News:

No significant change

Main Menu

JAS Gripen för SP.....

Started by Jotte, March 23, 2002, 17:06:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

AndersO

Oj snabba ryck hehe.. Får se hur ja gör.. Kommer nog att fortsätta modellera lite, de är ju ganska kul om än lite tidsödande.

Men visst!, kan ju testa..
anders.olofsson@biologigrand.ac

ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

Lupson

AndersO:
Inspirerad av din display_list och dina höga fps mitt bland träden (~80 på min burk), tryckte jag in ca 850 träd i en lista och jämförde med att rendera dem "löst" jämfört mha display list.
MT står för MultiTexturing som jag använder på terrängen vilket påverkar prestandan ganska mycket.
Helt utan träd:
MT|ej MT
101/195 fps

Små träd (0.6 units breda 1.0 units höga) 1 unit = 1 meter (är tanken iaf)
MT|ej MT
90/150 vanligt
88/155 display_lists

Stora träd (3 units breda 9 units höga)
MT|ej MT
25/32 vanligt
28/33 display_lists

Den stora prestandaskillnaden kom alltså när jag minskade ner storleken med ung. 10 ggr på träden. Ytmässigt är minskningen 45 ggr... Alltså verkar mitt prestandaproblem med träden vara fillratebaserat.

Jaja, hursomhelst är det riktigt trevligt att ha någon annan svensk som sysslar med OpenGL och som gillar simulatorer. Hoppas jag kan fråga mer saker i framtiden! (Du får också gärna fråga!)

Mvh Lupson
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

AndersO

Jo.. Jag tjänar inte så mycket på displaylists heller, trots 6000 träd. Tricket är att ha dom glest förstås.. Dom är utspridda på 3km*3km.  15m * 10m är storleken. Är dom inte glest placerade sjunker fps:n rätt mycket.

Ska försöka få till lite fluffiga 3d moln också, men då måste de till lite sortering..

Hehe.. Jo OpenGL är rätt ok att programmera med.
ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

Phlerp

Hmmm.. tog lite längre tid än jag trodde. Har nu fixat luftintagen, men det finns fortfarande lite detaljer kvar och dessutom glömde jag ta med konverteringsprogrammet från skolan så jag väntar med att skicka den till dig tills efter helgen. Bara av nyfikenhet, hur många polygoner har du använt för den modell du gjort?

AndersO

Tror den låg på kring 1900 trianglar.
ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

Jotte

För att återföra tråden till sitt ursprung efter excusioner både hit och dit ;)
Phlerp, hur går det med Gripen modellen för SPx?

Obizzz

"It's not easy because it's difficult" - François Duval, Rallye de France 2004
--------------------
Martin Ãâ€"berg
www.martinoberg.se

mar.oberg på googles emailtjänst

Lupson

#119
Obizz: Tja..vill du flyga runt med en Gripen med världens sämsta och ofärdiga FM kan du ju ladda hem mitt lilla projekt... du får iaf njuta av Phlerps urläckra Gripenmodell som jag totalt förstört med en betongtextur...

http://w3.adb.gu.se/~s99luppe/openGL/3Dengine.zip

Observera att du måste ha en joystick för att kunna styra och ett gasreglage för att kunna få fart på planet...
..dessutom måste man (förmodligen) kopiera de två .dll (openAL32.dll och EAX_någonting.dll) filerna som ligger i huvudmappen till windows/system32. Att du sen kommer tröttna på ung. en minut är en annan fråga...

När jag får tid igen ska jag jobba vidare med "simulatorn". Har massor med idéer men ingen tid... :(

/Lupson
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X