen?

Fördelarna är flera:

- Avsevärt förbättrat användargränssnitt
- Avsevärt förbättrat administrationsgränssnitt.
- Nya ljud-codec:s. Bland annat "Speex" som finns i många varianter och som har klart bättre ljudkvalitet för samma bandbredd jämfört med gamla codecs. Speex kan köras riktigt snålt om man vill... ner mot ca 5-6 kbit/s.
- TS 2 utvucklas kontinuerligt och det finns en dialog mellan utvecklarna och användarna på forumet.

Frågetecknet är givetvis om de som hade problem med TS 2 RC 1 fortfarande har det. Men trevligt vore om det kunde göras ett fält-test med den nya TS 2:an och se hur det funkar.

Vad tycker ni?


EDITED: Provade just med Dubble0zero. Det funkade. Han hade inga problem att komma in på min server. Vi hade lite hackande ljud vid tillfällen, vilket är underligt för det har jag inte haft alls tidigare. Kanske det berodde på min dator som varit lätt sjuk ikväll. Men vi hade i alla fall inte problemet med att han inte kom in på servern.

/J

Horizon

Vi körde ett test med en ny release av TS2 under lanet i Halmstad för en dryg vecka sedan, och det fungerade bra efter lite mixtrande. Vet dock inte hur det blir när alla sitter på olika platser i landet...

Jag vill liksom KeyCat inte heller låta som en bakåtsträvare, men så länge TS1 fungerar så bra som det gör nu, ser jag ingen anledning till att jaga TS2, om man säger så... ;)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

JStar


Visst... TS 1 fungerar. Det jag menar är att TS 2 kan fungera bättre.

Ljudkvaliteten jag hörde igår var ärligt talat eländig. I många fall var det rent ut sagt omöjligt att höra medspelarna. Med TS 2 kan ljudkvaliteten bli bättre utan att vi för den sakens skull offrar (mycket) mer bandbredd. Därav en bra anledning att byta.

/J

Dubble0zero

Som en av de so har haft problem med TS2 så ska jag ladda den nya versionen och testa... :)
...000... =)

JStar

Jag slänger upp en server som du kan testa mot. IP 217.210.1.137.

/J

Dubble0zero

#5
Jippi, så bra... det funkar...
:D
...000... =)

KeyCat

#6
Skoj att vi var så många igår, synd att det strulade med internet linan till ctrl...

FWIW - här är mina argument för att stanna kvar på TS1...

1. TS1 fungerar för alla så varför byta (if it ain't broken don't fix it!)?

2. TS1 har ett enklare gränsnitt.

3. TS1 erbjuder allt vad vi behöver och rätt konfigurerad är ljudkvaliten inga problem alls IMO.

4. Finns primär och sekundär TS1 server uppe 24/7.

5. TS1 kräver betydligt färre system resurser (6% vs 21%). Inga problem för oss med lite större maskiner men kan vara för de med lite klenare.

Framkom även önskemål att testa/byta till Ventrilo som skall ha bäst ljudkvalité av alla.

Som sagts tidigare så böjer jag mig givetvis för majoriteten.

/Christer (a.k.a KeyCat)

>> It's all about teamwork! <<

JStar

#7
Svar till KeyCat:

1) TS 2 fungerar bättre. Att det fungerar nu är inget skäl för att låta bli att förbättra. Man riskerar absolut ingenting genom att prova det nya.

2) TS 2 har också ett enkelt gränssnitt. Det är på intet sätt svårt att lära sig. Det bjuder dessutom på många nya, praktiska funktioner. Mycket nytt och praktiskt utan att det har blivit svårare.

3) Med TS 2 är det ännu enklare att se till att servern är "rätt konfigurerad". Exempelvis sådana saker som att byta codec "on-the-fly" för kanalen för att anpassa sig till den användare som för dagen har minst bandbredd är mycket praktiskt. Det nya användargränssnittet för server och klient gör att man mycket lätt kan administrera kanaler och server. Registerade användare kan lätt ges olika former av rättigheter för att göra allt dagligt bruk självadministrerande utan att för den sakens skull släppa kontrollen över servern. Förutom administrator-funktionerna i klienten finns ett bra web-interface för servern.

4) TS 2-servers är enkelt att sätta upp. Vill man så kan TS 1 och TS 2 servrarna vara uppe samtidigt sida vid sida under en övergångsperiod. Även TS 1 och TS 2 klienterna kan bo sida vid sida hos användarna.

5) Definera "lite klenare". Jag själv har hostat Ghost Recon spel-server samtidigt med TS 2 server på min PIII 800MHz/256 Meg/Telia ADSL för upp till 7 personer, samtidigt som jag själv spelade, utan några som helst svackor i performance.

Och vad gäller Ventrilo's påstådda superkvalitet i ljud så har jag hittils bara hört folk säga att det skall vara så. Men då jag själv testade Ventrilo var jag inte imponerad. I mitt eget tycke tävlar TS 2's Speex-codecs utan några som helst problem med Ventrilo för samma bandbredd.

Jag ser inget skäl till varför man inte skall prova TS 2. Funkar inte det nya är det bara att fortsätta som tidigare med det gamla. Det finns mycket att vinna och ingenting att förlora.

/J