News:

No significant change

Main Menu

Var gjorde, gör vi lumpen?

Started by RAY, February 28, 2003, 13:02:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

RAY

Jag var räddningsman /brandman vapenfri linje, jag kommer nog aldrig ha så bra o kul som då, mycket rolig tid i mitt liv var typ 1990 om jag minns rätt.
Detr var ganska lång tid o va inne, om jag minns rätt även där så var det över ett år.
Schemat var bra 4- 5 schema, var inne dygnet runt i 4 dagar ledig 5 o sedan in igen 5 dagar o ledig 4 osv
Träffa mycket folk o skaffa bra polare o så körde vi stora brumm brumm bilar! :)

ack ack ere bara jag som vill tebaks till lumpen ?  :p

AndersO

Tankade viggen på F15. I 10-11 månader eller va de nu va.
ââ,¬Å"I will make weapons from your booones!!ââ,¬Â

Phlerp

15 månader i lapphelvetet jämnt fördelat mellan S3 i Boden och I22 i Kiruna. De sa att jag skulle bli sambandsplutonchef och sitta i en mysig stabshytt och dricka kaffe... my ass! Så fort det skulle göras något mysigt på S3 så skickade de upp mig till Kiruna där man fick genomleva deras 3-veckors helvetesövningar på vatten och bröd... Ångrar jag något? Ja, att jag inte fortsatte ett år till i lapphelvetet och blev reservare. :D Det var tider det.

Lupson

10 månader som Stf RobotgruppC på KA4 (numera Amf4) i Göteborg. Roboten ifråga var Rb-17 Hellfire i sjömålsbekämpningsversion. Dessa kånkade vi runt på blåsiga skärgårdskobbar och låtsasavfyrade. Tjänsten gick mest ut på att bära saker. Tunga saker. Men vi fick göra en massa annat skoj - högvakten, Pfp-övning i Danmark, riktigt kustartilleri och UBK....
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Clark

Jag gjorde 10 månader som Radarobs/Striobs på F17 Kallinge 97-98. Dvs. att jag satt i ett varmt, skönt hemligt berg (RRGC) någonstans i Blekinge och glodde på en radarskärm, åt god mat och inte mycket annat. Dessutom jobbade vi i skift med två andra RRGCn så man låg väl inne ungefär 3 dar och sedan ledig i en vecka. Jag tjänstgjorde i och för sig som Stridsledningsobservatör där jag bisatte RRJAL (Radarjaktledare) vilket gjorde att jag faktiskt jobbade 3-4 dar i veckan (när det inte var dåligt väder, då var jag ledig).
Så det var väl på gränsen till malajtjänst, fast väldigt kul (resultatet blev ju att man var ute och drack öl två gånger i veckan).
Tjänstgöringen blandades med diverse studiebesök, bl.a. flottan, divisionerna på F17, kustbevakningen, nån radarstation m.m. Plus några militära övningar såsom handgranatskastning m.fl.
Ett år senare lades berget ner då Stril 60 ersattes med Stril 90.

/C

Clark

\"There may be a slight ringing in your ears. Fortunately, you\'ll be nowhere near them.\" - Cecil - The Simpsons

AMD Athlon 1.2
1 GB RAM
MSI GeForce FX 5200 128 mb & Voodoo 3 2000 PCI
SB Live! 5.1

bALoO

Under min värnplikt så rattade jag runt Lupsons likar i skärgården. Mer exakt var jag båtchef på Strb 872 som då ingick i 505 kustjägarkompaniet. Lite tur hade jag dock, min båt blev kompaniledningsbåt så jag hade bara en mindre skara passagerare jämfört med de som körde de andra båtarna i kompaniet.
Intel i5-4690K -  ASUS Z97-P - 2x4096MB DDR3 - Radeon HD7970

Jotte

Spanings och prickskyttegruppchef på en Stadskyttebataljon utbildad på I15 i Regnås...f'låt Borås menar jag. Ligga å krypa & tassa runt i skogen och kika på saker. Vara allmänt "hemilig" samt störande verksamhet och sabotage stod på menyn också. Roligas var dock att leda indirekt eld skarpt, fråga BEQ. :D  *träff i målet, skjut mera!!* :D
Numera aktiv på samma gruppbefattning i ett HV-kompani istället. Vuxendagis :D

ft

Baselektriker på F21. Tre månader gröntjänst i boden December-Februari var det väl, sedan tio månader i en barack vid F21, långt från flygplanen och med utryckning några gånger om dagen för att öva i att smälta ner kabel i isen på plattan följt av övning i att hacka upp den igen när den frusit fast... enligt rykten från kompisar som faktiskt for dit.

Själv tyckte jag att ville de inte ge mig någon vettig tjänst ville jag inte vara med, "kom på" att jag faktiskt hade ett intyg på att jag har en gammal fotskada som säkert skulle gå upp mitt ute i skogen och stack till Lund för att läsa istället. Kändes som en bättre investering för mig och samhället. :D

Nu surar jag lite över att man inte kan få grundutbildningen i HV längre. Man vill ju gärna göra lite nytta...

/ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus