News:

No significant change

Main Menu

Var gjorde, gör vi lumpen?

Started by RAY, February 28, 2003, 13:02:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Viggo3

Lumpen - Aaah, en härlig tid.

Likt Jotte lumpade jag som Spaningsgruppchef och prickskytt,
men för en Norrlands Skyttebataljon.
Låg 10 mån på fältjägarregementet I5 i Östersund.

Fast mycke vita blixten blere...:-X

Efter en tid i personalreserven
(någon listig människa insåg att sörlänningar inte bör mobilisera i norrland)
så fick jag för tre år sedan genomgå utbildning till Särskild beredskapspolis.
Utbildningen innehåller en hel del matnyttigt såsom lagstiftning, ingripandeteknik,
polisiär taktik, vapentjänst(Ak5D-Polis),
hotbilder, antisabotageverksamhet, ingrepp mot folkmassa m.m.
Mycket givande...

/V

Bax

Gammal som gatan... gjorde lumpen då världen bara var öst-väst (svart-vit) inga tveksamheter !
Man kunde knappt gå ut i skogen med en kamera förrän nån rapporterade spionverksamhet.
Våra befäl lärde oss känna fienden på vodkadoft och dålig andedräkt och eggade oss med hot om massvåldtäkt på nära o kära (dessa befäl hade helt klart blivit åtalade idag!)

Stabspluton för robot 77 (Hawk) nu nerlagda Lv4
Bax
Bax
87th Stray Dogs VFW

Dubble0zero

Jag har just mönstrat (igår), så jag har bara prelemenära uppgifter, men mitt förstahands alternativ är granatkastargruppchef, andrahands alterantivet är Underhålls gruppchef, och tredjehand (som jag inte valde själv) är Bevakningsgruppchef...

Han ville inte ha mig i ett direkt stridande förband sa han, men jag tyckte att det lät lite små tråkigt att inte panga lite, så det blev någon medelväg... :)  
Om jag får mitt förstahands alternativ så får jag ju en egen AK5a... :D sånt är ju alltid kul... (tills man ska rengöra pipan, smörja in den och plocka isär den bara för att sätta ihop den igen;))
...000... =)

Mr Jim

Bax>Haha, riktigt kul att läsa :)
Många äldre officerare är det faktiskt ganska synd om, oftast väldigt tragiskt. Men dom flesta verkar inte ha några problem med att Sverige inte fått kriga på några år. Har fått höra en heldel skoj från min kamrat som blir säkerhetsofficerare inom flygvapnet.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

BEQ

Dubble0zero:  Ta Grkgruppchef. Det är nog det roligaste av de alternativen du fått. Det kommer att vara lite slitigare, men det kommer definitivt att hända mer än i de andra befattningarna. Bevakningsgruppchef är mycket bullar, tv och tristess.

Jim: Har du någon egen förstahandserfarenhet av äldre officerare?

/BEQ

Dubble0zero

Jag har redan valt GRKgruppchef som första hands val, jag trodde att det skulle vara roligast... men det lät inte som om han ville ha mig på något stridande förband...
och om jag blir bevakningsgruppchef så blir det bara ungefär tre månader i lumpen, så det blir inte så länge i alla fall... och så får jag ju sommarlov också... ;)

men jag blir hellst Grkgruppchef, det är ju som sagt kul att panga lite... ;)
...000... =)

Jotte

Om du blir bevakningsgruppchef så är det iallafall tillräckligt för att sen skall kunna gå med i HV. :) Då får man panga lite då och då också. :D

Dubble0zero

jo, det förståss... och då får jag ju en AK4... de är trevligare än AK5 i mitt tycke (större, bättre räckvidd mm;))... men jag har ju bara tittat på de på bild, så man vet ju alldrig...

och jag kom på att man får ju aimpoint på de också... :D
...000... =)