News:

No significant change

Main Menu

Var gjorde, gör vi lumpen?

Started by RAY, February 28, 2003, 13:02:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Fluff

Jag var systemtekniker (SYTE) på Patrullbåten Mode i Göteborg. 17,5 härliga månader på de fyra haven (skagerak, kattegatt, östersjön och bottenhavet). I uppgifterna ingick att skruva och pula med radarer, radio och annat elektroniskt fluff, samt inte minst att vid de alltför sällsynta tillfällen då AO var borta skjuta kanon. Som extra bonus fick man bära en urstilig Kalle Anka-uniform samt stå och se tuff ut med kpist i diverse industriområden klockan 3 på natten.  

/fluff
Odi profanum vulgus, et arceo

Andreas

Musiksoldat 10 månader stationerad i Boden år 2000. GU som alla andra men vår var lite mindre.
Exercis stod högt upp på vårt schema, likaså musikrep. Helt klart det bästa jag gjort i mitt liv.
Höga krav på uppförande och klädsel. Tokputs på samtliga skor.
Två turnéer till Belgien (nationaldagen och ett tattoo). Reste över hela landet och spelade på div. regementsnedläggningar, invigningar, civila jippon. Listan kan göras lång.
Låg inne 2-3 veckor i sträck, ledig 3-4 dagar. Allt pga att vi var utspridda över hela landet och var beroenda av alla när vi uppträdde iom att vi inte hade några reserver.
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO

SledgeHammer

Stf BelysargruppC på KA5, 602 amfibiekompaniet.

Bodde mycket på Strb 803 (det du bALoO). Sköt lite 12/70 pjäs uppe vid Holmsund, numera finns det ju inget riktigt KA så det var skoj att prova på. Invigde beräkningsenhet till belysaren mha ett styck 7,5cm KApjäs som robotgruppen fick bemanna. Vevade du kanon nångång Luppe? =)  Ganska träffsäker faktiskt. När man mätt in målet och grunkas talade om att den målföljde så petade man på "ELD" knappen och ballistikenheten vid pjäsen lajade runt indikatorerna åt vevnissarna. Träff i ett 6x4m (tror jag det var) bogserat dukmål i första skottet, avståndet var väl 4-5km. Men det var roligare att ha eldtillstånd på en 77 bataljon.

Sen så blah bla och blah och lite blah blah blah...  8-)
Mvh  - Stefan -

Horizon

Själv gjorde jag både lump och civilplikt. Först som PB på trafikpluton - T2 i Skövde. Låg inne nästan hela gröntjänsten innan jag lessnade och sökte mig åt ett annat håll. De hade lovat vitt och brett inför min utbildning, men det mest avancerade jag fick göra var att köra Volvo 245 med tungt släp. Idioter.

Eftersom jag inte blev beviljad "avsked" var jag tvungen att söka vapenfri tjänst. Hamnade alltså som Räddningsman på Statens Räddningsverks Skola i Skövde. Från mörkaste mörker till skinande sol. Utbildningen på Räddningsskolan var vansinnigt rolig och jag kan till och mer svära på att det var roligare att köra en sån där megastor tryckluftshammare som man mosar betong med, än vad det var att skjuta avtamat med AK'n. :D

Tänk er, 5 personer som står och kör tryckluft så att det ryker. Två som står med var sitt spett i kors framför en betongvägg, en som håller "pipan" på borren på plats ovanpå spetten, en som sköter "avtryckaren" och en som står bakom "skytten" och knuffar honom i ryggen allt vad han kan. Det är manligt det. :D :D
We're standing here by the abyss, and the world is in flames
Two star-crossed lovers reaching out, to the beast with many names

Fozz

Flygplan/Vapen mekaniker på F10 under 11 månader 1999.
Fast så mycket vapen hade vi inte på våra Sk60 nuförtiden. :)
Trivdes iaf väldigt bra. Köra till F10 på morronen, (Bodde ju knappt en mil ifrån), ner till hangaren, få ett flygplan tilldelat sig, tanka, dona, fixa, mecka, kontrollera skiten, bogsera ut på plattan. In o glo på TV en 20 min. Ut på plattan och skicka upp piloterna. In o se på TV 30 min. Sen ut o ta emot planet o tanka, dona, mecka, kontrollera skiten igen. Repetera ca 6-9 ggr om dagen.

Sen plötsligt fick vi flygförbud på kärrorna då motorerna krånglade.
Då blev det se på TV 5h, sopa hangarerna 3h om dagen. Mindre lyckat. :(
Dock så smögs det in några veckor JAS utbildning också, vilket iaf var intressant.
Alla generaliserar...

Lupson

SledgeHammer: Japp, jag agerade höjdriktare på 7.5cm KA-kanon under en vecka. Våra belysare matade riktningsdata till pjäsen, allt jag behövde göra var att hålla en indikator rätt.  Sen sköt vi bumpor så det yrde! Kan inte säga så mycket, men jävlar vad tunnlar och grejer det finns nedsprängt runt om i Sverige och dess kuster.

/Lupson
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Mr Jim

Nästan en "jag mötte lassie" men jag har en tjejkompis i min politiska magister klass som klarat inträdesproven till MUST i sthml, det ni :)

Så i höst bär hon iväg till UndSäk i Uppsala (fina lokaler) och till K3 Karlsborg för 3 månader utbildning med jägarna där ;)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

T0TT

QuoteOriginally posted by Clark

Jag gjorde 10 månader som Radarobs/Striobs på F17 Kallinge 97-98. Dvs. att jag satt i ett varmt, skönt hemligt berg (RRGC) någonstans i Blekinge och glodde på en radarskärm, åt god mat och inte mycket annat. Dessutom jobbade vi i skift med två andra RRGCn så man låg väl inne ungefär 3 dar och sedan ledig i en vecka. Jag tjänstgjorde i och för sig som Stridsledningsobservatör där jag bisatte RRJAL (Radarjaktledare) vilket gjorde att jag faktiskt jobbade 3-4 dar i veckan (när det inte var dåligt väder, då var jag ledig).
Så det var väl på gränsen till malajtjänst, fast väldigt kul (resultatet blev ju att man var ute och drack öl två gånger i veckan).
Tjänstgöringen blandades med diverse studiebesök, bl.a. flottan, divisionerna på F17, kustbevakningen, nån radarstation m.m. Plus några militära övningar såsom handgranatskastning m.fl.
Ett år senare lades berget ner då Stril 60 ersattes med Stril 90.

/C

Fean va ballt!!! jag e oxå Målobs!! satt upppe i ett bergrum på F21 Luleå!! det var fean kul som ih-vette:) saknar det..,
AMD Athlon(tm) 64 X2 Dual Core Processor 3800+,  MMX,  3DNow (2 CPUs)
2048MB RAM
NVIDIA GeForce 6600 GT x2 SLI
Sound Blaster Audigy 2 Platinum
Logitech z-5500