Kineserna är på krigsstigen

Started by Horizon, April 16, 2005, 12:39:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dubble0zero

Det finns faktiskt lite ljus i mörkret, det ska ju komma en ny lag som säger att alla bensin mackar måste ha minst en pump med alternativa drivmedel, och visst så är det kanske inte ett jätte steg, men det är endå en bra början på att bli av med oljebehovet...
Det där med el är ju lite jobbigare, personligen så ser jag inget helgott alternativ till kärnkraften, det finns lite problem med slutförvaring av utbränt kärnbränsle och så, men om man ser i det stora hela så är det ju tillsammans med vatten vind och solkraft den enda riktigt rena energikällan vi har, och både vind och vattenkraft förstör ju naturen på de platser de sätts upp, så de borde ta tag i forskning kring kärnkraften i alla fall...

Det finns ju iofs lite andra former av kraftverk som i alla fall teoretiskt fungerar, bland annat ett kraftverk som bygger på salt/ söt vatten, jag vet inte hur mycket det kan utvecklas, men eftersom att det inte har blivit något att räkna med än så antar jag att det dröjjer ett tag innan det kan ersätta några av de gammla kraftverken, dock så måste man ju hela tiden hålla koll på vilka alternativ som finns, och när de blir lönsamma att sätta i produktion...

/Edit
Mycket intressant artickel granQ...
...000... =)

Horizon

Ja det där med fotosyntesen är verkligen intressant! Ska bli kul att se vad den forskningen kan frambringa.

QuoteOriginally posted by Dubble0zero
Det finns faktiskt lite ljus i mörkret, det ska ju komma en ny lag som säger att alla bensin mackar måste ha minst en pump med alternativa drivmedel, och visst så är det kanske inte ett jätte steg, men det är endå en bra början på att bli av med oljebehovet...

Nu gäller ju oljan så mycket mer än vad vi ska ha i våra bilar, så de förändringarna får väl betraktas som väldigt små (men ändå en bra början som du säger). Läs Jimpans första länk så ser du hur beroende vi är av oljan när det gäller allt från transporter till livsmedels- och läkemedelstillverkning. Skrämmande läsning när man väl börjar fundera kring det... :-/

När det gäller kärnkraften så berättade en informatör på Ringhals för mig att 1980 års kärnkraftsomröstning hade lett till ett förbud kring vidare forskning på området, vilket har resulterat i att vi i Sverige efter detta inte har fått forska på nyare och mer miljövänlig kärnkraft. Det finns idag till exempel forskning i utlandet kring reaktorer som kan ta tillvara på utbränt kärnbränsle och "köra det genom kvarnen igen". Dock med mindre effekt, men ändå. Detta är något som vi i Sverige inte ens får forska kring pga ett regeringsbeslut från tidigt 80-tal.

Nu skall det ju påpekas att mannen jag pratade med är anställd av Ringhals (som numera är delvis "privatägt") och man får därför ta i beaktande att han är partisk i frågan.

Edit: Klippte in från artikeln som jag refererade till högst upp >

"Big deal. If gas prices get high, Iââ,¬â,,¢ll just  get one of those hybrid cars. Why should I give a damn?"

"Because petrochemicals are key components to much more than just the gas in your car. As geologist Dale Allen Pfeiffer points out in his article entitled, ââ,¬Å"Eating Fossil Fuels,ââ,¬Â approximately 10 calories of fossil fuels are required to produce every 1 calorie of food eaten in the US.

The size of this ratio stems from the fact that every step of modern food production is fossil fuel and petrochemical powered:

1.  Pesticides are made from oil;
2.  Commercial fertilizers are made from ammonia, which is made from
    natural gas, which is also about to peak.
3.  Farming implements such as tractors and trailers are constructed
    and powered using oil;
4.  Food distribution networks are entirely dependant on oil. For
    instance, if you live in the US, the average piece of food is
    transported 1,500 miles before it gets to your plate. If you live in
    Canada, that number is 5,000 miles.

In short, people gobble oil like two-legged SUVs."

Vi får nog snart börja "odla vår trädgård" som det så fint heter i litteraturen. :)
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Jotte

QuoteVi får nog snart börja "odla vår trädgård" som det så fint heter i litteraturen

Åter till ängar , slåttermarker och annat godis från ordlingslandskapets vackraste tid :D

Lupson

Har faktiskt själv börjat kolla lite på att ersätta min feta lotusvita Toyota med en etanoldriven bil när det börjar bli dax för byte. Finns en Ford Focus - Flexifuel - där man kan blanda fritt med etanol och bensin i samma tank. Finns åtminstone tre Etanoltappar i Gbg. Förutom lägre pris (ca 7 kr / L tror jag)(och 10% lägre verkningsgrad) är miljöklassningen rätt lockande - bara gratis boendeparkering är 305 kr / månad där jag bor. Inne i city kan man spara in en tusenlapp i månanden på parkering.

Nackdelarna verkar vara att man vid kall väderlek måste ha en ganska hög bensindel för att härket ska starta - den andra stora nackdelen är givetvis osäkert andrahandsvärde samt att det nog inte finns direkt många beg. bilar att tjacka just nu. Nypriset är dock rätt okej.

Läste också att SAAB kommer med en 180 hk etanol-spis inom kort. Intressant, minst sagt.

Dags att bli bonde? Om stora delar av Sveriges bilpark kör på etanol om 20 år lär det krävas mååååånga hektar sädesfält för framställningen. Och på tal om framställning - hur många joule el går åt för att skapa en liter etanol? Går nog att googla fram, men nu ska jag göra annat....

Just det - söt radar.
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Horizon

Inlägg i debatten. Bush vill bygga nya kärnkraftverk och raffinaderier. Intressant med tanke på att siten "Life after the oil crash" påpekar att varken staten (USA) eller oljebolagen lägger några pengar på att bygga raffinaderier eftersom det inte kommer att finnas någon olja att raffinera. Vad ska man tro om detta?

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=408539&previousRenderType=8

Horizon

Argh... it's already started! De vet något som inte den stora massan vet, men ingen vågar säga det högt eftersom det skulle leda till panik i den större skalan.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=408493&previousRenderType=6

Fan, jag får sluta läsa om det där med oljan nu. Får ju fan magkatarr... :-/

granQ

man får nog vara inställd på att alla generationer förre oss här i sverige har fått det bättre än den förra. Men nog vänder det nu..

"vi har bara varraaandra, vi har bara varandra vi"
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)

Mr Jim

Blir nog en hybridbil den dagen jag köper bil, det är väldigt dyrt med bensin och det börjar faktiskt bli rimligt att köpa en bil med hybridfunktion eller alternativabränslen. Kul att folk läser länkarna! Ni har väl säkert sett att flera nobelpristagare är med i debatten också, då börjar det osa allvar.

Men politiker är "smarta", klart dom inte snackar om detta i den folkliga debatten, det har aldrig varit något eliten ska göra, diskutera de stora frågorna med massorna, bäst att hålla dom lugna och ovetande. Tror nog dom flesta beslutsfattare är fullt medvetna sen om man vill skita i problemen eller börja ta itu med dom är en annan sak ;)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com