News:

No significant change

Main Menu

Gripen i Polen

Started by Phlerp, November 21, 2002, 22:42:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

SKULLS_Ven

Håller inte Amerikanerna Polens NATO-medlemskap som gisslan i den dära affären?
Ven

Phlerp

Det är väl redan beslutat att de får vara med?

Magnus


Funderade länge på vad som skulle bli min första post här.. men nu kunde jag inte hålla mig längre. Så välkommen till mig då :)


QuoteOriginally posted by Lupson
varför svarade då en högre chef på Saab utan vidare på min fråga?

Vem var det? Vilken avdelning på Saab jobbade han på? Intressant att veta hur kompetent han är att svara på sådana frågor. Generellt kan man säga att folket på Saab i Järfälla jobbar en bra bit ifrån oss som jobbar med grejjerna. Kommunikationen mellan teknikerna på Saab, FMV och Försvaret som gör beställningen har alltid varit en flaskhals.


QuoteOriginally posted by Lupson
Ang. Saab's förmåga att integrera nya vapensystem och allmäna modifieringar på mjukvara etc. så talade han mycket om de långa ledtiderna. Den snabbaste mjukvaruförändringen någonsin från beslut till färdig implementation hade varit att få höjdmätaren att visa i fot istället för / eller meter. Det hade tagit 2 månader. Normalt pratade vi 1-2 år för en större edition. T.ex.  styrsystemutgåvornas ledtid låg väl kring 2 år om jag inte minns fel. Sen sker ju arbetet fortlöpande - tror han sade att version 15 sitter i kärrorna just nu medan dom arbetar med v17 (han kallade det för ett annat ord än version) f.n.

Du sa ordet själv. Edition 15.1 är den som är på väg ut. Dock använder vi 14.5 på flera håll fortfarande. Vad exakt det skiljer ligger en del i VMS systemet.


QuoteOriginally posted by Lupson
Hur som helst kanske det är till viss nackdel för Gripen att såpass få AG-system är integrerade i dagsläget. Maverick, Mjölner och Robot-15 är vad jag kommer på, eventuellt raketkapslar också? Jag är ingen expert på F-16 med ser man till den arsenal av olika vapen som finns att välja på så ser man ju en viss fördel med F-16. Som lekman tillika Falcon 4 flygare saknar jag SEAD- och precisionsbombningförmåga på Gripen, även om dessa system lär vara aktuella inom en snar framtid.
Polackerna kanske tilltalas av att F-16 är ett färdigt, beprövat koncept, medan Gripen trots sin modernare design fortfarande är lite av en dark horse rent operativt.

Inget flygplan kan vara Jakt-, Attack-, Spaning,- SEAD-flygplan på samma gång. Det handlar om komprimisser. Sälja en vapenbalk för en störkapsel? Ska jag ha 2 eller 4 Amraam, sidewinders? RB15? Ska jag en kapselburen laserstörsändare? Ska jag ha en kapsel som kan fälla facklor och remsor? Ska mitt flygplan fungera som egenstörare/egenskydd eller medstörare?

Om du med AG-system menar Air to ground så tycker jag att man missat helheten. Inte du alltså :) Att Gripen kan bära signalsökande robotar är bara en fråga om att köpa och pengar. Vilket vi troligen kommer att göra när 39D kommer ut. Vi har flertalet system vi kan hänga på. Jag tycker det handlar om informationskrigsföring i detta fall.

Att baktala Gripen med att den har brister är väl lätt då det finns brister hos alla system. Men troligen är problemet att vi är lite dåliga i det här landet på att hävda oss internationellt och sälja saker. Att vi utbildar pilot från Österrike i Luleå för att flyga Viggen så att de lättare kan lära sig flyga gripen och sedan när de väljer att köpa Eurofighter istället så rycker vi på axlarna och säger "jaha.."

Vad vi borde slå oss på bröstet mer för är att vi har förmodligen världens bästa Störflygplan med 37E. Vi har det enda störflygplanet som kan åka överljud. Tornado i all ära men något störflygplan är det inte utan de för förlita sig på EA-6B Prowler i NATO uppdrag. Och som ni vet kan inte den flyga överljud. Så nu gäller det bara att få de med pengarna att inse vilken resurs vi har.. i vårat eget land. 39D kommer bli ännu grymmare, jag lovar.

ft

Magnus,
vad jobbar du med? FV? Gripen kundstöd här... låter som om vi kanske kan springa ihop i tjänsten någon gång. :)

Mvh,
 /ft

Stercus accidit
---
Quando omni flunkus moritatus

Lupson

Magnus: Välkommen!
Nils-Erik Peterson heter den aktuelle personen. Han jobbade i Linköping, han hade precis bytt avdelning från "HMI" till någon ny avdelning som jag inte kommer ihåg vilken det var.

Intressanta synpunkter annars. Visst menar jag Air to ground med "AG", du får ursäkta min lekmannamässiga terminologi :).

Apropå störflygplan - finns inte F-111 i en EW-version? "Raven" tror jag den kallas. F-111 lär ju vara kapabel till överljudsfart.

/Lupson
Mvh Lupson - kortklippt.

"Kustartilleriet fördröjer fienden i kustbandet till militär hjälp kan anlända".
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Core i5 E3570K - Fractal Design Define Mini - Sapphire R290 Tri-X

Silverback

F-111

Jodå, F-111 Aardwark finns/fanns i en störversion, EF-111, även kallad "Sparkvark".
Den är dock inte operativ längre, det är nog bara Australien som fortfarande kör F-111 i operativ tjänst, Amerikanerna bytte ut den -98 mot EA-6B och HARM-utrustade F-16C's..
Silverback
Stockholm, Sweden
Abit KT7-RAID, TBird 1.4 GHz, 384 MB PC133 RAM, GF3 Ti200, IBM GXP 70, WinXP Pro
HOTAS COUGAR #1582 Moddad till ÃÅ"berCougar-standard.

Mr Jim

F-111:orna ser SÅ galna ut..deras ejection system är inte att leka med det heller.
\"The only thing necessary for the triumph of evil is for good men to do nothing\" - Edmund Burke (1729-1797)

För att kontakta mig, maila på jimmy.larssonSNABELAgmail.com
To contact me directly mail me at jimmy.larssonATgmail.com

Andreas

Hela cockpit skjuts väl iväg och besättningen landar sittandes i den med fallskärm?
MSI Z77A, Intel i5 3570K, MSI GTX 660 ti 2GB, 16 GB DDR 3 1600 MHz, OCZ SSD 120 GB, Seagate 1 TB
TM Cougar w/ Cubpilot\'s Hallsensor mod för joystick och throttle, IJ\'s ÃÅ"ber II NXT mod, SIMPED-F16/C, TIR 3 PRO