News:

No significant change

Main Menu

JAS Gripen för SP.....

Started by Jotte, March 23, 2002, 17:06:51

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Lupson

Riktigt nice! Jag lyckades tyvärr aldrig hitta några styrkontroller förutom gaspådraget så det gick inte att flyga :(

Du verkar ju ha koll på det här men om du behöver hjälp med något openGL relaterat så kan du ju försöka med mig.

Dessutom har jag en implementeringsfråga om du har lust att svara.
Hur har du renderat träden? Billboarding? Har själv problem med att få transparensen att fungera korrekt när jag försöker rendera träd.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

AndersO

FM bygger på att flygplanet är uppdelat i ett antal ytor, för gripen blev det 7. Canard 2, vingen 4 och fenan 1. Varje yta har en area, CL/CD tabell, hur den är vinklad gentemot kroppen (v form och attack vinkel) och aero/tryck centrum där kraftvektorerna appliceras. Sen för varje simuleringsloop loopar jag igenom alla ytor och räknar ut dess lokala hastighet och alpha, i vilka riktningar(vektorer) lyft och broms krafterna kommer att verka och hur mycket. Sen slår jag ihop dom 2 till en resultat vektor som jag sen applicerar på "fysikmotorn", där räknas ut hur objektet(flygplanet) påverkas av den här vektorn. En vektor som pekar uppåt och utgår från nosen t.ex gör att flygplanet pitchar och rör sig uppåt.

Träden är som i många andra flygsimmar, 2 rektanglar (quads) som sett uppifrån bildar ett + tecken. Inte så snyggt men inte så krävande heller. Transparanten löser jag med alphatesting..

glEnable (GL_ALPHA_TEST);
glAlphaFunc(GL_GEQUAL, 0.5);
och så har träd texturen en alpha värden på pixlar där trädet är..

Konstigt att de inte gick å styra.. Jag antar att du har en joystick? :) Finns inget sätt att styra med tangenter.. Hmm.. kanske får lägga in de.


ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

Phlerp

QuoteOriginally posted by AndersO
FM bygger på att flygplanet är uppdelat i ett antal ytor, för gripen blev det 7. Canard 2, vingen 4 och fenan 1. Varje yta har en area, CL/CD tabell, hur den är vinklad gentemot kroppen (v form och attack vinkel) och aero/tryck centrum där kraftvektorerna appliceras. Sen för varje simuleringsloop loopar jag igenom alla ytor och räknar ut dess lokala hastighet och alpha, i vilka riktningar(vektorer) lyft och broms krafterna kommer att verka och hur mycket. Sen slår jag ihop dom 2 till en resultat vektor som jag sen applicerar på "fysikmotorn", där räknas ut hur objektet(flygplanet) påverkas av den här vektorn. En vektor som pekar uppåt och utgår från nosen t.ex gör att flygplanet pitchar och rör sig uppåt.

Jag höll på lite med en allmän fysikmotor för några år sedan, men en av de saker jag föll på var rotering, alltså med moment och tröghetskrafter och sånt. Hur har du löst det?

AndersO

Fysikmotorn är ett "hopkok" av några fysiktutorials från nätet och div böcker.. Mest från Chris Heckers tutorial på www.d6.com. Rotering sker med en 3x3 matris. Trögheten är definerad i en matris också. Sen är det "bara" vanlig euler integration.

Jag är verkligen ingen expert på ämnet. Tror de är nån bugg i just tröghets kalkulationerna och dämpningen. De kan ju oscillicera rätt bra efter ett tag...
Känns lite som PIO's fast tvärt om eller nåt.. :)

Sen har jag nåt problem med att vingen kan stalla men inte canarden vid hög alfa vinkel om man ger fullt höjd sen tvärt dyk.. Blir lite knäppt då, går inte att dyka...



ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

ft

AndersO,
det är ett känt problem med canardkonfigurationer och en av orsakerna till att det inte slagit igenom i civilflyget. Grattis till att ha reproducerat det. :)

Mvh,
 /Fredrik

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

AndersO

Jaha.. :)

Kanske ska va så då. Fast de känns lite knäppt.
ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

Lupson

#102
AndersO: Tack för informationen. Har själv prövat "+"-varianten men har aldrig fått blendingen att funka riktigt ordentligt. Men nu ska jag stjäla dina trädtexturer och använda din alphatestmetod så ska det jävlarimig fungera! :)

F.ö. imponerande med planets fysik tycker jag. Har själv som ett framtida projekt i mitt lilla spel att få någon form av generellt fungerande fysiksimulering för både flygande och markbundna objekt. Men det är en senare fråga. Först träden!!

Förresten märkte jag att min X36:a inte verkar vara ordentligt ikopplad, det var nog därför det inte gick att styra...
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

AndersO

Jovisst, stjäl på bara! Amatörer kopierar proffs stjäl. Träd är viktigt. :)
För övrigt har jag inte pixlat dom själv, använde ett träd textur generator program som jag hittade. Är inte så lagd åt de artistiska hållet.

Va bra.. Började tro de va nån bugg i joystick delen.
ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â