News:

No significant change

Main Menu

JAS Gripen för SP.....

Started by Jotte, March 23, 2002, 17:06:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lupson

Det funkade fint med din metod och dina texturer. Funderar lite på vilket det bästa sättet att rendera dem är. Just nu förberäknar och lagrar jag x,y,z värdena för varje träd i en array av små structar. Sen loopar jag genom arrayen och hämtar ut koordinaterna för varje träd. Ritar sedan två fyrkanter som bildar "+" mha två triangle_strips. Det funkar ju rätt okej men jag är nyfiken på hur man skulle kunna snabba upp det.

Det alternativ jag skulle kunna koda är att använda display lists istället. Men då skulle man behöva "glTranslatef" samt "push och pop matrix" för varje enskilt träd vilket jag misstänker kan käka ännu mer resurser. Hur har du gjort? Sen finns ju vertex-arrayer också men sådana har jag inte kikat på än. Annars kanske man kunde rendera en jättehög med träd och placera dem i en display-list för att sedan ropa på listen varje gång.

F.ö. är ju alphatesting alldeles lysande. Med blendingmetoderna måste man sortera träden innan man kan måla dem, allmänt jobbigt.

Jag fixade iordning joyyen och flög lite, det var trevligt att få flyga virtuell Gripen för första gången sedan Birds of Prey för 10 år sen :) Vet inte om jag gjorde något konstigt men den rollade ganska så långsamt och när man drog fullt i magen så sker rörelsen ryckvis. Ska det vara så?

/Lupson
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

AndersO

Jag kör med en displaylist (en hög med träd utan gltranslates, koordinaterna är i "worldspace").

Jo, FM uppför sig lite konstigt.. Rollning är trög i början... sen när den väl börjat rolla tar de en stund att få den att sluta.. Tröghets fel. Och de ska nog inte va så ryckigt nä. Vet inte riktigt varför.. ska testa att öka dämpfaktorer, kanske sätta den beroende på hastigheten..
ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

JStar

Ok, jag är IMPONERAD av allt jag sett i den här tråden!

Vill ni ha en civilare i datateknik med på det här projektet count me in! :D

/J

ft

Beräknar du anfallsvinklar längs hela vingens spännvidd eller kör du med en "genomsnittlig"?

Gah, vill å ena sidan gärna hoppa på ett sådant här projekt... å andra sidan vore det ohyggligt frustrerande att veta saker men inte få använda sig av dem. Medaljens baksida, kallas det visst... :/

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

AndersO

Jag räknar ut alpha för varje yta.. Och en vinghalva består av 2 ytor, så totalt sett blir det 4 alpha värden för vingen. Gränsen mellan ytorna går vid där bakkants rodren splittas mellan ytter och inner. Men det går lätt att dela upp i fler ytor. Jag ändrar anfallsvinkel på vissa ytor beroende på joystick input.. Vet inte riktigt om det är så man ska göra men de funkar hyfssat. Funderade på att modifiera CL/CD värdena beroende på joystick men de blev enklare att göra som de är nu.

ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

Phlerp

Testade på en annan dator och fick det att fungera, dock utan joystick så jag kunde inte flyga ordentligt. Men jag är grymt imponerad. Vad är det för format på objekten? Jag skulle gärna testa min Gripenmodell med ditt program. Den kommer nog att sluta på runt 2000 polygoner, är det ok?

AndersO

Hehe.. Får nog fixa tgb styrning iaf. Det är wavefront obj format. Just flygplanet fungerar inte med texturer. 1 unit=1 meter. Ska fixa till modellen, är lite skarvar här å var + att undersidan är lite för plan.

Ska du testa får du byta ut jas.obj+jas.mtl. Objekt inläsningen är kanske inte den stabilaste så bli inte förvånad om det krashar. ;)

ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

Phlerp

Men om jag fixar färdigt modellen ikväll och skickar den till dig så kanske du kan testa den. Gillar du den så kan du ju fortsätta använda den ;)