News:

No significant change

Main Menu

Var gjorde, gör vi lumpen?

Started by RAY, February 28, 2003, 13:02:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Assassin

Hm, verkar som om jag är den enda här som inte gjorde lumpen. Blev inkastad i utbildningsreserven för min dåliga syn... hade annars sökt in till flygvapnet någonstans eller ubåtstjänst. (vilket jag fortfarande har småplaner på, men de ska ju avverka ubåtsvapnet det med så...)
/Assassin

\"Förhelvete soldat, ficka öppen! Materielen trillar ut, skogen trillar in!\"
Brigadchef - Blå Brigaden - www.bluebrigade.org (när laptop\'en är igång)

griffin

Must. Det låter så roligt på nåt som kanske egentligen har lite mer allvar i sig. Hade jag haft hjärna hade jag vrålat FLYGPLAN när mönstringsförättaren undrade vad jag ville göra. Men nej då. Jag visste inte ett smack om nåt men hade hört att "jägare" minsann var nått tufft som man skulle vara. Sagt och gjort, det blev det. "Jaja, du skall nog få komma ut i skogen å käka bark" sa förättaren och skakade på huvudet.

Så det blev 10 månader Militärpolisjägare vid K3, 93/94. Nej, vi jagade inte militärpoliser, ej heller fulla bassar. MP delen har en lite annan roll vid MP-J. Skall inte tråka ut er, men ni som vet vad flygbasjägare är har då en ide om vad det handlar om. Men MP-J är mobila och inte knutna till ett specifikt område och löser uppgifter med MP anknytning dessutom (livvakt, eskort, ordning och säkerhet etc). Huvuduppgiften var dock: ut i skogen med vovvar och jaga sabotageförband (spåra, störa och nedkämpa som det så fint hette).

Här är ett utast som visserligen gäller snubbarna på K1 snarare än K3 men det ger en bild av det iaf: MP-artikel

/DFL
snappahead

Mr Jim

Griffin>Tröttnar du på prog jobbet kan du ju bli livvakt ;)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

griffin

Hehe. Jo. Jag skulle nog plocka några kulor med min yta ;)
snappahead

Assassin

heh, på tal om livvakt. ingen som vet hur SÄPO rekryterar sitt folk? :)
/Assassin

\"Förhelvete soldat, ficka öppen! Materielen trillar ut, skogen trillar in!\"
Brigadchef - Blå Brigaden - www.bluebrigade.org (när laptop\'en är igång)

Mr Jim

Vanliga poliser som söker SÄPO tjänsterna, dock anställer dom en hel del akademiker nuförtiden helt öppet men dom får ju inte polisbefogenheter och är oftast analytiker inom firman.

Annars har du ju http://hem.passagen.se/intersec/ dom raggar folk som fan på officershögskolan vad jag hört, har svårt att ta sådana på allvar men enligt kapitalismens motto "finns det behov" :)
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Swebeast

GC närskyddspluton, Krigsflygskolan i Ljungbyhed, 1989-90. 5 månaders utb sedan 5 månaders beredskapsstyrka för insats och bevakning mot anläggningar och förråd i omnejden. Ganska lugnt och trevligt faktiskt. Har inte muckat än :p ;)

/A

Gud och soldater vördar vi när tider av fara de stå oss bi
när faran är borta och fyllda är faten då glömma vi Gud och förakta soldaten
--------------------------------------------------------------------------------------
ASUS P8P67 <> Intel i7 2600K <> Noctua NH-D14 <> Corsair SSD Force Series 3 240 Gb <> Corsair Vengeance DDR3 16GB <> Gigabyte GeForce GTX 580 1536MB SOC

granQ

Sambandsgruppchef på P4 i sommar med inryck 23 juni. Troligen. Inte hört mer än så. Pliktverket skickade att det var den 10 juni men ångrade sig senare. Roligare människor det där. Sökte till undass på fv. Klarade första delen, 99 sökande, 44 kallades till andra mönstring om jag minns rätt. Var upp och snackade, gjorde väl inge bra intryck för blev inte antagen. Så blir skogen istället klassrummet. Rätt nöjd ändå.
http://www.granq.se Mitt egna krypin.
http://www.anrop.se Mer soldater, mindre flyg :)